Vad kostar en långfärdscykel?

Hej Koga Signature!

Jag gratulerar dig till din nya Koga. Jag hoppas att du blir lika nöjd med den som jag är över min. Själv köpte jag 2002 en Koga World Traveller hos Åby Cykel & Motor i Mölndal. Cykelaffären hade under början av 2002, ett flertal gånger, en annons med bild på cykeln ute i Göteborgs-Posten. Jag fångades av annonsen och efter några veckor tog jag mig till affären. När jag fick höra priset, 19.700, började jag tveka. Det var mycket pengar. Men jag gjorde slag i saken och köpte cykeln, och med packväskor och diverse saker i klädväg så slutade summan på drygt 24.000 kr. Jag kunde nog fått en likvärdig cykel till ett betydligt lägre pris, men jag kollade inte upp det.

Jag införskaffade även en cykelkärra, en Burnley Nomad, och den har jag använt till och från på mina cykelsemestrar. Mest till. Jag vet att det blir mer vikt att släpa på när jag har med kärran på mina turer. Jag tar med mig lite mer saker då, bl.a. en ihopfällbar stol. Det blir ju så att jag får gå i många uppförsbackar, men det gör inget för det kan vara skönt att få vila från sadeln emellanåt. Jag väljer det extra slitet för att ha det lite bekvämt när jag rastar.

Under min första cykelsemester, som varade en dryg vecka, så fick jag domningar handflatorna. De domningarna fanns kvar i en tre- fyra månader efter hemkomsten. Jag ändrade efter det på styrets läge så att jag fick en lite mer upprätt sittställning än tidigare. Och efter det så har inte haft några domningar, trots längre turer efter det. Så att prova fram en sittställning som känns bra för en och som håller för många mil i sadeln är viktigt.

Efter två år bytte jag från originalsadeln till en Brooks B 17. Vilken har fungerat bra för mig. Jag använder oftast vanliga shorts och har inte provat cykelbyxor med vaddering.

Jag var 54 år då jag köpte cykeln och började med cykelsemestrar. Jag arbetade då så mina fyra första cykelsemestrar sträckte sig som mest över två veckor. 2008 fick jag avtalspension från Volvo Personvagnar och den sommaren var jag ute på en längre tur som sträckte sig över sex veckor och 300 mil. Jag hade köpt kartböckerna över Sverigeleden och fick då med något som kallas Sverigepasset. På Sverigepasset finns 25 orter som ligger utefter Sverigeleden. På dessa orter kan man uppsöka ett stämplingsställe och få en stämpel i passet. Jag har tre rutor kvar att få en stämpel i. Platserna är Vimmerby, Lessebo och Kalmar. Får se om det blir av att jag ger mig iväg och fullbordar ifyllandet av kortet.

2012 gjorde jag min hitintills längsta tur som sträckte sig så här: Göteborg – Mariestad – Karlstad – Höljes – Särna – Sveg – följde E45 upp till Karesuando - Haparanda – Boden – Piteå – Norsjö – Ruskträsk – Umeå – Stockholm – Göteborg. Det blev 447 mil fördelat på 51 etapper och utförda på 57 dagar. Cykeln fungerade perfekt hela tiden.

Backspegel som jag har på cykeln satt på från början. Det är mycket bra att ha en backspegel så att man har koll på bilar som kommer bakifrån. T. ex. om du befinner dig på en smal landsväg och ser att två långtradare kommer att mötas där du befinner dig på vägen så kanske man kan svänga åt sidan för att underlätta det mötet. Jag har gjort så flera gånger och jag har på känn att det har uppskattas av förarna. Backspegeln tillverkas av Busch & Müller och heter Cycle Star 901. Jag såg på nätet att cykeldennis säljer den. Det finns givetvis andra speglar men den har funkat bra.

Det jag bytt på cykeln, förutom sadeln, är slitdelar som bromsbelägg och vajrar till broms- och växelreglagen. Skumgummit på styrhandtagen har efter utslitning bytts till nya. Har cyklat c:a 1600 mil på Kogan. Jag uppskattar de många växelkombinationerna som man har tillgång till. Det gör det möjligt att hitta en lämplig växel i alla lägen, exempelvis i skiftande motvind. Cykeln är väldigt stabil med packning på, vilket gör att man känner sig trygg i hög fart i branta utförsbackar. Kogan var dyr i inköp och man kan säkert hitta billigare alternativ, som fungerar lika bra som den. Men jag är helnöjd och ångrar inte att jag köpte den.

Mvh Hans-Åke
 

Bilagor

  • 45. F21. Behövlig rast efter tunga motbackar.jpg
    45. F21. Behövlig rast efter tunga motbackar.jpg
    61.2 KB · Visningar: 603
  • Busch & Müller, Cycle Star 901.jpg
    Busch & Müller, Cycle Star 901.jpg
    49.8 KB · Visningar: 595
Hej Hans-Åke !

Tack för ett utförligt svar och intressanta reflektioner. Precis som dig, reagerade jag på prislappen efter det att jag konfigurerat cykeln utifrån de möjligheter som stod till buds på KOGA:s hemsida, men det kunde ha blivit ännu dyrare, om jag hade valt Rolhoff navväxel. Men jag resonerar som så att kvalité betalar sig (nästan) alltid i längden och svepningen har inga fickor, så. Dessutom, om man slår ut kostnaden på tio-femton år så blir det inte så mycket. Sedan kan man säkert som du också så riktigt påpekar, få en likvärdig cykel för billigare peng, men precis som dig så har jag inte brytt mig om att ta reda på det.

Till skillnad från dig har jag dock valt bort cykelkärra av nämnda orsaker och med det den extra bekvämligheten, men kanske kompletterar jag med en i framtiden, jag får se. Problem med händer-och handleder har jag förstått kan uppstå och av just den anledningen beställde jag ett styre som möjliggör alternering av händernas position (inte helt olikt ditt styre, faktiskt), fast jag har läderklädsel på mitt i stället för skumgummi, (som f ö finns under lädret). Naturligtvis så kommer jag be om hjälp att ställa in cykeln efter min längd när jag så småningom hämtar den i butik.

Precis som dig har jag också valt en Brooks B17, dels för att den är välrenommerad, dels för att jag har en sedan tidigare, på min Skeppshults Elit. Cykelbyxor (med vaddering) har jag sedan tidigare och de tänker jag använda mig av dessutom tänker jag komplettera med ytterligare ett par. Har fått skav tidigare och det är inte kul. Tänker dessutom komplettera med något (för ändamålet) lämplig salva att smörja in lämpligt område med, för att ytterligare minimera risken till att skav uppstår.

Jag är några år yngre än vad du var när du började cykelsemester, men bättre sent än aldrig, som ordstävet förtäljer. Detta min första cykelsemester kommer sannolikt att bli en omtumlande upplevelse då jag slår på stort med en gång och sticker iväg under dryga tre veckor. Lyckligtvis så kommer jag att hålla mig någotsånär i närheten av civiliserade trakter, så att om tältlivet blir för påfrestande, får jag väl fly in i något B&B ;).

När det gäller kartmaterial så tänkte jag satsa på GPS, en Garmin Edge 705, men jag skulle gärna vilja komplettera med kartmaterial i pappersformat. Frågan är hur jag skall få med mig kartmaterial för cykelvägar Göteborg-Oskarshamn ToR, utan att jag behöver ha med mig ett helt bibliotek ? Cykeln får väga max 140 Kg med passagerare och packning och eftersom jag väger ~ 100 kg, cykeln ~18 kg så blir det 22 kg till packning (inkl. väskornas egenvikt). Från detta skall vikt från tält, sovsäck, liggunderlag, campingkök dras bort. Dessutom hade jag (ev.) tänkt ta med mig systemkamera med stativ och div. tillbehör och du förstår att det finns inte mycket plats över (i kg).

Tack för tipset om backspeglar, jag har själv funderat i dom banorna, men nu blev det mer konkret s a s. Jag skall kolla upp det.

Avslutningsvis vill jag också tacka dig för att ha gett mig en positiv feedback av mitt val av cykel. jag känner mig mer övertygad om att mitt beslut var rätt. Precis som du säger, de många växellägena gör det möjligt att finna ett som är lämpligt i de flesta situationer. Sedan att det kostar på en liten slant att underhålla och byta ut slitdelar är så självklart så att det behövs knappast nämnas i sammanhanget.

Mvh.
 
men jag skulle gärna vilja komplettera med kartmaterial i pappersformat. Frågan är hur jag skall få med mig kartmaterial för cykelvägar Göteborg-Oskarshamn ToR, utan att jag behöver ha med mig ett helt bibliotek ?

Tippar på att t ex den här väger 200 g - långt ifrån vikten på ett genomsnittligt bibliotek alltså. Kartor som visar speciella cykelvägar behövs inte. En vanlig atlas duger hur bra som helst - och så väljer du bara de mindre vägarna. Bättre att sätta ihop sin egen tur.
http://image.bokus.com/images2/9789158845787_large
 
Tippar på att t ex den här väger 200 g - långt ifrån vikten på ett genomsnittligt bibliotek alltså.
Ha ha ha, ja, jag kanske överdrev lite grann.
Kartor som visar speciella cykelvägar behövs inte. En vanlig atlas duger hur bra som helst - och så väljer du bara de mindre vägarna.
För en fullblodscyklist som dig kanske det räcker, men för en wanna-be som mig kanske en sådan som du länkade till (och som f ö väger 40 gram ;))http://image.bokus.com/images2/9789158845787_large är ett lämpligt kartmaterial att ha med sig (men den fanns tyvärr inte tillgänglig, den kom ut 2006). Dessutom väger en Atlas betydligt.
Bättre att sätta ihop sin egen tur.
Jo, så är det nog. Av den anledningen (och några andra) tänker jag investera i GPS:en , som jag tidigare länkat till. Då kan jag lägga upp mina egna rutter i datorn och skicka över dom till GPS:en. Sedan är det bara att trycka på kör .
 
God tur!

jag har själv en koga traveller 28 på byggstadiet i detta nu. valde rohloff med rem samt son-nav och ljus.atalanta styre och brookssadel på fjäderstolpe.hydralbromsarna/skiva ska få jobba i många långa utförsbackar bl a och jag valde bort lås, flaskor, stöd mm. 17 kg tom blir det ca och jag tar det slow med 50 mm däck och blicken lika mycket bakåt som framåt;)
Den här tråden fann jag ikväll - och blev först glatt överraskad - sedan riktigt sorgsen efter alla inlägg med en väldigt dålig stämning och attityder som inte ger något gott. jag äger ju mina problem andra sina. alla dessa påhopp och angrepp begriper jag inte. jag saknade från en del lusten att vara till hjälp. det var mycket ´´jag vet hur du ska göra´´. min egen cykel är vald efter många års planering och erfarenhet. jag är trygg med den och den kommer att ge många goa mil - upplevelser och möten. att jag lär mig laga och underhålla min cykel så långt det går är en självklarhet för mig. trygghet är a och o. min bil kan jag inte göra mycket på om den krånglar - likaväl far jag varthelst med den - och litar på hjälp, om det skulle brista... cykeln är en baggis i jämförelse. rohloff är en hub som man inte öppnar. precis som motorn på bilen. bromsarna är inte hightec och resten är lowtec. mest ser jag fram emot att få testa remmen och atalantastyret. priset är som innehållet - mycket - pengar och mycket bra. driftskostnaderna är minimala och upplevelsen blir toppen - så man kan prioritera över tid och allt handlar för mig inte om vinst och förlust. mer om lust och insikt. lycka till på turerna alla goa cykelhjulare! och tack för att mina gemener fick viska lite från storskogsgläntan.
 
Hej hej.

Efter lång väntan har jag idag äntligen fått min cykel och vilken skillnad det var att cykla med den jämfört med min gamla Skeppshultare ! Det kändes som att det nästan var för lätt att trampa fram när jag hade samma växelläge som på Skeppshultar`n (mittersta kugghjulet fram och det minsta bak). Dessutom har jag utrustat den med en GPS (som jag tidigare nämnt) och i maklig takt utan att egentligen behöva anstränga mig, kom jag upp i svindlande ~25 km/h. Skall bli spännande när jag längre fram får en ledig dag då jag kan ge mig ut på en lite längre tripp, för att få prova på den på riktigt.

Nu är det bara tält och liggunderlag som är kvar på inköpslistan (förutom lite småplock) och cykelkläder (regnkläder, det är ju sommar :)), ett par damasker samt ett par cykelbyxor med vaddering där bak. Även jag har en Brookssadel (B17) på cykeln, och det kändes när jag cyklade hem att den är ny:).

Nåja, jag lär väl få möjlighet att "rida" in den, men att det kommer låta sig göras innan jag sticker till Gotland, det förefaller osannolikt, aj aj aj. Min andra cykel som också är utrustad med en Brookssadel och som jag köpte förra året, har börjat att bli "inriden " så det tar sin lilla tid, och det är väl inte de skönaste milen man har framför sig, när man skall till att "rida" in sadeln.

En annan skribent rekommenderade att man skall köpa backspeglar att sätta på cykeln och det förefaller vara en bra idé, men jag har ännu inte bestämt mig om jag skall låta göra det, eller inte. Jag har f n viktigare prioriteringar (tält och liggunderlag) att tänka på, som ger mig en del huvudbry. Generellt sätt resonerar jag som så att kvalité betalar sig alltid i längden och naturligtvis så vill jag ha så låg vikt och så kompakt som möjligt, då det möjliggör att man kan ta med sig andra saker i det begränsade utrymmet man har till sitt förfogande, men när det gäller tält och liggunderlag så springer priserna iväg rätt bra, bara man sparar ett halvt kilo eller strax däröver, jämfört med ett tält och ett liggundrlag som mer ligger i budgetsegmentet.

Nå, det var några av mina funderingar och reflektioner och jag kan konstatera att den första bekantskapen (utan att egentligen ha något att jämföra med, förutom den gamle Skeppshultar`n) så är det första intrycket väldigt positivt, det behövs kanske lite smärre justeringar vad det gäller styret och dess lutning, innan det blir optimalt för mig. Skall bli spännande och se hur det är att cykla med packning, det blir en "first time in life experience ".
 
Har du en inkörd B17 förslår jag att du byter till den på din nya hoj. Du bör vara snäll mot din bak.
go tur
Tack för tipset. Tanken har slagit mig, men jag måste under alla omständigheter "rida" in den nya sadeln i vart fall, så det är kanske lika bra att ta tjuren vid hornen? Den borde vara hyfsat "inriden" efter c:a en månad =p.
 
Fruktar du den med sprayflaska med destillerat vatten över och under före bruk kommer det att gå fortare och med mindre skav.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.