All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser

Hej! Jag älskar att vara ute och är väldigt sugen på att testa att vandra någonstans lite mer seriöst i sommar (alltså inte bara skogspromenader..). Sedan kommer jag att hänga mycket ute på olika läger (btw med i bästa föreningen Fältbiologerna, faltbiologerna.se) också. Då är min fråga, vad skulle ni säga är den viktigaste utrustningen på vandringar eller längre läger/utevistelser/whatever? Tänker typ vandringsryggsäck, vandringskängor, umderställ o.s.v. sedan skulle jag vilja veta vad det är för slags kläder en man ska ha som är sköna och bra. Jag har inte så jättemycket pengar just nu pga jag pluggar, så gärna till ett skapligt pris! Men jag betalar gärna en slant ifall sakerna håller länge. Förlåt för lite rörigt inlägg, men ni vet nog vad jag menar, eller? Vore sjukt tacksam för svar eftersom jag typ har panik nu för jag vet inte vad av alla saker i utevärlden jag ska skaffa först. Har en Lundhags V8 (ryggsäck) som jag är sjukt nöjd med iaf!
 
Skor/kängor som passar är ett måste

Du vill inte genomföra en vandring där varje steg är en pina.
Sedan behöver det inte vara värsta vandringskängorna utan vilken typ av skodon du väljer beror på var du ska vandra och hur mycket du ska bära, det viktiga är att de passar dig.

Saker som tält, kök, liggunderlag, sovsäck går att låna ihop eller köpa begagnat.
Vandrar man flera kan man dela kök och tält mellan sig.
 
1) Sköna kängor
2) Regnkläder

Om du ska övernatta i tält eller vindskydd:
3) Sovsäck som klarar 0-gradigt
4) Liggunderlag

Kängorna är viktigast och det du ska vara beredd att lägga mest pengar på. DU ska tycka att de är sköna. Modell är en smaksak.
Regnkläder kan man hitta billigt på t ex ITAB
Sovsäck kan du köpa begagnad.
Liggunderlag efter bekvämlighet. Det finns mycket billiga i butiker typ Rusta eller också kan du betala över tusenlappen i någon friluftsbutik. Provligg i butik. Köp beganat om du vill ha en dyrare.
Jag kan rekommendera Prylmarknaden här på Utsidan. Jag har gjort många affärer där och aldrig blivit besviken.

Lycka till!

HåkanF
 
Jag tänker mig ett bra skal, jacka och byxa av skalmodell så du kan variera under beroende på väder och temperatur men skalet håller dej torr och vindtätt men andas! (inte så trevligt i längden att vandra i för täta kläder, fukten tar sig inte ut)

Så som det redan skrivits skor/kängor av bra passande modell (väldigt individuellt) lägg hellre till pengar och köp dom som passar bra än något mitt emellan.
passform går att ändra lite med hjälp av sulor tex bygga upp under hålfot (som jag får göra)

Underställ i ull (finns tunna bra till hyfsat pris på ITAB), mellanlager i ull eller syntet en smaksak men nåt som värmer.

Du får prova dig fram till det som passar dej och dina aktiviteter!
/Micke
 
Hej Naturlovisa!
Om man inte har pengar att köpa allt som glittrar i affären som säljer allt från hightec-långkalsonger till lättvikts moduler till det ultimata livet i den vildaste av vilda vildmarker får man börja med det med har. Vanliga enkla baskläder. Utsvängda jeans var mina egna första brallor för fjällvandring. Till det ett par kängor från den numera heldöda utförsäljningen från FFV. Bomull är perfekt, absorberar svett. torkar långsamt men finns överallt i klädförrådet. En reklamkeps på huvudet och kläderna är klar. En rygga ärver du av vem som helst som ännu är i livet och kan skriva över vissa tillhörigheter med gode mans överseende. Mat lagar du över öppen eld eller köper ett lättvikts multifuelkök av senaste modell för närmare 2 papp. En burk vita bönor och sidfläsk kan du väga på specialvågen som väger exakt på grammet och upptäcker att det väger mer än Colorado Expedition XXLs stråltorkade lågviktskäk. Smakar bättre och är billigare är det, och du kan höra prärievargarna yla borta i Sundbyberg.

Lovisa, kööör bry dig inte så mycket. Gå ut och njut. Med glada kompisar som har samma intresse kommer du att ha jättekul och spara pengarna till dess att du verkligen vet var du ska lägga pengarna.

Jag har ett helt liv av köpa grejor och visst har jag glädje av det jag har köpt men när jag och min kompis snubblade runt i fjällvärlden, femton år gamla med lånade och ärvda grejor, det var en av livets bästa minnen.
 
Du har säkert kläder, bomull under är helfel men ull går inte av för hackor, thermos och två-tre smörgåspaket, sittlapp sen är bara att köra på.
Lage på lager betyder att man anpassar klädseln till kommande verksamhet, att frysa för start är inte fel. Av att gå blir vi alla varma. Vid rast behöver du både tröja, halsduk och vantar.
go tur
 
Inventera hemmet och gömmorna hos dina föräldrar! Första vandringen var med lånade sovsäckar och fars gamla ramryggsäck och Trangiakök. Till sambon köpte vi en likadan ryggsäck på blocket!
Det enda vi la pengarna på var kängorna och tält. Några dyra kläder behöver man inte. Det går lika bra att vandra i jogginbyxorna som ett par fjällrävenbyxor för 1500. Oftast går det också lika bra att vandra i gympadojorna som ett par dyra kängor! Kängor är dock bra när det är blött.
Efterhand som man blir biten kan man byta ut prylarna och köpa nytt i den takten plånboken tillåter.

Det går att köpa budgetsaker också, på Biltema, Jula osv. De har oftast helt dugliga saker. Typ spritkök för 150 spänn. Men blir man sugen på att uppgradera så kan det kännas trist att byta ut något som visserligen var billigt men ändå i gott skick. Då känns det bättre att ha något lånat att lämna tillbaka.

Ska du ändå köpa grejer så börja med kängor, det är svårt att låna eller ärva. För kläder är ett tips att kolla på ITAB, idefixteko.se. De har schyssta byxor för 400 spänn och prisvärda ullunderställ. Vildmarksbyxan TP-X är helt okej. På ovankroppen har jag en vanlig syntet-t-shirt eller ullunderställströjan när jag vandrar eller bara är ute i skogen. Köps på vilken sportaffär eller outlet som helst. Ovan på det en vanlig skjorta eller tunn vindjacka.
Ett trangiakök håller i evigheter, köp ett sådant med gastillsats, så står du dig länge. Kostar några hundralappar, men det är det värt. 1-2 personer så räcker 27-serien, 3-4 25-serien.
Diskussion om tält, sovsäckar och kök finns det gott om på Utsidan.
 
De stora kostnaderna för att komma igång är: Ryggsäck, tält, sovsäck och kängor.

Ryggsäck hade du en sedan innan som du trivs med så där behöver du inte göra något.

Tält är dyrt men ska hålla i många årtionden, det är också en detalj där personliga preferenser väger tungt så att låna, hyra eller köpa begagnat är smart tills man vet lite mer vilken typ av tält man vill ha. Det är alltså nummer tre på min lista i ordningen du bör införskaffa egna prylar.

Sovsäck bör ha en temperatur kring noll, där finns det olika prisklasser och olika viktklasser som gärna hänger ihop. Likt tält och ryggsäck så håller en sovsäck i årtionden men inköpskostnaden förblir ju oförändrad, även modeller för kvinnor som jag tror är lite annorlunda i formen. Om det behövs det vet inte jag, det får någon annan svara på. Låna om det går eller sondera blocket och utsidans köp&sälj. En bra sovsäck runt nollan har man dessutom nytta av lite titt som tätt, festivaler, sova över hos vänner och bekanta osv. Sovsäck landar därmed på plats två.

Kvar till plats ett är kängor. Med kängor menas egentligen skodon då det finns olika alternativ och den klassiska kängan inte alltid är det som föredras. Det är också i mitt tycke den viktigaste utrustningsdetaljen, sitter de dåligt, ger skavsår eller andra problem som blir hela vandringen förstörd oavsett hur lyxigt tält eller lätt kök du har. Att köpa begagnat är inget alternativ här tycker jag utan testa många olika märken och modeller, höga kängor, låga kängor, gummistövlar tills du hittar något som just dina fötter trivs med och köp sedan dem även om det kostar. Skodon är lite knepigt att sätta en livslängd på, det finns skalkängor som håller i årtionden med någon omsulning, och det finns "gympadojjor" som håller en sommar.

Övrig utrustning du behöver är liggunderlag och kök samt kläder.

Liggunderlag finns det ett billigt och populärt på Rusta (tror jag det är) så det är ingen större kostnad för ett bra liggunderlag.

Kök finns det dels billiga varianter att köpa, dels brukar det vara lätt att hitta begagnat för en spottstyver. Ett trangia håller livet ut så mitt tips blir att kika efter ett sådant på loppisar och bland släktens förråd. Komplettera med en gasbrännare för några hundralappar och du har ett mycket kompetent kök för väldigt lite pengar.

Kläder behöver inte bli så dyrt om det inte är viktigt att ha "rätt" stil. Sockor för vandring finns i sportbutikerna och kostar flera hundra, jag köper likadana sockor från "byggaffärer" för en fjärdedel av priset. Byxor behöver inte vara speciella, träningsoverallsbyxor duger för det mesta utmärkt och något som ofta redan finns i garderoben. Ett underställ kostar inte mycket nu när butikerna ska rea ut för att göra plats åt vårprylarna så skynda att fynda om du inte redan har. En varmare tröja i fleece eller ull på det sen, framförallt fleece brukar vara billigt om man inte bryr sig om märket. Jag har även lagt märke till att samtliga kvinnor jag har vandrat med har gjort så i "sport-bh" och att min bättre hälft brukar klaga över att de är dyra och svårt att hitta en bra. Men här är min kunskapsnivå lägre än obefintlig... På huvudet gillar jag att ha en keps, solskydd för ögon eller nacke är skönt att ha och den håller uppe luvan så man ser om regnjackan behövs. Slutligen behövs alltså ett regnställ. Antingen har du ett bra, eller så köper du ett bra. Regnställ är ju något man tyvärr har nytta av rätt många dagar under året i vårt land så det är inget vandringsspecifikt och det går faktiskt att kosta på sig lite här.
 
För dagsutflyketer såhär i den markblöta våren går det utmärkt att gå i gummistövlar. De har du säkert redan.

Kängor finns i många olika modeller men för att göra det enkelt enlagers även om många modeller har har cellgummi runt fotdelen. De saknarar foder och kan torkas relativt enkelt ute i fält.

Den finns det fodrade och med skumplast i. De brukar kräva mekanisk ventilation inne för att kunna torka, ute på en tur får man gå med våta kängor från doppet tills dess man kommer hem, även om man byter till torra strumpor varje matrast, som man skall.

Valet är envars men den första formen fungerar utmärkt för mig och flera till.
go tur
 
Jag har inte så jättemycket pengar just nu pga jag pluggar, så gärna till ett skapligt pris! Men jag betalar gärna en slant ifall sakerna håller länge.

Vad som är "ett skapligt pris" och "en slant" är olika för alla så för att någon ska kunna rekommendera något behöver du nog först vara lite tydligare där.

Jag tycker till exempel att ett Hilleberg Akto för lite drygt halva priset är ett rätt "skapligt pris", men för dig kanske det både är för dyrt och för litet...
 
hejsan.
sovsäck för fjället på sommarhalvåret gäller minus sju. har du torra fötter så funkar dun.annars gäller syntet.
för mej funkar inte gummistövlar.
handla lätta prylar när du ändå håller på. bära kilon är tråkigt......
trangia med gas.effektivt.enkelt.stabilt..gryta. sotpanna kan lämnas hemma. lock bytas till pajform.
att sova är viktigt.själv vill jag ha komfort.exped synmat eller downmat nio är skönast.....
tarp och hammock funkar för vissa dock inte på kalfjället.
ett tält från hobbex eller jysk rekommenderas inte.
ett tält på fyra kilo funkar inte heller så bra...för tungt.....
öronpluttar. sovmössa. sovsockar är bra..damstrumpor plus funktionsstrumpor är bra.
ullfrotte och merino är bra..en massa klädombyten är onödigt.. bomullsT-skirt lämnas hemma.
gps med karta är för mej ovärderligt. stavar på fjället underlättar.
go tur
mvh
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aleks_T Camelbak all clear Utrustning allmänt 0
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.