Är kamoflauge någonsin okej?

Det som möjligen utmärker en MÖP är att han/hon använder kamoflagemönster och färger som faktiskt fungerar i sin tänkta miljö till skillnad från modedesignerns idé om vad som är "militarychic" eller vad det nu kallas.

Det mesta av gatumodets kamouflage är ju "äkta" mönster från amerikansk och italiensk militär.
Sen är ju en viktigt funktion hos det militära kamouflagemönstret att få bäraren att känna sig tuff. Precis som gatumodet.
Om det bara handlade om maskering skulle nog mönstren se lite annorlunda ut, med större färgsjok som bättre löste upp kroppskonturer.

Lite mer utanför ämnet:
En aktuell nackdel med att försöka se tuff ut, dvs att se ut som soldaterna i amerikanska krigsfilmer och -spel (något som svenska soldater jobbar väldigt hårt med), är att alla soldater ser likadana ut oavsett vilket land de kommer ifrån.
Och om arga killen i byn i Afghanistan inte ser skillnad mellan en svensk och en amerikansk soldat kan man räkna med att det är tämligen meningslöst att försöka inpränta i ortsbefolkningen att svenska soldater är bussigare än amerikaner.
 
Det är moraliskt fel med krig. Jag känner mig kränkt av kamoflauge.

Allvarligt, köp inte jackan. Du kommer att skämmas.
 
Man kan också tänka så här:

Om man ser det ur ett större estetiskt perspektiv är den här typen av bladiga, växtiga, mönster ju faktiskt rent objektivt något som gamla tanter har på sina klänningar och sina gardiner. Är du en gammal tant, eller en gammalt tants gardin? I så fall: kör!

lindex_kl_nning_1164225043_1058729.jpg

Foto: www.lalisen.blogg.se
 
Ofta är ens första intryck även det som sedan kommer att bestà. Om du är tveksam till en viss design, färg, passform etc. fràn första stund sà köp inte. Jackan kommer förmodligen att förbli oanvánd om du inte trivs till 100% frân första stund
 
Det är moraliskt fel med krig. Jag känner mig kränkt av kamoflauge.

Allvarligt, köp inte jackan. Du kommer att skämmas.

Är det säkert att det är så? Är allt våldsrelaterat motstånd mot alla upptänkliga övergrepp förkastligt och t o m omoraliskt?

Jag kan föreställa mig situationer då jag anser att motstånd är motiverat. Jag kan också tänka mig att detta motstånd skulle kunna behöva vara organiserat i förängningen.
Jag är inte alls säker på att regeringen och jag gör samma bedömning om när det är dags att försvara sig, men där måste jag ju vika mig för det faktum att vår regering är demokratiskt tillsatt enligt parlamentariska principer.
 
Camo är alltid fel. Jag ryser vid tanken. Om du är lite kraftigt byggd och korthårig kommer du se ut som de där otäcka kroppsbyggarna som kör med vit/grå/svart byxor och kängor och som gett mig ett ansikte på steroid-rage. Usch!
Haha, när jag iförd kängor, grön-brun-smutsgula lundhagsbyxor och grafitgrå t-shirt och med rakad skalle jagade hunden över några fält i våras, tyckte min tjej att jag såg ut som en nynazist. De byxorna är nog det närmaste kamouflage jag kommit (på håll ser de förvillande kamouflerade ut, men detaljerna är för smarta för att höra till försvarsmakten...).

Själv är jag militant motståndare till militaria. Eller rättare sagt, kammobyxor tycker jag ser skitlöjligt ut. Det är min åsikt, och den gäller för de kläder jag väljer att ta på mig. Samtidigt är jag inte mer styv i korken än att jag villigt erkänner att även utseendet spelar in när jag väljer kläder. Inklusive utekläder. Så var det sagt. Någon annan som törs?
 
Nationer kan ses som grupperade gäng i diverse förorter - förenklat - så nu får fredsivarrna det svårt...

Det är inte dom som styr utan den stora gängmassan - demokrati...eller diktaur.

Om massa fredsivrare sätter sig i sitt område och får det bra lär det dyka upp inavelshjon
från grannområdet då dom ser att det är lätare att sno än och fixa själv.
Desutom blir fredivrarna med rosa kjol påsatta i tvåan.

Så fredskämpen kan ju sitta ner me rosa kjol o ruva på sitt påskägg.
I andra fall fall kan granngängena gödsla på fredsivrarna så dom blir fler och sen roa sig.

Bättre med många hjon med rosa kjol,doftljus och litet fint rosa indiantält - om man är angripare.


Kammokläder - jo civilt är dom lite jobbiga - men dom fyller samma funktion för en 4 del av priset - gäller speciellt skalplagg med membran.
Militära bärsystem är inte alltid optimala - men man kan använda dessa och få bra prestanda billigt.

Men man kan ju mixa så det ser normalt ut.
 
Jag tillhör skaran av frilufsare som förknippar kamoflauge med militärt överintresserade personer, survivalister och folk med någon form av mindervärdeskomplex. Oavsett om det handlar om militära persedlar eller civila jaktkläder. Men nu har jag stött på ett problem. Hittat en jacka jag gillar, både med avseende på material, formgivning och pris. Problemet är att den är i kamoflauge! Ska man svälja stoltheten och se ut som ett fån (fast ingen kommer ju se en... :)) eller bara skita i det? Eller hoppas på att den dyker upp i OD?

Finns det något kamoflauge som är mer okej än andra?

Mossy oak? (de där moderna jaktvarianterna typ)
Cadpat?
Digital?
Multicam?

De två senare här är ju inte lika förknippade med det svenska möp:eriet som t.ex. M/90, dpm o woodland.

(ja, hela denna tråden handlar om att ni ska säga: gro, det är okej, köp jackan, du kommer se tuff ut... ;))

Inte OK. Köper du den kommer din status som friluftsare att sjunka i dramatisk takt...
 
(...) erkänner att även utseendet spelar in när jag väljer kläder. Inklusive utekläder. Så var det sagt. Någon annan som törs?

En klok man sade ungefär samma sak tidigare i tråden (om än något mer indirekt):
"eftersom jag aldrig skulle köpa dyra friluftskläder som jag inte kan ha till vardags"

Skulle aldrig får för mig att köpa kläder som inte är tillräckligt snygga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.