2-persons Akto???

  • Trådstartare joanna.heilig@swipnet.se (Joanna Heilig)
  • Start datum
Hilleberg Unna (2,2kg) kan vara ett alternativ som är lite bredare inuti (med 110cm bredd ryms två normalbreda liggunderlag berdvid varandra). Saknar dock absid vilket kan vara en begränsning.
(Så länge dottern är liten finns ju plats för packning i fotändan då hon dessutom kan använda ett kortare liggunderlag).

Niak har mesh paneler som inte kan stängas till om jag minns rätt vilket innebär att tältet blir dragigt vid blåsigt och kallt väder)
 
!

Fantastiskt, detta måste vara Utsidans rekord i trådarkeologi! Troligen mitt allra första inlägg här :)
Det blev inget tältköp den gången, vi hankade oss fram med (beroende på omständigheter) vårt gamla ryggåstält, diverse lån och (i snällare klimat) det extremlätta Sup´air - enskiktstältet av fallkärmsväv, tänkt för multisportare och bergsmaratonlöpare.
Många år senare blev jag ändå med ett Helsport-tält med sidoingång, nämligen Ringstind 1-2 Superlight, och kan bara konstatera, att det hade varit det bästa svaret på mina behov år 2000, dvs för en vuxen + ett litet barn.

Tältet har just den arkitektur som uppskattas/efterlyses av både mig och Elvah, men är kännbart rymligare än Akto, trots att det väger mindre. Sexåringen från år 2000 är nu en fullvuxen kvinna, som ibland lånar tältet för turer med pojkvännen, så det duger även åt två unga entusiaster, förutsatt att de gillar varandra ;)

Numera finns flera tillverkare i olika prisklasser (Exped, Vaude, Nordisk, Terra Nova, Vild Country, delvis Tarptent m fl) som har lätta tvåmanstält med sidoingång (jag förutsätter "ytter först"-uppsättning, annars finns det fler amerikanska modeller).
Finns även modeller med två ingångar/absider, men då i det litet tyngre segmentet. Som (numera) ensamvandrare har jag släppt på det önskemålet, men är man två vuxna som är beredda att dela på några hundra gram extravikt för att få det riktigt luftigt och rymligt, så kanske Expeds Mira II HL eller Venus II UL kan vara fina alternativ. Bägge går att sätta upp med yttertält först, om man använder resp. tillhörande footprint.
 
Jag har sovit vuxen + barn i Unna. Funkar bra. Har aldrig upplevt avsaknad av absid som stort problem förutom på vintern när det har varit för dåligt väder för att smälta snö ute. Unna är lätt att hantera och har relativt liten packvolym men väger en del och jag tycker ventilationen är på gränsen till för dålig. Väldigt liten sektion med myggnät på innertältets dörr.

Jag hade valt Niak eller Anjan i dag om HB två pers sommar/höst men båda går bort ju bort om yttertältet måste gå ner. Jag använde Enan i två veckor på fjället i sommar/höst och tycker bara ventilationen i HB:s Yellow Label är en fördel.

Har Allak också och det är kanon att campa i men inget jag vill bära. Jag använder det som ett vintertält nu med 10 mm-stänger.

Får jag välja fritt skulle det bli ett Zpacks Duplex om du går med stavar.
 
Ringstind 2 har jag missat. Intressant. Vilken är haken, frågar jag mig?! Hur monteras det?

Ringstind UL och Exped Venus II UL verkar ha ungefär lika tunn väv och golv. Är de något att ha eller är icke UL-varianterna att föredra?

Är skeptisk till Hillebergs yellow label-tält i kraftig vind och regn pga att yttertältet inte går ända ner. Är frusen av mig! Och piskar det inte in vatten på eventuella prylar i yttertältet? Innertält i mesh är inte heller av intresse.

Kul att höra hur det gick för 17 år sedan! :)
 
Elvah;770367(...) Ringstind UL och Exped Venus II UL verkar ha ungefär lika tunn väv och golv. Är de något att ha eller är icke UL-varianterna att föredra? (...)[/QUOTE sa:
Kan ej svara för Venus UL mer än att Expeds tält generellt verkar mycket välgjorda. Min Ringstind UL har hållit för mer än jag vågade hoppas på, när jag först fick känna på de tunna vävarna, men jag tror inte på minsta sätt att Helsport är ensamma om tält med sådana parametrar. Det har helt uppenbart skett en enorm materialutveckling sedan jag startade tråden.
Du kan läsa recensioner, inkl. min egen, här. OBS stångfrågan - kolla att det är DAC-stänger du får, eller be helsport att skicka om du mot förmodan kommer över ett gammalt exemplar med Yunanstång.
Kul att höra hur det gick för 17 år sedan! :)
Heh, den stora insikten är väl att det tar kortare tid för mina barn att växa upp, än för mig att köpa ett tält :)
 
Efter en första funderare lutar jag nog mot ett Ringstind 2.

Snabbjämförelse av några faktorer:

Väv:
Ringstind 2: ytter 40D 3000mm, golv 70D 5000mm, inner 30D.
Ringstind SL: ytter 15D 2000 mm, golv 40D 3000 mm, inner 15D.
HB Akto: ytter 30D 3000 mm, golv 70D 5000 mm, inner 30D.
Kommentar: Även om jag inte gör vinterturer känns det säkrare med 4-säsongstält på vår- och höstfjäll. Jag har mitt Akto att jämföra med och tunnare vette sjutton om jag vill ha om det kommer snö/piskregnar/blåser... Inte minst innertältets tålighet blir faktiskt rätt viktig, för här ska ju ett litet barn klättra i, ur och omkring i tältet.

Mått innertält och absid:
Ringstind 2: 130 (100/90) bred, 240 lång, 100 hög, 60 djup absid.
Ringstind SL: 110 (90/80) bred, 235 lång, 90 hög, 40 djup absid.
HB Akto: 90 (62) bred, 220 lång, 93 hög, 75 djup absid.
Kommentar: Innertältet är 20 cm bredare på "vanliga" Ringstind jämfört med Superlight. Med Superlight tjänar jag dock bara 20 cm i bredd jämfört med att ta mitt redan dyrt betalda och omtyckta Akto, samtidigt som absiden är hela 35 cm mindre djup på Superlight jämfört med Akto.

Vikt:
Ringstind 2: 1,9 kg
Ringstind SL: 1 kg
HB Akto: 1,7 kg
Kommentar: Allt under 2 kg känns ok. Alternativet jag tänkt är ju annars Nallo.

Sammanfattningsvis känns det inte som ett tillräckligt stort uppköp till ordentligt 2-manna med Superlight jämfört med Akto, förutom vinsten på 7 hekto förstås.
 
Vikt:
Ringstind 2: 1,9 kg
Ringstind SL: 1 kg
HB Akto: 1,7 kg
Kommentar: Allt under 2 kg känns ok. Alternativet jag tänkt är ju annars Nallo.

Inte så himla viktigt, men tänk på att Helsport har en konstig vana att räkna bort tältpinnar (markspiken) och reparationssats när de anger tältets vikt. Ett Ringstind 2 väger alltså inte 1,9 kg när du får påsen, utan snarare 2,2 kg.
 
Inte så himla viktigt, men tänk på att Helsport har en konstig vana att räkna bort tältpinnar (markspiken) och reparationssats när de anger tältets vikt. Ett Ringstind 2 väger alltså inte 1,9 kg när du får påsen, utan snarare 2,2 kg.

Inget som Ringstind 2-ägare nämner i recensioner. Den första skriver att det väger 1,9 och lite mer än marknadsfört. Kanske har Helsport justerat upp vikten.
 
Helsport Ringstind skall väga 2,2 kg komplett:
1,9kg tält+0,14kg markspik + 0,15 kg repkit
http://www.helsport.no/ringstind

"Helsport gram" har annars varit ett livligt diskuterat ämne på fjellforum.no då de valt att inte redovisa vikten komplett med markspik, repkit och packpåse som de flesta andra tillverkare.
 
Är skeptisk till Hillebergs yellow label-tält i kraftig vind och regn pga att yttertältet inte går ända ner. Är frusen av mig! Och piskar det inte in vatten på eventuella prylar i yttertältet?

Min erfarenhet av Anjan 3 är att det inte regnar in även om det blåser ganska friskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
weimar Urbergs 3 persons tunnel tält Bo och sova 5
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.