Nån som testat Primus Winter Gas

Ska bli kul att testa!
Funkar det inte är jag så lyckligt lottad att det går att bygga om mitt kök så det kan köras på flytande bränsle. Men slipper gärna!
 
Man kan ju inte på långa vägar jmf dessa med propanflaskor.

När propanandelen gått ur så ger dom gas nedåt -10 nått.
Vanliga med butan som huvud andelgas är ju bra sega runt 0 grader....

Så dessa är ju helt för dom flesta här.
Lättare att hålla varma också då det skiljer 10 grader mot dom här vanliga tuberna med butan som huvudgas
 

Bilagor

  • boiling_point.jpg
    boiling_point.jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,472
Med tanke på att gasflaskor kyls av när gasolkök används, så bör man nog addera den dominerande gasens kokpunkt med 10-15 grader, för att hitta den lägsta trevliga användartemperatur för gasolblandningen (utan vätskematning).

För butan, som kokar vid +0,5 °C, innebär det att butan blir rätt segt under 10-15 plusgrader.

För isobutan, som kokar vid -11,7 grader innebär det att isobutan borde bli segt vid -2°C till+3°C.

För propan, som kokar vid -40°C, innebär det propangasen blir rätt seg vid 25-30 minusgrader.

Alltså. Butan (vanlig gasol) på sommaren, isobutan (nya "vintergasen") på vår och höst samt propan (Sievert 2208) på seriösa vinterturer.

Precis som Thure förklarade, så brinner de lättaste gaserna (d.v.s. propan) först. Sedan återstår alltså huvudgasen, som utgör ca 65-70% av innehållet. Det är alltså denna huvudgas som bör styra, anser jag.
/Niklas
 
Så kan man väl säga men dina komfortemper för gasblandningar är alldeles för höga.

Dom flesta uppkok iaf om man inte är kock är ju inte så långa så den nya Primusgasen kommer definitvt vara användbar en bra bit under nollan.

När tuben är ny och har propanet kvar har den desutom lite kapacitet för några uppkok nedåt 20

Kul och testa när den kommer
 
Så kan man väl säga men dina komfortemper för gasblandningar är alldeles för höga.

Dom flesta uppkok iaf om man inte är kock är ju inte så långa så den nya Primusgasen kommer definitvt vara användbar en bra bit under nollan.

När tuben är ny och har propanet kvar har den desutom lite kapacitet för några uppkok nedåt 20

Kul och testa när den kommer

Jo, men propanet är ju bara 30%. Det är ju den resterande 70% som är mest relevanta, anser jag. Ty jag vill inte kassera gasflaskor bara för att propanet tagit slut..

Ska jag vätskemata flaskorna mer än en enstaka gång, torde det vara lika bra att gå över till bensinkök.
/Niklas
 
Antagligen kommer vintergasen vara funkis nedåt -5 -7 grader efter propanet stuckit.
Man får kanske 4-6 uppkok nedåt minus 20 - man får la se sen
Det är ju en ganska bra förbättring mot vissa andra flaskor.
Mycket bättre går inte och få med denna flasktyp.

Man behöver ju inte kassera dom...man kan ju använda dom på sommaren eller iaf lite bortanför -5 sen.

Gaskök om man inte kör dom på ren propan eller propylen är inte för extremare temperaturer - den är typ bensin som gäller.

Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...jag knyckalr ihop ett tidningspapper , luntar och flamberar tuben med handen .Ställer ned den och värmer 1dl vatten , häller i locket som jag ställer tuben i och lagar mat och kaffe.Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar.
Detta får man börja med redan vid +5 , med nya gasblandningen blir det ju mycket mindre tillfällen
man måste kela med tuben
 
Antagligen kommer vintergasen vara funkis nedåt -5 -7 grader efter propanet stuckit.
Man får kanske 4-6 uppkok nedåt minus 20 - man får la se sen
Det är ju en ganska bra förbättring mot vissa andra flaskor.
Mycket bättre går inte och få med denna flasktyp.

Man behöver ju inte kassera dom...man kan ju använda dom på sommaren eller iaf lite bortanför -5 sen.

Gaskök om man inte kör dom på ren propan eller propylen är inte för extremare temperaturer - den är typ bensin som gäller.

Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...jag knyckalr ihop ett tidningspapper , luntar och flamberar tuben med handen .Ställer ned den och värmer 1dl vatten , häller i locket som jag ställer tuben i och lagar mat och kaffe.Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar.
Detta får man börja med redan vid +5 , med nya gasblandningen blir det ju mycket mindre tillfällen
man måste kela med tuben

Mja, är det en bit under nollan, så tar butan + isobutan väl lång tid. Då är bensin eller fotogen att föredra, trots förvärmningen.

Och ja, jag är medveten om att det går att värma tuben, men anser det svårt att värma den kontrollerat under längre tid för snösmältning. Blir tuben för varm, så kan den lätt explodera.
/Niklas
 
Vill bara inflika att Sivert 2208 med bara Propan inte längre finns och att det nu är en liknande flaska med Isobutan inblandad istället. Mera info om det finns i Vintergas tråden.
 
Köpte mig lite primus vintergas idag... Det lockar ju att lämna MF köket hemma. Speciellt då jag inte riktigt får mitt att fungera ordentligt. Måste väl servas och inte lyckats hitta var skon klämmer. Men kommer det täcka mina behov? De säger själv att gasen ska fungera till -20. Vilket borde räcka för mig nu när jag ska ut till fjälls.

Någon som har några praktiska erfarenheter med att använda den i -20 eller mer?
 
Har själv testat i -10 , ungefär som i videon ovan. Men skulle vara intressant om det finns någon där ute som använt i minst -20?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
Askel Tentipi Heatpal, varför försvann den och vill nån sälja? Kök och brännare 3
såg nån som vet om coleman Faether 442 peak 1 Kök och brännare 1
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Skipper_ Knäppa vätskor i multifuelköket? Vad har du testat? Kök och brännare 11
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
magkar80 Primus Etapacklite, testat? Kök och brännare 6
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
realout Gravity MF testat Kök och brännare 12
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.