Nån som testat Primus Winter Gas

Ska bli kul att testa!
Funkar det inte är jag så lyckligt lottad att det går att bygga om mitt kök så det kan köras på flytande bränsle. Men slipper gärna!
 
Man kan ju inte på långa vägar jmf dessa med propanflaskor.

När propanandelen gått ur så ger dom gas nedåt -10 nått.
Vanliga med butan som huvud andelgas är ju bra sega runt 0 grader....

Så dessa är ju helt för dom flesta här.
Lättare att hålla varma också då det skiljer 10 grader mot dom här vanliga tuberna med butan som huvudgas
 

Bilagor

  • boiling_point.jpg
    boiling_point.jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,592
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Med tanke på att gasflaskor kyls av när gasolkök används, så bör man nog addera den dominerande gasens kokpunkt med 10-15 grader, för att hitta den lägsta trevliga användartemperatur för gasolblandningen (utan vätskematning).

För butan, som kokar vid +0,5 °C, innebär det att butan blir rätt segt under 10-15 plusgrader.

För isobutan, som kokar vid -11,7 grader innebär det att isobutan borde bli segt vid -2°C till+3°C.

För propan, som kokar vid -40°C, innebär det propangasen blir rätt seg vid 25-30 minusgrader.

Alltså. Butan (vanlig gasol) på sommaren, isobutan (nya "vintergasen") på vår och höst samt propan (Sievert 2208) på seriösa vinterturer.

Precis som Thure förklarade, så brinner de lättaste gaserna (d.v.s. propan) först. Sedan återstår alltså huvudgasen, som utgör ca 65-70% av innehållet. Det är alltså denna huvudgas som bör styra, anser jag.
/Niklas
 
Så kan man väl säga men dina komfortemper för gasblandningar är alldeles för höga.

Dom flesta uppkok iaf om man inte är kock är ju inte så långa så den nya Primusgasen kommer definitvt vara användbar en bra bit under nollan.

När tuben är ny och har propanet kvar har den desutom lite kapacitet för några uppkok nedåt 20

Kul och testa när den kommer
 
Så kan man väl säga men dina komfortemper för gasblandningar är alldeles för höga.

Dom flesta uppkok iaf om man inte är kock är ju inte så långa så den nya Primusgasen kommer definitvt vara användbar en bra bit under nollan.

När tuben är ny och har propanet kvar har den desutom lite kapacitet för några uppkok nedåt 20

Kul och testa när den kommer

Jo, men propanet är ju bara 30%. Det är ju den resterande 70% som är mest relevanta, anser jag. Ty jag vill inte kassera gasflaskor bara för att propanet tagit slut..

Ska jag vätskemata flaskorna mer än en enstaka gång, torde det vara lika bra att gå över till bensinkök.
/Niklas
 
Antagligen kommer vintergasen vara funkis nedåt -5 -7 grader efter propanet stuckit.
Man får kanske 4-6 uppkok nedåt minus 20 - man får la se sen
Det är ju en ganska bra förbättring mot vissa andra flaskor.
Mycket bättre går inte och få med denna flasktyp.

Man behöver ju inte kassera dom...man kan ju använda dom på sommaren eller iaf lite bortanför -5 sen.

Gaskök om man inte kör dom på ren propan eller propylen är inte för extremare temperaturer - den är typ bensin som gäller.

Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...jag knyckalr ihop ett tidningspapper , luntar och flamberar tuben med handen .Ställer ned den och värmer 1dl vatten , häller i locket som jag ställer tuben i och lagar mat och kaffe.Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar.
Detta får man börja med redan vid +5 , med nya gasblandningen blir det ju mycket mindre tillfällen
man måste kela med tuben
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Antagligen kommer vintergasen vara funkis nedåt -5 -7 grader efter propanet stuckit.
Man får kanske 4-6 uppkok nedåt minus 20 - man får la se sen
Det är ju en ganska bra förbättring mot vissa andra flaskor.
Mycket bättre går inte och få med denna flasktyp.

Man behöver ju inte kassera dom...man kan ju använda dom på sommaren eller iaf lite bortanför -5 sen.

Gaskök om man inte kör dom på ren propan eller propylen är inte för extremare temperaturer - den är typ bensin som gäller.

Jag använder vanlig gas även på vintern , mestadels butan...jag knyckalr ihop ett tidningspapper , luntar och flamberar tuben med handen .Ställer ned den och värmer 1dl vatten , häller i locket som jag ställer tuben i och lagar mat och kaffe.Funkar fint i t.ex -25 fast det bara är butan i flaskan kvar.
Detta får man börja med redan vid +5 , med nya gasblandningen blir det ju mycket mindre tillfällen
man måste kela med tuben

Mja, är det en bit under nollan, så tar butan + isobutan väl lång tid. Då är bensin eller fotogen att föredra, trots förvärmningen.

Och ja, jag är medveten om att det går att värma tuben, men anser det svårt att värma den kontrollerat under längre tid för snösmältning. Blir tuben för varm, så kan den lätt explodera.
/Niklas
 
Vill bara inflika att Sivert 2208 med bara Propan inte längre finns och att det nu är en liknande flaska med Isobutan inblandad istället. Mera info om det finns i Vintergas tråden.
 
Köpte mig lite primus vintergas idag... Det lockar ju att lämna MF köket hemma. Speciellt då jag inte riktigt får mitt att fungera ordentligt. Måste väl servas och inte lyckats hitta var skon klämmer. Men kommer det täcka mina behov? De säger själv att gasen ska fungera till -20. Vilket borde räcka för mig nu när jag ska ut till fjälls.

Någon som har några praktiska erfarenheter med att använda den i -20 eller mer?
 
Har själv testat i -10 , ungefär som i videon ovan. Men skulle vara intressant om det finns någon där ute som använt i minst -20?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.