Förslag på tält för 1p + hund?

Nu när det snart börjar närma sig vår så är det dags för att ta tag i det tältinköp som jag har funderat på ett tag.
Tältet är tänkt att jag och vår labbe ska använda dom helger som frugan jobbar. Fisketurer och lättare vandring på 2-3 dagar. Men även vara stadig nog för fjället. Jag behöver plats för mig & hunden, men det är ju inte fel om det går att knö sig in 2pers heller. Helst under 2 kilo.

Hur är kvaliteten på Arctic Alpines Veloce?
En krav är att man reser ytter & innertält samtidigt.
Tältet kommer bara användas vår/sommar/höst.

Jag har kollat en del på HB Akto & Nallo 2 och personligen gillar jag Aktos design med att ha ingången på långsidan så att säga. Men det är lite för mycket pengar för mig och det dyker inte upp så många beg till vettigt pris heller. Däremot tror jag att Akto skulle kunna funka med hunden, men det blir trångt.

Så har ni några andra förslag?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av att tälta med hund, men har bl a ett Akto. Det är lagom för en vuxen, men inget jag skulle välja för vuxen+hund. Nallo 2 eller Nallo 2GT (om hunden sover i absiden) är nog bättre.
Titta även på Bergans Compact 2 resp Compact light 2.

Gillar du designen på Akto är Helsport Ringstind light 2 av liknande design men bredare än Akto.
 
Kör på ett Artic Alpine Veloce som är både bredare och högre sitthöjd än Akto. Vikten är något högre men det är det värt med tanke på att det är större. Om du ska ha hunden inne och det är riktigt dåligt väder så kommer du att uppskatta storleken. Går du upp ett snäpp så fundera även på WBT2 som är ännu större både för dej, hunden och er packning.
Jag har själv båda tälten och är riktigt nöjd med både kvalité och pris.
 
Jag har ett Compact 3 i dagsläget, men jag är lite missnöjd med innerhöjden och även höjden i fotändan.

Jag har funderat lite på veloce. Finns det möjligtvis någon i västergötland som har ett veloce som man kan få titta på. Typ inom en 6-7 milsradie från alingsås Jag tillhör den kategori som gärna vill klämma & känna lite innan jag köper. Sätter man upp inner & yttertält samtidigt?
 
Jag hade inte satsat på ett enmanstält om jag skulle ta hunden med mig, det känns för trångt. Särskilt vid dåligt väder och blöt hund! Om Du inte ska använda tältet vintertid är HB Anjan ett alternativ, lägre vikt och pris än Nallo. Kolla HB:s outlet så kan Du komma ned någon tusenlapp i pris. Har själv köpt ett Nallo där. Det skulle vara en fläckpå yttertältet, därav det lägre priset. Inte hittat fläcken än!;-)

// Lelle
 
Tälten reses enligt nordisk stil där ytter och innertält är sammankopplade. Jag hade ett Akto men tyckte att det var för litet, jag blev fast i tältet under 2 dygn vid riktigt dåligt väder. Takhöjden på 90 cm gjorde att jag hela tiden fick sitta med en hukande ställning om jag inte ville stryka skallen mot taket och brädden var lite för smal för att jag skulle kunna husera om med alla prylar. Den gången hade jag inte med mej min hund, som tur var...
Ganska så direkt efter den turen så sålde jag Akto´t och köpte ett WBT2 och det ångrar jag inte en sekund, nu kunde jag bo i tältet och ta med mej jycken också. Vi har gått om plats och kan laga mat inne i tältet om så behövs, absiden är tillräckligt stor så jag får plats med min "monstersäck" Bergans Powerframe. Vikten är lite över två kilo men det betalar sig när du och hunden vill kunna bo i tältet.
Det kan tilläggas att när jag köpte mitt WBT2 så fanns inte Veloce, det kom året senare. Nu har jag ett Veloce också, som jag fick till ett riktigt bra pris och så fort snön försvinner så kommer hunden och jag att bo in oss i det. Vi får se om det blir en ny favorit eller om WBT2 behåller tronen...

/Dennis
 
Jag har tältat en del med hund tidigare och vet mycket väl att man uppskattar lite extra utrymme, speciellt vid dåligt väder.
Men detta tält är främst tänkt att användas vid kortare turer hyfsat nära hemmaplan. Kanske 1 eller 2 nätter åt gången. Och förhoppningsvis har jag då möjlighet att planera bättre efter väder. Eftersom det inte blir så många nätter åt gången tänkte jag att jag kanske kan leva med att det är lite trångt. Och sedan är tanken att kunna gå med lätt packning på dessa turer, så under 2 kg lockar.
Veloce lockar mer och mer. Men jag får se om jag hittar någon som har ett som man kan få provklämma lite på innan jag beställer. Tror det blir lagom för mig och hunden. Man kan sova 2 pers om det behövs och det klarar av en tur på fjället utan problem. Sen är det ju halva priset jämfört med ett HB Anjan.
 
HB Soulo kan kanske vara något men då ska du ha en hund som inte vill jazza runt alltför mycket. Jag har ryggsäcken i absiden och sedan har man en triangel längst in som borde funka för en <25 kg hund. Jag har själv alltid använt mitt Nammatj 3 då vi varit två pers plus hund. Inte helt optimalt map viktönskemålet. det väger 2,4 kg med allt.

Hilleberg-Soulo-1-person-tent-dimensions_GetOutdoorGear.com_.png
 
Vi har gått två vuxna och en vuxen golden retriever, ca 30 kg, med Nammatj 3. Det funkade men var ganska trångt. En av oss vuxna är liten till växten vilket gjorde det möjligt. Ensam går jag och hund med Outdoor Research Nighthaven, en enkelvävstält med ungefär samma golvyta som Nammatj. Dock endast strax över kilot i vikt. Där är det gott om plats för oss två och packning:)
 
Hmm, jag tycker att två personer 178 cm och 160 cm + 23 kg hund är väldigt gott om plats i ett Nammatj3. Då kan tom en ryggsäck få vara i tältet även om absiden oftast får ta hand om ryggsäckar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lusth Förslag på Tält? Bo och sova 9
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
Joakim Ambrosson Ny vindsäck - förslag? Bo och sova 37
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...