2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT)

Ja, GT låter ju helt klart nice...men 3 personstält och GT modell...vikten börjar ju öka...2.5 har jag iof tänkt mig som någon max-gräns...jag ska ju när nödenkräver kunna släpa på det själv...blir det kanske lite väl lyxigt???

Så är det ju det här med footprint som det så fint kallas...är det en värd ytterligare investering? Hur mycket längre livslångd får jag??? ett halvt kilo är ett halvt kilo!!

ditt o datt...

Ja, GT låter ju helt klart nice...men 3 personstält och GT modell...vikten börjar ju öka...2.5 har jag iof tänkt mig som någon max-gräns...jag ska ju när nödenkräver kunna släpa på det själv...blir det kanske lite väl lyxigt???

Så är det ju det här med footprint som det så fint kallas...är det en värd ytterligare investering? Hur mycket längre livslångd får jag??? ett halvt kilo är ett halvt kilo!!

Tänk på att vintertid har man mer utrustning inne i tältet, dubbla liggunderlag, större sovsäckar, dunjackor mm..och det tar plats!
Jag har sovit ett par nätter i mitt Kaitum 2 vintertid och en massa nätter sommartid...vintertid så tycker jag det blir på gränsen för litet(i bredden sas). Ofta gräver man en sitgrop i absiden där man lagar mat och så..och då ha ca 120cm sluttande är...funkis, men inte mer än så!
Under vintern spenderar du oxå oftast fler timmar i tältet...

Sommartid är det inget problem alls...

Mmm...Ska du använda det själv oxå så tycker jag att 3 o Gt faller bort...då är ett nallo 2 perfekt!
Men..inte på vintern när ni är två!

Footprint..jag tror det är en "overkill" verkar mera vara en amerikansk grej! Inget jag skulle släpa på iaf!

//A

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
fick ett footprint "på köpet" när jag köpte mitt nammatj, men använder det aldrig... skulle innertältgolvet slitas ut kan jag ju alltid använda det för att sy ett nytt golv...

Senast ändrad:
...

Enig med Andy69. Du trenger ikke footprint. Mitt Nallo begynner å bli slitt. (Pluggfeste røk i sterk vind på fjellet. Jeg har hatt teltet i mange år, og er meget fornøyd med slitestyrken) . Bunnduken er derimot fremdeles like hel og vanntett.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips