Hur mkt gas?

Hur stor är gasåtgången på ett kök mät i t-sprit enheter. Jag har nämligen hört lite olika besked om detta. Vissa säger att primus stora flaska är lika med en liter t-röd medans andra säger att den lilla är det. Så hur ligger det till igentligen? Jag har ett primus alpine micro (1500w?)

Jag har också en teori om att det starkare köken drar mer gas då koktiderna inte förändras nämvärt. Kan det stämma eller är jag ute och ....

Jag annvänder köken vid fjällvandring.

Trangia och gas

Jag är också intresserad av detta.

Vi är tre personer som skall vandra en vecka i sommar med två Trangia kök med gasbrännare.

Hur mycket gas behöver vi?

Martin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
it depends...

som sagt, det beror på hur mycket mat ni skall laga, dvs om ni tänkt använda det till frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika eller bara någon av dem. Ska ni dessutom smälta snö går det ännu mer.

Vi var två st som gjorde av med ca 350 gram gas (60% butan och 40% propan) på 5 dagar. Då lagade vi endast frukost och middag. Olika gassorter har olika sprutt i olika temperaturer och räcker därmed olika länge...

Det är alltså svårt att räkna ut exakt hur mycket som går åt. Har sett andra använda måttet 75g/dag och person men tycker själv det är lite mycket då vi inte lagar lunch utan offtast äter kallrört eller fixar den i termosar på morgonen. Vi brukar räkna med 50g/dag och person men avrundar alltid uppåt och försöker ha 3 dagars reserv på en veckotur.

Vi har alltid använt trangias kök och gasbrännare och hur de förhåller sig mot andra brännare respektive t-sprit har jag ingen uppfattning om. Det beror som sagt på...

/Björn

Hej!

Energiinnehållet i alkohol är ca. 6300 kcal/kg vilket ger ca. 5040 kcal för en liter (0,8 kg).
Motsvarande för gas ligger på ca. 12000 kcal/kg
Det skulle alltså gå ungefär 0,4 kg gas på en liter T-dojja d.v.s lite mindre än en stor Primus-tub.

Detta exempel tar ingen hänsyn till vindskydd, kastrullmtrl. och liknande. Jag tycker t.ex. att en gastub räcker längre om jag använder ett Trangiakök med Trangiagasbrännare och alu.kastruller än om jag kör MFS med rostfria kastruller.

/Rickard

Gasåtgång

När vi beräknar gasåtgång räknar vi med att en liten tub (215g) räcker 2 dagar åt 2 personer. En stor tub rymmer nästan dubbelt, dvs 4 dagar åt 2 personer.
Köket är ett Primus Alpine micro.
Då lagar vi frukost, mellanmål, lunch, middag samt värmer té/kaffevatten.

Hittills har gasen räckt, och vi har i stort sett förbrukat så mycket som vi räknat på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips