Göra egen gasbrännare till trangia kök.

Gjorde en egen gasbrännare till mitt Trangia kök, tog en gammal brännare från ett större primus gasolkök , det går att köra på propan eller så byter man kopplingen och kör det på Propan/ butan lättvikts flaskorna.

Nu till frågan , finns det några risker med detta kök, alltså har jag gjort något tokigt nu ??
Sådana här grejor finns ju att köpa men jag tycker att det är lite roligt att meka själv.
 

Bilagor

  • IMGP1833.jpg
    IMGP1833.jpg
    49.2 KB · Visningar: 4,116
  • IMGP1832.jpg
    IMGP1832.jpg
    47.1 KB · Visningar: 3,292
Jag antar att brännaren inte är någon 30 mBar-brännare (dvs måste köras med tryckreducerare) utan en flasktrycksbrännare, annars blir det svårreglerat...

Ser annars ingen fel i detta förutom att man skall vara noga med att slangarna verkligen sitter fast på sina nipplar och att slangen i sig klarar minst 40 bar. Det betyder att kraften som försöker trycka ut nippeln i ändarna kan var på uppåt 20kg i dragkraft vid 40 bar och den skall sitta kvar och utan att läcka i det läget samtidigt som slangen tvistas och kanske drar i lite lätt. (säkerhetsventilen skall öppna sig vid ca 27 Bar på den blå P2000-tuben medans en lättvikts engångs campingflaska smäller vid lite över 20 Bar och man brukar villa ha en säkerhetsmarginal på slangen och dess infästning i nipplarna på minst 1.4 ggr maxtrycket som tex. säkerhetsventilen öppnar på P2000-flaskan och det blir då 37.8 Bar )

Med andra ord efter att nippeln är skruvat med slangen och slangklämma så skall man kunna hänga bit över 20 kg i slangen utan att den vill krypa av nipplen - vilket är tveksamt att man få till med dom bensinslangsklammer du använder i bilderna... - man brukar behöva dra till så in i h***** på slangklämmorna när man är uppåt och över 20 bar i tryck för att det inte skall ge sig iväg - det är en av orsakerna till att sådant krimpas och även provtrycks idag.

jag skulle gå till en hydralfirma som fixar slangarna och fixa en bra skruvad adapter för att byta mellan anslutningen för P2000-flaskan resp. campingasol-adaptern.

varför det är noga med ovanstående är att inget allvarligt skall kunna hända om kranen av misstag skulle vara fullt öppet samtidigt som tuben är 50 grader varm...

---

även om man gör saker hemma så skall man ha den tänkesättet som ovan för att göra säkra och trygga saker att använda.
 
Tack för tipsen .
I kopplingen som skall sitta på P2000 tuben finns en liten strypning ( typ hårstrå) ,
i botten på brännaren finns en likadan strypning.
Även om man öppnar ventilen på flaskan fullt får man endast ut en normal låga ur brännaren.

Denna brännare och kopplingen hör ihop till original köket som jag skrotade, dock så böt jag strypnippel i kopplingen till en mindre , då nippeln i kopplingen drev två brännare original.
Tog nippeln från den andra skrotade brännaren till kopplingen.

Tänkvärda ord ang. slang och kopplingar , dessa är ju ej original , skall fundera vidare på det.

Om man skulle byta till den andra ventilen ( till engångs gasolflaska ) så finns ju ingen fast strypnippel i den, jag vet ej om detta är något problem.

Det finns lite förbättringar att göra.
 
Kommer du att lägga flaskan ner när du kör brännaren?
I så fall kommer brännaren att vätskematas vilket kanske inte är lämpligt. Om inte annat för att du kan få en ganska häftig tryckstegring i slangen när du vätskematar. xxargs vet nog mer i frågan.

Mvh, Klas
 
Jag måste räkna med att köra med P2000 flaskan liggandes då den ej har så bred fot, köket måste i alla fall klara av det.

När jag har P2000 flaskan så finns det en liten strypning i kopplingen till den så det kommer en begränsad mängd gasol igenom där.
Även i brännaren finns en strypning.

Köket klarar av att köras med liggande tub nu utan att jag får en onormal låga från brännaren, jag är medveten att vätskan som finns i slangen och som värms av förvärmeröret orsakar en tryckstegring i slangen, det finns dock två flyktvägar för trycket, en tillbaka i flaskan och en ut i brännaren, men detta kan jag också se som ett ev. problem.

Och åter till att det är bra att ha ordentliga slangar samt kopplingar.
 
Dina slangfästen skulle inte jag vilja köra högtrycksatt gas genom.
Men vi har ju alla rätt till olika uppfattningar. En flaskventil utan reducering verkar för mig alltför vådlig
och nu skall du tillråga på allt mata med vätska. Marginalerna vart tog de vägen? YMMV
 
Då det är en flasktryckbrännare så går det inte bra att sätta en tryckreducerare på denna brännare - för så brinner den knappt alls.

denna har ju också förvärmningsslinga men man bör låta brännaren brinna någon halvminut med toppen av flaskan upphöjd innan den läggs ned - därefter är det nog ganska problemfritt - strypningarna före brännaren gör också att tendensen till pulsning minskar.

åter igen gasol ger runt 8 bar tryck vid rumstemperatur och närmar sig 20 bar när flaskan är uppemot 50 grader varm - så se till att slangarna verkligen sitter fast.

campingasolflaska brukar starta runt 3-5 Bar bar vid rumstemperatur som nya och trycket sjunker sakta allt efter man tömmer innehållet pga blandningen av N-butan, Isobutan och mindre del propan fraktionerar och det är N-butanet som blir kvar längst i flaskan.
 
Har nu uppdaterat slangar och kopplingar och testat lite mera , brännaren fungerar som tänkt på både propan och propan / butan gas , fick dock plugga ett av brännarens fyra hål för luft tillförsel för att den skulle gå bra på propan/butan gasen.

Inga problem om brännaren skulle få vätska på sig har setts.

Tack för era tipps, och ha en trevlig höst. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikCar Blanda egen vintergas, teori och praktik Kök och brännare 5
pysen78 Bygga egen tältkamin Kök och brännare 13
P.D Bygga egen fjällpulka ? Kök och brännare 2
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 34
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.