Är kamoflauge någonsin okej?

[




Hur menar du då? Det är väl snarare så att jägare har börjat använda militära kamouflagemönster? Det blir väl som att säga att kamouflage är lika mycket ett modemönster som militärmönster?[/QUOTE]


Jo, jag menar att om jag envist hävdar detta behöver jag inte ha så dåligt samvete för att ungen har camomönstrade byxor...;)

Djupare behöver väl inte argumenten vara? Snälla...
 
Jo, jag menar att om jag envist hävdar detta behöver jag inte ha så dåligt samvete för att ungen har camomönstrade byxor...;)

Aha! En bra teknik, som säkert skulle funka alldeles utmärkt på ett mindre klokt forum än Utsidan :)

Sarvi sa:
Ah, kamouflage kan definitivt ha sin plats - det gäller bara att hitta den ultimata platsen:

Tack för ett utomordentligt snyggt argument för att kamouflagemönster och tantmönster är olika namn för samma sak. :)
Jag föreslår att nästa svenska uniformssystem skall förses med mönster från Jobs Handtryck.
 
Senast ändrad:
Sarvi, menar du att det är läge att köpa en kamoflaugedräkt enkom för att gömma sig i blommiga soffor??? Jag behöver en medaljongmönstrad i siden om jag ska kunna gömma mig i sofforna här hemmavid. Sjukt fräscht iofs, köpa lite möbeltyg och bara gå loss.
 
Men kör på om du vill och den passar i sammanhanget för bövelen, det finns de som kommer att koppla samman ett friluftsintresse med militärromantik oavsett om det är en grön Patagonia jacka, GT-kängor eller en bushcraftkniv det handlar om, dom ser det de vill se helt enkelt. Så varför inte löpa linan ut.

Den gemensamma nämnaren bland de flesta förövarna i de mord och våldsbrott som uppmärksammats hårt de senaste åren är att de var villaägare, men de har fått andra epitet och gimmickar för att folk vill kunna distansera sig, 'de är inte som oss'.
 
Senast ändrad:
Klassiska förflyttningsgrejen är ju byrådirektören vid RPS/Säpo som av polis och åklagare kategoriskt kallades reservofficeren....Riksförrädaren....
 
m/90 är nog inte okej

m/90 är inte okej att andvända men armikansk eller nått annat utländsk mönster är okej.

själv kör jag med m/59 byxor inte jacka.
 
Gro, köp inte jackan! Tänk efter lite!

Det är moraliskt förkastligt med krig, det har du redan konstaterat.

Du vill väl inte bidra till ett mode som på sikt kan leda till att soldater blir mindre tabu, mindre hemska. Associationer till krig är och ska vara enbart negativa.

Personligen bojkottar jag produkter från företag som tillverkar militär utrustning. Även om det bara är på sidan av bra äventyrsutrustning, så som Norröna och Karrimor mm. Säljer de ut sig till militären sviker de i min mening och jag tänker inte sponsra ett sådant företag.

Särskilt inte då det finns företag som tillverkar lika bra och bättre kläder för äventyr, men som istället ägnar sig åt att minska sin miljöpåverkan och hjälpa utsatta människor i fattigdom. Så som Patagonia, Klättermusen mm.

Wally
 
Nu tycker jag att du tar i

Krig är förstås förkastligt men kanske inte försvar, militärer och deras utrustning.

Bara det inte framstår som om bäraren av sagda utrustning är en våldsfixerad person så kan camokläder funka i en del sammanhang.

Om någon känner för att gå omkring i camokläder så kan jag inte hindra det vi lever i ett tillräckligt tillåtande samhälle för att jag skall kunna acceptera att några andra har annan smak än vad jag har personligen.

Thure
 
Gro, köp inte jackan! Tänk efter lite!

Det är moraliskt förkastligt med krig, det har du redan konstaterat.

Du vill väl inte bidra till ett mode som på sikt kan leda till att soldater blir mindre tabu, mindre hemska. Associationer till krig är och ska vara enbart negativa.

Personligen bojkottar jag produkter från företag som tillverkar militär utrustning. Även om det bara är på sidan av bra äventyrsutrustning, så som Norröna och Karrimor mm. Säljer de ut sig till militären sviker de i min mening och jag tänker inte sponsra ett sådant företag.

Särskilt inte då det finns företag som tillverkar lika bra och bättre kläder för äventyr, men som istället ägnar sig åt att minska sin miljöpåverkan och hjälpa utsatta människor i fattigdom. Så som Patagonia, Klättermusen mm.

Wally

Antar att du inte går i kyrkan då de (tidigare iaf) investerade i krigsindustrin. Eller att du bor i någon av all de svenska kommuner som gör samma sak... 2002 hade 68 kommuner investerat i krig.
Det känns för mig mycket värre än om en byxa är skogsanpassad eller ej. Sen är ju iofs kammo så otroligt löjligt som mode att det borde förbjudas för privatpersoner av rent estetiska skäl ;)

Peace!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
d-b Helly-Hansen vs Haglöfs - vad är er uppfattning om kvaliteten? Utrustning allmänt 15
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
behedwin Söker termosmugg med skruvlock som är tät Utrustning allmänt 4
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
martinkaraba Vad är detta för gammal Lundhagskänga? Utrustning allmänt 2
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
pelig Vad är detta? Utrustning allmänt 13
seobserver Nyaste prylen varför är den inte anmäld? Utrustning allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
Tord Hoppe Vad är "household bleach"? Utrustning allmänt 10
bico Vilka bra-att-ha-prylar är verkligen bra att ha? Utrustning allmänt 14
skyking Vad är det för skillnad mellan Racer- och MTB-växlar? Utrustning allmänt 2
UffeB Drybag som är bredare Utrustning allmänt 0
eyck Sök, ni som är kvalificerade... Utrustning allmänt 1
JohnnyL Inte är väl detta Nordmarka 2 Utrustning allmänt 4
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
fingret Extremities skalvantar - vad är det för snöre? Utrustning allmänt 3
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
patrikiden Stor Jacka och Byxor som är vattentät Utrustning allmänt 3
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
FruNalleman Är märkeskläder så mycket bättre? Utrustning allmänt 78
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
gerritholl Vad är skillnaden mellan walkie-talkie och jaktradio? Utrustning allmänt 21
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Heisenberg Är på jakt efter en tålig vandringsstav. Utrustning allmänt 10
såg hur bra är kvalliten på Helsport Utrustning allmänt 50
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
såg vilka prylar är det mest status på? Utrustning allmänt 37
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
Survivalist_Junior vad använder ni mest när ni är ute ? Utrustning allmänt 14
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Gun-valld Är du skogsmulle el prylnörd? Utrustning allmänt 91
NordenJolt Är kardborrlåset på hestras handskar onödiga? Utrustning allmänt 9
molino_rose Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.