Liten kniv till vardags

dePaul; sa:
Varför bära skor, när man kan linda in fötterna med trasor eller gå barfota? Varför köra bil eller åka buss när man kan gå och springa? Varför använda kulpenna när man lika gärna kan rista i sten?

Varför ha en kniv när man kan ha med sig hela verktygslådan? :)
 
Re: Re: Ännu en som använder sina korkskruvar

PK Neelix; sa:
Jag dricker inte vin, så vad ska jag med en korkskruv till?

Hmpf... du tänker bara på dig själv. Tänk om en medmänniska behöver öppna en flarra och har glömt korkskruven ;)

Jag önskar att jag inte hade korkskruvskrav på min lillkniv, för då skulle det ju utbudet vara större. Så det är bara att gratulera :)
 
dePaul; sa:
ping; sa:
Det enda som skiljer är att jag filat till spetsen på nagelfilen så den fungerar som en skruvmejsel.

Webbmaster p
Ajdå, ingen bra idé. De olika verktygen på en Victorinox har med avsikt blivit härdade till olika hårdhetsgrad, allt beroende på användningsområdet. En nagelfil är således inte härdad till samma hårdhetsgrad som en riktig skruvmejsel eller kniv.

I ditt fall skulle jag inte utsätta "din" skruvmejsel för speciellt mycket påfrestning. Fast det kanske man ändå inte gör med en så liten kniv :)

~Paul~

Det där med härdningen hade jag ingen aning om,den har iaf klarat vad jag utsatt den för.Det har iofs inte blivit något större micklande lite glasögonmeck och liknande.

Hehe...en liten kniv är stor i rätt mans händer.
Gammalt stockholms-ordspråk. ;)


peter
 
Re: Re: ....Nu kan jag bilder också.

thureb; sa:
ping; sa:
0-6203.jpg




Den här bär jag med mig i nyckeknippan hela tiden, liten men fixar de flesta vardagssituationer.Det enda som skiljer är att jag filat till spetsen på nagelfilen så den fungerar som en skruvmejsel.

Rambler har denna funktion som default + flasköppnare och krysskruvmejsel.

0-6363.jpg


Thure

Jo,har sett att dom finns.Det gjorde dom inte för sisådär 15 år sedan.Det blir något liknande om den jag har skulle ha den goda smaken att förstå att jag inte byter förän han faller ihop.


peter
 
battlerbritton; sa:
När jag bär kniv så är det en Fällkniven F 1 och ett multiverktyg. En bra och mindre kniv är WM 1 från samma företag.
I och med att jag tänder eld motsv med eldstål så gillar jag den 90 gradiga ryggen som är förträfflig att göra gnistor med...

Angående att göra eld, ryggen på Opinel är riktigt bra, brukar ge den lite slipning så att det blir ännu skarpare "hörn".

Hur specar rostfritt i detta fall ?
[Ändrat av mattiasj 2005-06-01 kl 14:33]
 
Re: Re: Re: Ännu en som använder sina korkskruvar

Nordesjö; sa:
PK Neelix; sa:
Jag dricker inte vin, så vad ska jag med en korkskruv till?

Hmpf... du tänker bara på dig själv. Tänk om en medmänniska behöver öppna en flarra och har glömt korkskruven ;)

Jag önskar att jag inte hade korkskruvskrav på min lillkniv, för då skulle det ju utbudet vara större. Så det är bara att gratulera :)
Äh, det finns ingen anledning att ha korkskruv om man bara bär runt på en sån där jungelhuggare som diskuterats flitigt i en parallell tråd; enkelt att sabrera, allt från Pripps lättöl till Chandon... Ännu ett oslagbart argument för stora knivar.
 
Vilken underbar pryl!

Läste inläggen och håller med att man "inte" får bära kniv om det inte är på yrkets vägnar, MEN bilden på Swiss Tech UtiliKey blev jag väldigt intresserad av!
Vet du/ni var man kan köpa en sådan?
Finns den i Sverige eller måste man beställa den från USA ?
[Ändrat av arip 2005-06-01 kl 14:52]
 
Re: Re: Re: Re: Ännu en som använder sina korkskruvar

Strykarräven; sa:
Äh, det finns ingen anledning att ha korkskruv om man bara bär runt på en sån där jungelhuggare som diskuterats flitigt i en parallell tråd; enkelt att sabrera, allt från Pripps lättöl till Chandon...

Ja, sabrering är nåt en renässansmänniska måste kunna. Finns det kurser eller är det bara att köpa hem ett gäng Chapel Hill och hugga in tills man har det rätta knycket?

Morfars kavallerisabel m/1893 kanske skulle kunna komma till användning. Eller min SRK :)

(Apropå att Neelix använde sin vardagskniv till att kapa trådar. För mig räcker det med ett tangentbord :))
 
Re: Vilken underbar pryl!

arip; sa:
Vet du/ni var man kan köpa en sådan?
Finns den i Sverige eller måste man beställa den från USA ?
[Ändrat av arip 2005-06-01 kl 14:52]
I Sverige är den våldsamt dyr. Innan jag visste att man kan handla från andra EU-länder så beställde jag min hos en svensk firma. Kommer tyvärr inte ihåg namnet på den. Men den kostade 245,- kronor.

Globetrotter.de har den för 12,95 Euro, dvs ca 118.- kronor. Eftersom Tyskland liksom vi är med i EU så betalar du ingen tull eller andra avgifter. Ofta är frakten billigare från utlandet än inomrikes.

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=sc_04011>ID=3bfdb15502965146222ce6cf47be83a6

~Paul~
 
Re: Vilken underbar pryl!

Tackar, tackar !!!!
Länken var lite fel, men den gick att hitta!
Syn att den inte går att hitta i Sverige, men jag får väl beställa den från Globetrotter.de istället!
Lite dyrt men en sådan MÅSTE man väl ha !


Ari
 
Ja, du har fullkomligt rätt. Länken funkar inte alls på den ip-adressen längre.

Men jag lovar att den här lilla prylen är värd pengarna. Har haft den på nyckelknippan i ca 5 år nu och ångrar inte ett ögonblick att jag köpte den (framför allt när man flyger :))

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.