Packning av gasbrännare och Trangia 27-2

Hej

Har ett Trangia 27-2 kök, som jag precis har köpt en gasbrännare till efter många år med spriteldning. Var ute en kortare tur i helgen och provade denna för första gången med gott resultat - mycket smidigare och skönt att slippa sotet på pannorna från rödspriten!

Nu har jag dock en fråga. I och med att jag nu har satt brännarinsatsen i kökets fot / bottenplatta och anslutit gasbehållaren, kan jag inte längre packa samman köket som jag kunde tidigare. Plötsligt tar det minst dubbelt så mycket plats, då bottenplattan och gasbehållaren nu måste ligga för sig själv i packningen. Detta är inte så bra när man vill spara plats. Något jag har missat i sammanhanget, eller är detta något man bara får leva med om man vill elda med gas i ett 27-2?

En annan fråga är om någon har ett bra tips om hur man bör packa gasflaskan och ventilen till brännaren på ett sätt så att risken för att ventilen oavsiktligt öppnas minimeras?

Tacksam för svar!
 
Brännaren (inkl. slang och ventil) i kastrullen och bränslet separat är väl sammalikadant som med spriten?

Tillägg:Hmmm,du kanske vill packa ned det ihopkopplat?Nä,det går inte.


peter
 
Ja självklart skruvar man loss gasflaskan från slangen när man packar och tar loss brännaren från bottendelen.

På min gamla brännare så har jag dessutom böjt kopparröret lite grann så jag ska kunna få ner brännaren i kaffepannan.

(Fast jag har ett Trangia 25, inte 27, 25:an är ju större.)
 
Ja självklart skruvar man loss gasflaskan från slangen när man packar och tar loss brännaren från bottendelen.

Ok, jag trodde inte att man kunde skruva av en behållare när man en gång hade skruvat på den och så länge den fortfarande var full. Den informationen underlättade en hel del :)

Tack för hjälpen
 
gåsapågen;354264 sa:
Ok, jag trodde inte att man kunde skruva av en behållare när man en gång hade skruvat på den och så länge den fortfarande var full. Den informationen underlättade en hel del :)

Tack för hjälpen

De flesta gasbehållare (förutom de som punkteras) har en backventil,det är inga konstigheter.


peter
 
Ok, jag trodde inte att man kunde skruva av en behållare när man en gång hade skruvat på den och så länge den fortfarande var full. Den informationen underlättade en hel del :)

Tack för hjälpen

100 gramsbehållarna aka primus power gas 2206 tillsamman med brännare, grythandtag, eldstål/tändare går hyffsat bra in i innergrytan på trangia 27 - en sådan 'kit' räcker till 12-14 st halvliteruppkok från kallt vatten vid lungt väder.

Om du är den lite exprimentella typen så ser jag inte något hinder (men görs på egen risk) att med rätt adapter[1] fylla över från stor primus powergas 2202 eller 2207 till den lilla behållaren då det är samma innehåll, biltemas 17-613 och 17-614 går också bra (mycket billigare gas! - en stor 450 gr behållare kostar ungefär lika mycket som lilla primus 2206 @ 100 gr hos sportaffärn/OK-mack) - regeln är att inte fylla med mer än 194 gram totalvikt för den lilla behållaren. Vet man med sig att man skall elda vid flertal minusgrader så skulle jag hellre ladda lilla burken med biltema 17-602 om du inte använder den gasflaskan som den är (hög och smal och därmed vinglig - men slangen räcker faktiskt även om tuben står väldigt nära vindskyddets utsida!).

---

[1] adapter kan byggas med 2 st biltema 17-601, kort bit 16 mm armerad blå eller klar tryckluftslang och passande slangklämmor - se till att dra till slangklämman ordentligt runt 'kragen' på brännarstommen med avtagen brännarhuvud - denna lösning har jag provtryckt till 23 bar (blå slang) utan någon som helst tendens att läckage eller slangen vill krypa bort från brännarstommen - det är också kranar i var ända så det är enkelt att stänga av flödet om något oväntat händer. Görs det rätt så är det betydligt riskablare och ger _mycket_ mera brandfarlig gasspill att fylla en flergångständare med ciggarettgas än att fylla/hälla över mellan campingastuber!

Normal arbetstryck för engångscampinggas vid 23 grader C brukar ligga runt 3.5 bar (biltemas 17-613,14 och primus 2202, 2207 medans biltemas 17-602 ligger på runt 5.5 bar (mer propan i blandningen och därmed mer köldtåligt) - trycket är inte högre än som motsvarar mer eller mindre hårt pumpad cyckeldäck ungefär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LindyAnna byta packning till trangiakö? Kök och brännare 8
gusbo Optimus 5 fotogenkök - ny packning Kök och brännare 18
peot Packning till termos Kök och brännare 1
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 34
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.