Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Frågor: Surly Long haul trucker
- Trådstartare Henrik.nu
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag har bara hunnit cykla till och från jobbet med min Surly men den är mycket bekväm. Kollade dock stabiliteten i somras genom att lasta en 5 liters bensindunk fylld med vatten i varje fram och bakväska. Blev 20 kg last plus att jag väger 100 kg. Hur stabil som helst! Och ingen bromssträcka , inte ens i nedförsbacke tack vare skivbromsarna. Jag förstår inte snacket om att det skulle vara nackdel med skivbroms om man råkar ut för missöde med dom när man är ute på tour. Ta med extra skiva , kostar ett par hundra, väger ingenting och tar ingen plats.Seriösa turare brukar ha med sig några extra bromsbelägg till fälgbromsen om man sticker långt och inte har någon cykelverkstad i närheten.
Jag har 26 tum .Feta däck. Funkar hur bra som helst. Man ska inte ha för bråttom på en touringcykel.
Jag har 26 tum .Feta däck. Funkar hur bra som helst. Man ska inte ha för bråttom på en touringcykel.
Ojj!! HÄR var det mycket att läsa. Många inlägg!! Ska bli intressant!!!
Snabbfråga på direkten: Hur vet jag vilken storlek på Surly long haul trucker ramen jag ska ha? Verkar som det, om jag läst rätt, är lite knepigare än vanligt eller?
Nu är jag ju rätt oerfaren. 40 mil är det också till närmaste butik som säljer den. Så om någon vet hur jag väljer rätt ramstorlek till 26 tums jul, så tas det gärna emot.
Vad är det för skillnad förresten på den versionen som heter 700cc och en 26trums?
Snabbfråga på direkten: Hur vet jag vilken storlek på Surly long haul trucker ramen jag ska ha? Verkar som det, om jag läst rätt, är lite knepigare än vanligt eller?
Nu är jag ju rätt oerfaren. 40 mil är det också till närmaste butik som säljer den. Så om någon vet hur jag väljer rätt ramstorlek till 26 tums jul, så tas det gärna emot.
Vad är det för skillnad förresten på den versionen som heter 700cc och en 26trums?
Ramstorlek
http://www.cyclecomponents.com/
säljer surley.
Ring till dom så hjälper dom dig med rätt ramstorlek beoende på dina mått.
Det viktigaste måttet är benlängden mätt från grenen.
http://www.cyclecomponents.com/
säljer surley.
Ring till dom så hjälper dom dig med rätt ramstorlek beoende på dina mått.
Det viktigaste måttet är benlängden mätt från grenen.
Jag har bara hunnit cykla till och från jobbet med min Surly men den är mycket bekväm. Kollade dock stabiliteten i somras genom att lasta en 5 liters bensindunk fylld med vatten i varje fram och bakväska. Blev 20 kg last plus att jag väger 100 kg. Hur stabil som helst! Och ingen bromssträcka , inte ens i nedförsbacke tack vare skivbromsarna. Jag förstår inte snacket om att det skulle vara nackdel med skivbroms om man råkar ut för missöde med dom när man är ute på tour. Ta med extra skiva , kostar ett par hundra, väger ingenting och tar ingen plats.Seriösa turare brukar ha med sig några extra bromsbelägg till fälgbromsen om man sticker långt och inte har någon cykelverkstad i närheten.
Jag har 26 tum .Feta däck. Funkar hur bra som helst. Man ska inte ha för bråttom på en touringcykel.
En anledning för fälgbroms är enkelheten och därmed enklare att laga beroende vad som hänt.
Beroende på destination så är det olika svårighetsgrader på att kunna få tag i reservdelar därmed varför många långfärdscyklister väljer fälgbroms.
Mvh Daniel
tack för alla svar!!
Givande att skriva här, måste jag säga!!!!
Bra att höra sig mer med " de som gått före"!!!
Ja, sadel av från Brooks det allt bli känns det som.
Surlys LTH verkar vara en cykel att luta sig mot när det blåser, så att säga. Den verkar ta en dit man önskar om en bra trampar på!!!
Tänkte just satsa direkt på att utrusta den så att den kan fungera på de flesta delar av klotet, inte för någon Himalayaresa är planerad, men tänker att det är lika bra att satsa på hållbar kvalitet, men med en sådan teknisk nivå så att det går att reparera även utanför storstadens stadskärna, så att säga.
Givande att skriva här, måste jag säga!!!!
Bra att höra sig mer med " de som gått före"!!!
Ja, sadel av från Brooks det allt bli känns det som.
Surlys LTH verkar vara en cykel att luta sig mot när det blåser, så att säga. Den verkar ta en dit man önskar om en bra trampar på!!!
Tänkte just satsa direkt på att utrusta den så att den kan fungera på de flesta delar av klotet, inte för någon Himalayaresa är planerad, men tänker att det är lika bra att satsa på hållbar kvalitet, men med en sådan teknisk nivå så att det går att reparera även utanför storstadens stadskärna, så att säga.
Jag körde på mavic XM 719 (som jag antar är MTB-versionen av A 719?). Bakfälgen hade spruckit på massor av ställen när jag nådde kurdistan, så den byttes ut mot en lokal fälg.
Samma fälg fram har dock hållit (och den är fortfarande spikrak) hela förra resan, pendling hemma, en kort norgetur och nu 450 mil i sydamerika på extremt dåliga vägar.
Att jag lyckades ha sönder bakfälgen kanske beror mest på att jag är bra på att ha sönder saker, jag vet inte
Sun Rhyno-fälgar har annars rykte om sig att vara det starkaste man kan få tag på om du vill kolla på andra alternativ.
Mvh
Petter
Samma fälg fram har dock hållit (och den är fortfarande spikrak) hela förra resan, pendling hemma, en kort norgetur och nu 450 mil i sydamerika på extremt dåliga vägar.
Att jag lyckades ha sönder bakfälgen kanske beror mest på att jag är bra på att ha sönder saker, jag vet inte
Sun Rhyno-fälgar har annars rykte om sig att vara det starkaste man kan få tag på om du vill kolla på andra alternativ.
Mvh
Petter
Är det inte Mavic EX 721 touring cyklister brukar ha? Jag har haft sådana - mest fungerat bra, men kört av iaf en. Har även kört på sun rhyno lite (svetsad version). Alex rims är också bra, vissa av dem iaf. Kan inte de specifika märkena.
Nu har jag Ambrosio DH 28 -och de får sitta kvar över Afrika i vinter.
Kör du med dubbelbottnade, downhillfälgar med ett någorlunda känt märke och med 36 hål, DT-swiss ekrar eller motsvarande samt låter ett proffs bygga hjulen så spelar nog inte roll vilket märke du har på dem. De ska hålla oavsett.
Nu har jag Ambrosio DH 28 -och de får sitta kvar över Afrika i vinter.
Kör du med dubbelbottnade, downhillfälgar med ett någorlunda känt märke och med 36 hål, DT-swiss ekrar eller motsvarande samt låter ett proffs bygga hjulen så spelar nog inte roll vilket märke du har på dem. De ska hålla oavsett.
Jag körde på mavic XM 719 (som jag antar är MTB-versionen av A 719?). Bakfälgen hade spruckit på massor av ställen när jag nådde kurdistan, så den byttes ut mot en lokal fälg.
Samma fälg fram har dock hållit (och den är fortfarande spikrak) hela förra resan, pendling hemma, en kort norgetur och nu 450 mil i sydamerika på extremt dåliga vägar.
Att jag lyckades ha sönder bakfälgen kanske beror mest på att jag är bra på att ha sönder saker, jag vet inte
Mvh
Petter
Tja, bakhjulet är ju vanligtvis det svagaste hjulet (p.g.a. off set), samtidigt som det får bära den klart största lasten. Väldigt få framhjul går sönder utom i rena krascher.
/Niklas
Hallå!
hur går dina planer med vilken cykel?
Ville bara säga det att jag valde att bygga min egna LHT (skivbromsvarianten) jag är tok nöjd, studerade nätet köpte de delar som var rekomenderade fått bra omdöme och som verkade vettigt. Köpte visserligen allt detta när jag jobbade och hade en del pengar, tror det blev billigare i slutändan än att köpa färdig och modifiera om men är inte säker. Hur som så ångrar jag mig inte, har nu lärt mig att skruva ihop en cykel.
En sak jag väl dock skall byta ut tror jag vid en längre tur är nog mina bromsar, de är just nu oljetryck. Vilket är lite problematiskt och knepigt om det blir en läcka i dem när man står ute i buschen.
Men annars en stört skön cykel så himla värt timmarna bakom den
hur går dina planer med vilken cykel?
Ville bara säga det att jag valde att bygga min egna LHT (skivbromsvarianten) jag är tok nöjd, studerade nätet köpte de delar som var rekomenderade fått bra omdöme och som verkade vettigt. Köpte visserligen allt detta när jag jobbade och hade en del pengar, tror det blev billigare i slutändan än att köpa färdig och modifiera om men är inte säker. Hur som så ångrar jag mig inte, har nu lärt mig att skruva ihop en cykel.
En sak jag väl dock skall byta ut tror jag vid en längre tur är nog mina bromsar, de är just nu oljetryck. Vilket är lite problematiskt och knepigt om det blir en läcka i dem när man står ute i buschen.
Men annars en stört skön cykel så himla värt timmarna bakom den
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg