Vad kostar en långfärdscykel?

Varför all denna livliga diskussion om du ändå redan beställt cykeln?
Vad fabriken säger om bromsarna och hur det ser ut i verkligheten i delar av exempelvis Afrika är nog ändå rätt stor ;).
Om inte annat för att få lite feedback på min konfiguration. Som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråden, så är detta en helt ny värld som öppnat sig för mig. Min cykel som jag använder till vardags, är en Skeppshults elit 24 vxl, med nexus navbroms (som f ö fungerat utmärkt det senaste tio åren) ;).

Hoppas du blir nöjd med hojen och får många trevliga turer =).Mvh Daniel
Tack, det hoppas jag också =).
 
(...) V-broms vs skivbroms tycks vara den stora frågan (...)
Då har du förståttt det hela rätt :).

(...) och jag kanske skräller lite om jag förordar hydraulisk skivbroms trots sin komplexitet. Skivbromsar har normalt sett en ganska lång livstid innan de behöver någon som helst uppmärksamhet förutom kanske enstaka avfettning beroende på omständigheter. Till sist kommer beläggen behöva bytas och bromsarna luftas, men under normala fall pratar vi troligen 150-200 mil från det att man känner, "kanske är dags" tills att "nu måste det ske". Mina nuvarande har gått ca 300 i ur och skur och jag har endast tvättat av dem med bensin vid ett enda tillfälle
Nog är det en skräll, alltid ;).
Min upplevelse av V-broms på första cykeln var smått katastrofal. Själva bromsarna fungerade ok efter byte till bra gummi och något sånär underhåll. Däremot äter v-bromsen på fälgen och jag lyckades nöta ner 2 hjul tills fälgen sprack innan jag gav upp.
Och det här var det egentliga skälet till att jag valde skivbromsar framför V-bromsar.
Skulle de varit i stål hade det sannolikt inte varit i närheten av samma problem som med lätta alu-fälgar.
Det förefaller vara sannolikt.
Till skillnad från en trasig broms kan man dock inte cykla vidare utan fälgar.
Jo, det är nog svårt.

Detta är min helt personliga erfarenhet, visst kunde jag tvättat fälgarna oftare och minskat slitaget eller köpt bättre. Vad som funkar för andra har jag ingen kunskap om men så länge jag håller mig i Europa eller andra "lättcyklade" delar kommer jag köra på skivbroms. Luftning överlåter jag åt en cykelverkstad och det tror jag att jag kommer kunna hitta var 100 mil på alla mina resor. Skulle jag korsa Afrika eller Centralasien skulle jag självklart resonera annorlunda.
Här är vi samstämmiga på samtliga punkter.

Dessutom cyklar den här liraren på skivbromsar, och funkar det för honom, borde det fungera för de flesta söndagsflanörer ;).
 
Dessutom cyklar den här liraren på skivbromsar, och funkar det för honom, borde det fungera för de flesta söndagsflanörer ;).

Absolut fungerar den för de flesta söndagsflanörer. Men Mark skrev även det här på Facebook: "The bike is very tough,but not really built for these conditions" och jag är ganska säker på att flera av cyklisterna som är länkade och som cyklar på Koga Signature är sponsrade med en och troligen är det så att Koga var de första som tackade ja till deras tiggeri och således betyder ju inte det att Signature på något sätt var deras förstaval. Eller så var det tvärtom: Skulle Koga Signature ge mig en hoj skulle jag också gärna prova den på en resa- men den skulle ju ändå inte vara mitt förstaval. Money talks. -Åh, en gratis hoj! -Ja, tack!

Jag är inte direkt intresserad av cyklar och har aldrig hört talas om Koga Signature - Men den kommer nog fungera alldeles utmärkt och det är knappast hojen som utmärker en cyklist. Går bromsarna sönder är det väl bara att bromsa med fötterna tills man kommer till ett ställe där man kan laga den. Själv fortsätter jag med V-bromsar eftersom jag kommer komma till det där stället där jag kan laga dom betydligt fortare - det kan vara jobbigt att bromsa med fötterna i flera hundra mil. Sen är det ekonomiskt. V-bromsar får mig att stanna. Skivbromsar får mig också att stanna. V-bromsar är billigare. Då väljer jag V-bromsar så att jag kan lägga pengarna på det som är viktigt - dvs resor. Förövrigt cyklade jag Segou-Timbuktu-Ouagadogou samt Paris till mörkaste Västergötland på ett vevparti som av stor del bestod av plast och som kostade ca 45 kronor i Mali. Passade gjorde det inte heller men mekanikern slog det på plats med våld. Med en slägga. Allt löser sig! Så ut och cykla med er nu och sluta stirra er blinda på detaljer.
 
Fick svar från Koga och dom svarade att jag kom in med önskemålet för sent, hjulen för min cykel är redan i produktion. Vidare sa dom att om jag hade reagerat 1-2 dagar efter det att jag lagt beställningen, så hade dom kunnat göra en ändring, men nu har det gått drygt två veckor (nästan tre, faktiskt).

För att svara på din fråga, så har jag inte en aning om hur det ser ut med infästningar för V-bromsar överhuvudtaget på denna cykel, men jag får höra mig för om denna möjlighet när jag fått den. Sedan svarade han samma sak som återförsäljaren, skivbromsar är det som gäller, och om han själv hade beställt en cykel, hade han också beställt en med skivbromsar.

Hjulen är ju samma och navet likaså, oavsett bromstyp - men Koga vill väl inte ändra en gjord beställning
På gaffeln sitter det uttag för v-bromsar och troligtvis medföljer även "axeln" för v-bromsen

Det är detta som är fördelen med Signature modellen, du kan bygga hur du vill, vilket du inte kan på de ordinarie modellerna
Och det är bara kvlitetsdelar du valt på cykeln, då blir priset inte gratis precis, men du får bra detaljer
 
Min senaste "cykel-historia". Köpte en Kona Jake-the-Snake cykelcross 2005. Bockstyre och cantileverbromsar, och fästen för skärmar och pakethållare. Men orginalet hade lite för tunga växlar, så jag bytte till tredelat framdrev, 42-32-22, vilket medförde att STI-reglagen för framvxl funkade lite sisådär.

En del problem med dåliga orginalhjul, köpte nya stabila touring hjul från tysk postorder. Sen fixade jag ett styrändsreglage till framvxl för att ha steglösa växlar som alltid funkar bra.

Bytt vevparti en extra gång, till Shimano Hollowtech II. Har bytt kedja och krans varje år. Även bytt sadel,bromsar osv ibland. Nya hjul en gång till. Senast med en navdynamo där fram.

My trusted friend är nu 10 år,men still going strong, Jake har cyklat många långa bike-touring trips med packning i europa, och gillat varje meter.. ! Kanske mer än 5000 mil totalt (incl swe), lite osäkert eftersom jag cyklar en räcer här hemma oxå.
 
Priset på cykel

man får oftast vad man betalar för. För 6 år sedan köpte jag en Giant Expedition med det bästa Shimano hade i form av bromsar osv, samt Tubus bagagehållare. Aluminiumram. Jag har cyklat många mil i Europa med den och den har fungerat klanderfritt, så när som en eker som gick av i Österrike. Man kan naturligtvis cykla genom Europa på mkt enklare och billigare saker. Man kan gå i fjällen med billiga kläder, tält osv oxå, men även där får man vad man betalar för.
 
Personligen har jag hyfsat positiva erfarenheter av hydrauliska skivbromsar Magura Julie på min vintercykel som nu rullat 8 vintersäsonger och 2000 mil i fostrande förhållanden i Stockholms södra förorter. Luftning har inte behövts alls men lite läckage av olja på grund av en lite defekt gänga i bromshandtagsdelen. Byte av bromsbelägg är en enkel åtgärd. Avsevärt mycket mindre underhåll än med vajerbromsar.

Mer om min cykel: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325&all=1

Skulle personligen inte tveka att långtura med den här cykeln med hydrauliska skivbromsar Rohloff 14-växlat nav och Schmidt dynamoframnav. Dynamonavet är det som jag är lite mera tveksam till se länken ovan.

Thure
 
Absolut fungerar den för de flesta söndagsflanörer. Men Mark skrev även det här på Facebook: "The bike is very tough,but not really built for these conditions"
Det kan ha sin förklaring i att han cyklar på en sådan här cykel, och den kanske inte är byggd för det underlag som han cyklar på, vad vet jag. Däremot så vet jag att han cyklade jorden runt och slog världsrekord på en sån här cykel med 14 växlad Rolhoff navväxel. Huruvida det var med skivbroms eller ej, låter jag vara osagt.
och jag är ganska säker på att flera av cyklisterna som är länkade och som cyklar på Koga Signature är sponsrade.
Det är naturligtvis en möjlighet som inte går att utesluta och jag har inte fördjupat mig i det. Däremot så kan jag konstatera att om vi håller oss till Mark, (som jag länkade till i inlägg ovan) så förekommer inte namnet KOGA under de listade sponsorerna, så det förefaller vara osannolikt att KOGA sponsrar till det världsrekordsförsöket Kairo-Cape town han nu håller på med, men helt säker kan jag naturligtvis inte vara.

För att avsluta denna del av diskussionen vill jag tydliggöra att jag är inte intresserad av att agera ambassadör för vare sig Koga eller Mark, men naturligtvis så är det inte uteslutet att någon av de ambassadörer som figurerar på Kogas hemsida, har fått en cykel just av de anledningar som du nämnt.

Jag är inte direkt intresserad av cyklar och har aldrig hört talas om Koga Signature - Men den kommer nog fungera alldeles utmärkt och det är knappast hojen som utmärker en cyklist.
Håller helt med dig här. Jag är inte heller vansinnigt intresserad av cyklar, men jag är intresserad av att få valuta för mina pengar.
Går bromsarna sönder är det väl bara att bromsa med fötterna tills man kommer till ett ställe där man kan laga den.
Jo, så är det naturligtvis.
Själv fortsätter jag med V-bromsar eftersom jag kommer komma till det där stället där jag kan laga dom.
Visst är det härligt med valfrihet !
Allt löser sig! Så ut och cykla med er nu och sluta stirra er blinda på detaljer.
Amen ;) !!
 
Hjulen är ju samma och navet likaså, oavsett bromstyp - men Koga vill väl inte ändra en gjord beställning
På gaffeln sitter det uttag för v-bromsar och troligtvis medföljer även "axeln" för v-bromsen.
Never mind, den kommer med skivbromsar, så det blir nog bra för mitt användande.
Och det är bara kvalitetsdelar du valt på cykeln, då blir priset inte gratis precis, men du får bra detaljer.
Om det är som du säger, att det bara är kvalitètsdelar, så kan jag leva med att den kostar. kvalité betalar sig (nästan) alltid över tid.
 
Personligen har jag hyfsat positiva erfarenheter av hydrauliska skivbromsar Magura Julie på min vintercykel som nu rullat 8 vintersäsonger och 2000 mil i fostrande förhållanden i Stockholms södra förorter. Luftning har inte behövts alls men lite läckage av olja på grund av en lite defekt gänga i bromshandtagsdelen. Byte av bromsbelägg är en enkel åtgärd. Avsevärt mycket mindre underhåll än med vajerbromsar.

Mer om min cykel: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325&all=1

Skulle personligen inte tveka att långtura med den här cykeln med hydrauliska skivbromsar Rohloff 14-växlat nav och Schmidt dynamoframnav. Dynamonavet är det som jag är lite mera tveksam till se länken ovan.

Thure
Och med detta svar på det sista inlägget, kan jag konstatera att jag har fått svar på mina funderingar och känner mig nöjd med dessa, så väl som med min cykel (som jag väntar på leverans av). Jag tror att jag kommer få många sköna mil med denna.

Tack för all input, bästa forumister. Nu skall jag växla till en tråd som behandlar tält ;).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.