Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker?

Undrar helt enkelt vad det är som är så speciellt med denna cykel som väldig många långfärdare använder sig av. Du måste ju köpa till en massa komponenter osv vilket enligt mig gör en rätt dyr cykel ännu dyrare.
Priset känns ännu högre med tanke på att cykeln är väldigt ''basic''. De behöver ju inte vara något negativt men fortf en dyr cykel enligt mig. känns som man kan få mer för pengarna.

Vill nu höra lite åsikter av erfarna användare.

MVH/ cykelinvesterare
 
Registrera dig på happymtb.org och ställ samma fråga där. Du kommer att överösas av svar skulle jag tro. Fick ett antal träffar vid en snabb sökning där.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag fattar inte riktigt frågan. Vilken cykel ger mycket mer för pengarna?

Och vad är det du behöver montera på? Förutom stänkskärmar o pakethållare men det känns ju som en rätt vanlig grej att behöva skruva på.

Några bra saker enligt mig (som andra cyklar kanske också har):
* Surly bygger fina ramar av stål, det är inte så många som gör det. Och med bra fästen för pakethållare o skärmar.
* Komponenterna håller ganska hög klass, lagom bra helt enkelt. Och lagom bra rakt igen, ingen bakväxelpimpning.
* Jag kan få i jättetjocka däck, det är skönt på dålig grusväg.
* Jag får välja skärm o pakethållare efter mina önskemål.
* Det finns detaljer som fästen för ramväxlar (om det skulle behövas) o fästen för extra ekrar.
 
Det som för mig är bra är att den är tålig, har skön sittställning och är basic.

26 tums hjul och mekaniska fälgbromsar gör att det blir lättare att hitta reservdelar ute i världen. Dessutom är stål the way to go på långfärd tycker jag, pajjar ram/gaffel så är det bara att söka upp närmaste bilverkstad och få den svetsad. Det har jag fått göra tre gånger hittils för att jag är en jävel på att ha sönder saker.

Så finns det ju fästen för pakethållare fram och bak, fenders och tre vattenflaskor.

Om den är så jättedyr vet jag inte. Om du jämför med andra långfärdscyklar som salsas motsvarighet till exempel så är ju LHT:n mycket billigare. I våras såldes 2011 modellerna ut för 8200 kronor i tyskland. Jag byggde ihop min från ramen och upp och landade på drygt 9000 exklusive pakethållare har jag för mig.

Vad behöver du köpa annat än pakethållare och väskor och eventuellt skärmar?

Hannulan, jättetjocka däck får du väl inte in? 2.1 är max enligt surly själva.

Om jag skulle bygga ihop en ny långfärdare så hade jag nog köpt surlys stålram med mtb-stuk istället, förmodligen troll, för att få en mindre stabil men mer lekfull hoj. Men det kanske får bli till nästa tur :)
 
Det som för mig är bra är att den är tålig, har skön sittställning och är basic.

26 tums hjul och mekaniska fälgbromsar gör att det blir lättare att hitta reservdelar ute i världen. Dessutom är stål the way to go på långfärd tycker jag, pajjar ram/gaffel så är det bara att söka upp närmaste bilverkstad och få den svetsad. Det har jag fått göra tre gånger hittils för att jag är en jävel på att ha sönder saker.

Så finns det ju fästen för pakethållare fram och bak, fenders och tre vattenflaskor.

Om den är så jättedyr vet jag inte. Om du jämför med andra långfärdscyklar som salsas motsvarighet till exempel så är ju LHT:n mycket billigare. I våras såldes 2011 modellerna ut för 8200 kronor i tyskland. Jag byggde ihop min från ramen och upp och landade på drygt 9000 exklusive pakethållare har jag för mig.

Vad behöver du köpa annat än pakethållare och väskor och eventuellt skärmar?

Hannulan, jättetjocka däck får du väl inte in? 2.1 är max enligt surly själva.

Om jag skulle bygga ihop en ny långfärdare så hade jag nog köpt surlys stålram med mtb-stuk istället, förmodligen troll, för att få en mindre stabil men mer lekfull hoj. Men det kanske får bli till nästa tur :)

Nu kommer jag inte ihåg max-bredden på däcken, du har säkert rätt. Men jag tycker att det är jättetjocka däck (jo, jag har sett cyklar där du får in bredare däck) jag har på min egen cykel o det finns ju gott om marginal för ytterligare breda däck.

Den är ju onekligen väldigt rakt framåtgående. Bra ibland, tråkigt andra gånger. Det går att köra väldigt fort m tung packning o det känns ändå stabilt. Jag tittade en gång ner på min hastighetsmätare o konstaterade 67 km/h i en fint asfalterad nedförsbacke. Kändes hur stadigt som helst, racern känns mkt "nervösare" i de hastigheterna.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu kommer jag inte ihåg max-bredden på däcken, du har säkert rätt. Men jag tycker att det är jättetjocka däck (jo, jag har sett cyklar där du får in bredare däck) jag har på min egen cykel o det finns ju gott om marginal för ytterligare breda däck.

Jag frågar för att jag har hört folk som satt på 2.35, vilket jag inte förstår hur det ska gå. Jag har 2.0 på min och inte så värst mycket kvar att spela på. Jag kanske får värma upp stålet med hårtorken och bända lite ;)
 
Ett sunt pris på en kvalitets cykel ligger nog runt 10-30 000 beroende på utrustning. En "sjukt billig" produkt har garanterat ett betydligt högre pris när det gäller miljöpåverkan och personligt lidande för dom som tillverkar produkten.

Det ligger en hel del man timmar för att bygga en cykel. Och för att rostskydda en cykel krävs det en del processer som säkert inte är trevliga miljömässigt. Om det kan finnas bly i handväskor vad kan det då inte finnas i en cykel.

Sedan har förstås folk cyklat imponerande distanser på gammal dam cyklar inköpta för några hundringar men det är förstås en helt annan sak

Hans Friedel
 
Att cykla länge på en hoj som inte passar är inget vidare. Storleksanpassade cyklar med rätt inställning har vissa fördelar. Så skräddat kan bli billigast i längden.
 
På tal om rostskydd. Om du köper den, glöm inte att rostskydda. Min ram rostade en del redan efter några provcyklingar i vintras
 
Även s k kvalitetscyklar mår väl av särtagning, har funnit vevhus fulla av botchspån från sadelstolpsutfräsningen. Det är alltid lättare att MTL behandla när det är rent, nytt och torrt.
Rostskyddsbehandlingen mår inte illa av inspektion och komplettering emellanåt.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.