Fjällvandra inte solo

Planering

Fantastiskt att se alla de reaktioner ensamvandring orsakar. Själv har jag alltid vandrat ensam, och mött många andra som gjort det.

Med gott omdöme, planering, och om man håller sig till frekventerade rutter är de ökade riskerna minimala jämfört med att vandra i grupp.

Risken är väl att man blir liggande en halvdag extra i värsta fall med brutet ben. Är skadan mer akut så stryker man ju med ändå oavsett om man är i grupp eftersom det inte bara är att ringa ambulansen på fjället.

Min teori är att reaktionerna egentligen beror på en smula avundsjuka. Det är ju inte alla som har möjlighet eller törs pröva på.
 
Solovandring

Som ansvarig för fjällräddningen inom Jokmokks närpolisområde (= Jokkmokks kommuns fjäälvärld) vill jag bara säga att ensamvandring visst kan accepteras, MEN under den förutsättningen att man lämnat ett bra och realistisk färdmelddelande och att man håller sig till denna plan.
Man kan naturligtvis lämna alternativa färdvägar i det fall man tvingas ändra sina planer av någon anledning t.ex. högt vattenstånd i jåkkarna, sjukdom osv.

Att starta upp ett ev eftersök av någon som ej kommit hem i tid utan att ens veta i vilket område man skall söka är som ni förstår mycket svårt. Polisen har startat upp kostsamma eftersök på personer som senare visat sig sitta på tåget hem till "var man nu bor"....

Tyvärr har vi (polisen, fjällräddningen) erfarenhet och kunnskaper om resp fjällområden, risker mm som många andra "inte hade en aning om".
Det kan inte nog påpekas att en bra grundkunskap, kondition, och ett GOTT OMDÖMME förebygger många tragiska händelser.........
 
Re: Solovandring

Som ansvarig för fjällräddningen inom Jokmokks närpolisområde (= Jokkmokks kommuns fjäälvärld) vill jag bara säga att ensamvandring visst kan accepteras, MEN under den förutsättningen att man lämnat ett bra och realistisk färdmelddelande och att man håller sig till denna plan.

Apropå detta.. du kanske kan tala om huruvida hjälptelefonerna i stugorna får användas för att be polisen förmedla meddelande hem om ändrad färdplan?

Jag trodde att svaret var ja, men jag träffade en man i vintras som hade gjort detta och då blivit strävt bemött av polisen i Kiruna - de hade sagt att normalt gör vi inte detta men okej då, mutter mutter.. Vet naturligtvis inte exakt hur samtalet utspann sig, men jag blev förvånad när jag hörde det hela..
 
Re: Solovandring

jokkmokk; sa:
Tyvärr har vi (polisen, fjällräddningen) erfarenhet och kunnskaper om resp fjällområden, risker mm som många andra "inte hade en aning om".

Det vore intressant att få veta hur ni aktivt arbetar med att få ut denna information? Denna kunskap är ju guld värd i förebyggande syfte.
 
Re: Packvikter

svartöra; sa:
ipg289h; sa:
OK, bortser man från det faktum att en ensam vandrare är tyngre och klumpigare, eftersom den som är ensam måste bära mer
Detta är inte ett faktum, det är fel. Jag har noga vägt min packning och skulle inte tjäna något viktmässigt på att vandra i sällskap. Enmanstältet väger hälften av tvåmanstältet, lilla köket 25% av stora, osv.

Har enmanstältet också hälften så många pinnar eller väger de hälften av ett tvåmanstält? Väger "lilla köket" 25% av det "stora" och går det fortfatande att laga mat på? Visst kan man komma långt för att få ned vikten genom att använda titansaker, klippa av skaftet på tandborsten o s v. Men faktum kvarstår att är man två kan man dela bördan av vissa strategiska saker man måste ha. Det räcker med ett tält, ett kök, en kompass, en bra kniv, en karta, en kikare, en kamera, o s v.

Därmed inte sagt att jag tycker det nödvändigtvis är fel att vandra ensam. Det jag tror är farligast, och som verkligen kräver specialkunskaper, är att åka skidor på vintern ute i ödemarken ensam. Och då talar vi ju inte längre om fjällvandring.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Fjällsäker

heter en tidning. Där framgår bland annat vad polis etc anser om det där med fjällen (i första hand vintertid kanske). Ibland framställs den som någon typ av elakartad skrämselpropaganda för att hålla folk borta från fjällen, men jag tycker den fyller en viktig funktion.

Därmed inte sagt att man inte skall solo-vandra/skidåka, men just att det ställer större krav.

Beträffande att ringa via nödtelefoner för att ändra färdväg: Jag skulle nog också säga mutter, mutter. Nödtelefonerna och fjällräddningen är inte någon typ av reseagenter eller dagmammor, men gör du en förändring av färdplanen av tex säkerhetsskäl så. Är det pga att du tycker gräset är grönare i en annan dal, så är det en helt annan sak, då bör du snällt hålla dig till din färdplan.

Men vi får väl se vad Jokkmokkspolisen säger - det här är ju bara min åsikt.

Att folk fjällvandrar solo skrämmer mig inte - när de gör det utan att noga tänkt igenom saken så blir jag kallsvettig.
 
Allting är farligt

I detta avlånga land tycks man framstå som en blåidiot bara för att man då och då vill göra någonting själv.
Jag brukar själv varje år göra en del kortare turer i fjällen. Det kan vara riktigt kul att göra en del lättare klättring på egen hand också (man känner sig fri utan rep och sele och grejor). Dom som aldrig testat förstår nog inte varför man gör det.
Det viktigaste är nog att tänka efter vad man håller på med och göra en korrekt riskbedömning samt att ha dom anhöriga i åtanke.
Det finns mycket farligt här i världen. Varje dag läser man om mord, överfall, "kvinna våldtagen", "ung man svårt knivskuren" etc etc. Vågar du gå hem från krogen själv så vågar du gå i fjällen själv också.
 
Tråden har blivit lång

och därmed svåröverskådlig.

Personligen gör jag mina maningar till försiktighet beträffande solo (och annat) utifrån att jag själv gjort sådant som få gjort. Jag har sett för mycket inträffa för att tro att det inte inträffar. Kanske påverkas jag för mycket av att ha hört "det händer inte mig", "ödet avgör" och liknande ursäkter (för att inte vilja se svårigheterna i vitögat) för många gånger.

Jag skulle definitivt inte vilja vara utan de solo-tripper jag gjort - men det har också funnits tillfällen på de turerna där fel beslut hade gjort det mycket tveksamt om jag kommit mig hem.

Den egentliga faran var i samtliga dessa fall att ha trott "det fixar sig nog". Så länge jag vidtog åtgärder i tid, så hade jag fortfarande kontroll över situationen.

Tänk därför gärna STOP en extra gång (om du hinner):
-Stanna
-Tänk
-Orientera dig om läget
-Planera
 
Ett inlägg till... Själv så tycker jag det är skönt att vandra ensam, det ger en extra krydda och upplevelse, man kan sova så länge man vill på morgonen, och äta när och vad man vill !

Jag har gjort kanske 5-6 ensamvandringar rakt genom SAREK på olika håll, MEN, jag följer dalarna så att jag ser några andra vandrare varje dag. Jag vågar inte vandra iväg genom blockhav och på glaciärer, långt från frekventerade stråk.

Sen kanske man bör tänka lite extra på var man sätter fötterna, och gå försiktigt, men å andra sidan är det väl ingen skillnad jämfört med om man går med andra.

Risigt väder är trist, vare sig man är själv eller en grupp, men ingen skillnad.

Och exploderande kök och farliga vad skall man alltid
akta sig för, ingen skillnad här heller.

Vandra vidare.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.