Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-04-28, 09:16
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Gb 74 trangia gasbrännare

När man slår in gb74 eller trangia gasbrännare på Google får man fram bilder på olika typer av anslutning mot gastuben. Den ena har ventilen uppåt och andra åt sidan. Någon som vet varför? Olika serier ?
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 09:34
nermander nermander är inte uppkopplad

Ja, olika "årgång" typ. De tillverkar ju inte brännaren själv utan köper in den, jag vill minnas att de har bytt leverantör av brännare några gånger.
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 10:47
smux smux är inte uppkopplad

De första brännarna som kom i slutet av 1980-talet tillverkades av brittiska EPI gas, hade ett rakt rör från brännarhuvudet (vilket gjorde att brännaren inte gick att förvara i köket vid transport), orange slang och liggande ventil. Dagens brännare med stående ventil tillverkas av Primus.
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 10:51
xxargs xxargs är inte uppkopplad

Det som säjlts senaste 20 åren och kallas GB74 är en Primusbrännare och tror knappast att det har varit någon pirattillverkning på denna

Och man är nog försiktig med pirattillverkning sedan debaclet med Jetboil (där primus designade och sedan tillverkade brännardelarna och kanske stod för designen av hela köket tom.) där någon bönräknare på Jetboil tyckte att man skulle tillverka i Kina istället, med kvalitetsproblem och en massa återtagande och en väldigt surnad relation mellan företagen (varför tror ni Primus plötsligt hade väldigt jetboil-liknande kök i sitt sortiment en dag plötligt?)

Själva anslutningstycket för GB74 mot gasflaskan kan roteras på slangsidan då det är O-ringar och tätningar invändigt. Vilket gör att bilderna kan vara olika på anslutningen beroende på hur det har sätts upp vid fotograferingstillfället.

Det som fans innan GB74 var en brännare gjord av Epigas - ett engelsk företag och syns främst på att slangen inte är stålarmerad utan naken gummi och idag förmodligen rätt rutten och högst osäker att använda om det inte genomgås noga och ev byts ut.
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 12:02
Brune Brune är inte uppkopplad

Jag köpet för några år seden ett Traniga 25 med gasolbrännare på en loppis, fast jag har redan Primus gasolbrännare till mina gamla Traniga, både 25:a och 27:a. Fått hjälp att göra hål för slagen.

Letade nu fram ”loppisköket” och var ut till lekparken där jag bor och fotograferade.

På hållaren (mässing) till själva brännaren står det

”Trangia made in Sweden , FOR OUTDOOR USE ONLY UTOMHUSBRUK”

Men på själva brännaren står det Grill. se nedre bilden

En bit av slangen har ett metallhölje. se övre bilden

Per

Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 12:26
smux smux är inte uppkopplad

Den modellen har jag inte sett tidigare, och saknar förvärmningsslinga. Det är inte modellen från EPI-gas och inte dagens Primusversion.
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 13:08

Kan det vara en "reparation"? Bara mässingsbiten som är original?
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 13:12
xxargs xxargs är inte uppkopplad

Bild på undersidan av brännaren hade dock hjälpt, huvudet påminner ganska mycket om Primus-hatten, undersidans utformning hade definitivt gett en vink om det var primus-tillverkat eller inte.

Primus gör mycket designer till andra företag som sedan går under deras egna varumärken då det tydligen inte är så många i världen som håller på med brännardesign med allt som måste provas och typgodkännas innan det kan säljas.
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 13:47

Citat:
Ursprungligen postat av xxargs Visa inlägg
Bild på undersidan av brännaren hade dock hjälpt, huvudet påminner ganska mycket om Primus-hatten, undersidans utformning hade definitivt gett en vink om det var primus-tillverkat eller inte.

Primus gör mycket designer till andra företag som sedan går under deras egna varumärken då det tydligen inte är så många i världen som håller på med brännardesign med allt som måste provas och typgodkännas innan det kan säljas.
I vetenskapens tjänst tar jag och dissekerar brännaren lite och tar med mig en annan kamera ut som nog har makrofunktion även om bilderna här på Utsidan blir onödigt små.

Per
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 15:02

Fler bilder enligt önskemål

Någon som blir något klokare på jag köpte på loppisen?

Per

Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 15:46
rois rois är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer inte på något bra Visa inlägg
När man slår in gb74 eller trangia gasbrännare på Google får man fram bilder på olika typer av anslutning mot gastuben. Den ena har ventilen uppåt och andra åt sidan. Någon som vet varför? Olika serier ?
Det stämmer. Jag har båda. Den med ventil på sidan är äldre, och jag tror inte den tillverkas längre, det var länge sedan. XXL använder en bild på den äldre varianten, https://www.xxl.se/trangia-gb- ... gclsrc=aw.ds. Jag tror bilden är föråldrad.

Trangia visar den nya, https://shop.trangia.se/sv/til ... re-gb74.html.

I båda fallen är det Primus brännare.

Oklart varför ventilen är flyttad. Med ventilen på sidan är det lättare att luta/vända gasbehållaren, och ändå kunna manövrera ventilen.
Svara med citat
Gammal 2019-04-28, 15:48

Med tanke på att slangen går "rakt ner" från brännaren så kan det där knappast vara nån version av original.

Dessutom verkar slangen bara vara skyddad av ett ytterhölje av ståltrådsspiral, det tror jag inte skyddar slangen tillräckligt mycket från hettan som blir under köket.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.