Är kamoflauge någonsin okej?

Är det säkert att det är så? Är allt våldsrelaterat motstånd mot alla upptänkliga övergrepp förkastligt och t o m omoraliskt?

Fast det var ju mer menat som ett svar på...

Men fan, jag vill höra nån säga att det är moraliskt fel med krig och att de känner sig kränkta av kamoflauge, kom igen! jag vet att ni finns därute.. (ok, borde kanske ge det mer tid än 12 minuter..)
 
Ställ frågan till mig i stället ;)

Är du rädd om din tvåa? - vågar du möta norrmän eller ryssar i kammolkläder iklädd rosa skalplagg och litet rosa indiantält , sittandes på utsidan me fredpipa???
 
Ja, det blev ju en rolig diskussion. Min hållning är som den var när det begav sig, med största sannolikhet ett icke-köp. Men hur reagerar ni när ni ser någon till fjälls eller till skogs i kamo? Jag kommer ihåg när jag mötte en lirare på kungsleden för många herrans år sen i fullt M90-ställ med HV-kragspeglar. Jag skämdes å hans vägnar. Men vid ett annat tillfälle träffade jag en herre i min ålder iförd nån ACU jacka och då reagerade jag inte alls lika starkt. Tyckte mest att det där inte smälte in alls.

Jag funderar också lite själv vad man ger för intryck. Den typen av person jag själv träffar på i skogsmarkerna häromkring är oftast trimmad äldre kvinna (runt de 60), misstänkt gladlynt, iförd gummistövlar och bärandes på en kånken. Jag hade nog känt mig lite fånig i combatställ vid ett sånt möte. I ärlighetens namn känner jag mig lite fånig om jag traskar runt i expeditionstypen av kläder också. Overkill. Etter värre känner jag mig i skaljacka på stan om det är fint väder (läge för softshell? :)). Att tro att man kan 'vara sig själv' är ju lite nonsens, ingen är väl så oempatisk att man inte påverkas av omgivningen? Det är väl snudd på sociopati där, väl?

Jag tror jag syr något själv, till 1.5 ggr kostnaden. Lite förvånad att ingen angrepp mina åsikter om ärmfickor. Jag har naturligtvis inga ambitioner att se tuff ut i mitt friluftsliv, det var ju mest lite tongue-in-cheek humor, eller brist på. Jag hoppas det framgår när jag är ironisk.
 
Alltså hittar du miltära skalplagg så köp dom - ha dom där ingen ser...dom är lika bra och väldigt billiga - blanda upp dom annars med civila varianter - så ser det normalt ut.

Man spar massa pengar iaf - dom är likvärdiga svindyra grejer så.

Sen skall vi inte köra tråden i diket för att nån inte gillade cammokläder;)

Anledningen till varför dom finns och utvecklas är för att upprätthålla maktbalans och
kunna säkerställa att dom dära gängena kan agera utan att frysa ihjäl,bli blöta o ledsna för att kunna vara argast o hetast.

Jo det finns dom som plågar skiten ur militär utrustning men det är väl tur - för och se om dom håller måttet.

Oftast gör den det - det är en kompromiss mellan pris och användbarhet.

Så det finns en del och hämta på den marknaden - framförallt kläder.

Bärsystem generellt är anpassade för annan verksamhet - så där bör man köpa civila saker.
 
Camokläder på vandring känns lite som att se nån som åker med jeansen i nedstoppade i pjäxorna men jag bryr mig inte särdeles mycket, folk får väl ha på sig det dom vill. Själv skulle jag inte göra det valet, bland annat för att synbarhet för mig är en viktig aspekt. Sen vill jag också kunna använda ett plagg till andra aktiviteter och mina skalplagg använder jag för allt från vandring och flugfiske sommar och höst till skidturer och utförsåkning vintertid. Samt på stan ibland och inget skulle få mig att gå runt med en camojacka på stan. Om man är jägare eller fågelskådare så förstår jag naturligtvis att det finns en funktion att ta hänsyn till men i övrigt nej.
 
Grejen med att många använder militära överskottsgrejer (m/90, m/57 etc) är väl att det
är såpass billigt. många unga eller erfarna för den delen har inte resurser till att köpa
skaljackor för flera tusen kronor. Själv använder jag ett par gamla M/59 byxor lite då och då.
Jag gillar att gå klädd i lite mer naturliga färger - om det nu är en byxa från öb eller fjällräven kvittar mig. Tycker dock inte om camo - kläder i sig, förutom m/90 byxorna - de är helt okej för priset,
jackan däremot är ju en hemsk tingest. För fågelskådare & jägare så är militärt kamouflage inte särskillt nödvändigt. M/90 eller Acu mönstrena är tänkta att bryta färger så att man smälter in bättre i omgivningen när man rör sig. Alltså inget en fågelskådare eller jägare skulle behöva. Den där gulliga lilla camo-dräkten som någon postade däremot har nog sina användningsområden.

Kort sagt: är det billigt (59 kronor för ett par m/59 byxor) är det inget fel alls med camo
är det nått disignerskräp som kostar lika mkt som en friluftsbyxa från ett renommerat friluftsmärke:
Låt bli.

Ett hett överskottstips är för övrigt skidhandske m/90 - helt kanon, kan fås för så lite som 70 kronor.

Ps. Ja jag är en liten möp (och ja, jag skäms så väldigt mycket ibland) ;).
 
Jag tycker att man ska få ha vilka kläder som helst, utan att bli stämplad för det ena eller andra.
Själv så går jag helst i svart om det går, för jag gillar mörka kläder.
Sedan som Niklas sa
"många unga eller erfarna för den delen har inte resurser till att köpa
skaljackor för flera tusen kronor "

Kommer själv ihåg på den tiden jag var 15 år :)
Gick med i hemvärnet samma kväll jag fyllde.............. Jag fick brallor, regnkappa, ryggsäck och kokkärl :) ........ Gratis...... visst jag skulle göra vissa övningar per år, men det var ju inget måste. Hade ju kvar kläderna ändå.

Nog tjatade jag innan det att jag ville ha ryggsäck, frilufskläder och kokkärl, men vad hjälpte det.......
Nu hade jag allt detta, även om det var militärkläder och inte mötte jag någon i skogen heller som jag kunde reta :)

Nä i sommar ska jag tälta i mitt gröna Hillebergstält,. ja just.... Svenska jägarförband använder ju gröna Hillebergs Keron.... ooopsss....... hoppas ingen kommer att reta mig för att jag använder ett militärtält :)

Ha en trevlig tur i sommar alla ni färgglada och svart-vita-gröna-bruna
 
gro, du vet redan svaret. Skit i att köpa kamoflauge. Inte ens om det är gratis, du kommer ångra dig. En gång när jag gick till bussen Gbg med gröna fjällrävenbyxor, grå arteryx rygga och svart haglöfsjacka gjorde en kille honnör mot mig - ingen trevlig upplevelse och då var inte kamoflauge inblandat.
 
gro, du vet redan svaret. Skit i att köpa kamoflauge. Inte ens om det är gratis, du kommer ångra dig. En gång när jag gick till bussen Gbg med gröna fjällrävenbyxor, grå arteryx rygga och svart haglöfsjacka gjorde en kille honnör mot mig - ingen trevlig upplevelse och då var inte kamoflauge inblandat.

Ja, det klart jag gör. Men det är en rolig diskussion. Och det är väl det forum är till för?

Själv har jag nog haft mer otrevliga upplevelser i vanliga kläder än i friluftskläder. Honnör eller inte.
 
Yep, för då är det en del av outfiten. Var sak på sin plats.

Faller Ulrika för män i uniform är frågan på allas läppar. M90 eller någon annan kamoflaugefältuniform kan ju inte annars beskrivas som smakfull, eller?

Möjligtvis Richard Geres uniform i 'En officer och en gentleman' (helst då också på RG), men inget med benfickor. Om gro får bestämma.

[Sidospår, har det någonsin betraktats som hett med kvinnor i uniform? Jag har sett en snygg spårvagnsförare än gång, men det hade inget uniformen att göra tror jag. Vad tycker ni andra?]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.