Vilken HANDDATOR???

Jag ska ha en sådan fast vilken vet jag inte.
Vad har du???
Vad tycker du om din handdator???
Hur är den i friluftslivet, tål den fukt etc???
Har den påverkat dig på ngt sätt i ditt beteende, ex bytt ut papper och penna mot opålitlig teknik, har den krånglat någongång.

Skriv allt ni vet och vill dela med om Handatorns intrång i vardagen och fritiden.

Tack mvh Dan Hansen
 
Risk

Jag har själv en Palm och är nöjd med den. Problemet med min är att om batterierna klubbar så försvinner allt innehåll som du inte har tagit backup på och det kan ju vara ganska irriterande om man t.ex skrivit en dagbok... Men det finns säkert bättre handdatorer som har typ en hårddisk eller liknande...

Lycka till...
 
Hm..

Jag läser just nu i tidningen att en modell med namnet:
Handspring Visor Edge har ett minne på 8 Megg.
Där står det att minnet är för program och dokument, jag undrar vad dem menar??? Det går i allafall inte att uppdatera OS på denna maskinen. Vilket det gör på Palm modellerna.
PS: denna modellen kostar 5000 kr.
Palm ska släppa m500-modell så jag ska se vad det är.
Dan
 
PocketPC

Skulle helt klart rekommendera en PocketPC av ngt märke, favorit är IPAQ H3630 (färgskärm) från Compaq. Priset är lite dyrt tycker jag men en helt otrolig maskin med många möjligheter.
Varför PocketPC? Den är enl. mitt tycke den klart snabbaste samt ett "Windows" gränssnitt som jag känner igen och kan enkelt jobba med. Den har bra med minne 16mb internminne och 32mb arbetsminne. Kan sedan expanderas med extra instickskort 64mb, 128mb
Är man sedan som jag lite förtjust i programmering är det mkt enkelt att utveckla små egna verktyg i VB. Då behöver du VB samt "Embedded Tools" som kan laddas ned gratis från Microsoft hemsida.

Läs gärna mer om PocketPC på http://www.pocketpc.com

Jonas
 
Problemet med IPAQ

är ju driftstiden för batteriet. Särskilt om den skall användas för Outdoor verksamhet då Palm:ens driftstid på ca 1 vecka är överlägsen.

Annars är IPAQ en förträffligmaskin om än lite stor..

Mvh
Lars
 
batteri kontra laddningsbar

Palms finare modeller har laddningsbart batteri vilket är praktiskt på kontoret. En modell med vanliga batterier är kanske bättre i detta fall!?
 
Handdator- bra att ha??

Jag har en Palm och har haft den i snart ett år. Visst är det kul och man slipper köpa en ny filofax varje år, men egentligen är den inte så himla praktisk. Det är fortfarande lättare att skriva med penna och papper, dessutom tar batterierna slut ganska så fort.

Men det är ju en ganska så kul grej. Eftersom det finns en hel del program till den. Jag har t.ex. ett program där jag kan lägga in klätterrutter och tom rita in leden längs berget, en kul grej att logga sina klättringar med. Dessutom har jag t.ex. motionsloggar och en karta över hela Stockholm så detaljrik så att alla gator är med samt en databas med restauranger, fik, museer m.m. Man kan nästan tänka sig vad som helst och programmet finns.

Så handdatorn är kul, men knappast nödvändig!

Mvh, Per Nyberg.
 
Handspring

Handspring har en del trevliga modeller, de kšr Palm OS, den senaste modellen "edge" har laddbart batteri, men de tidigare "Deluxe" har vanliga batterier. Fšrdelen med Handspring Šr att de har en expansionsport dŠr man kan stoppa i bŒde det ena och andra, t.ex GPS, telefon m.m. Nackdelen Šr att operativsystemet inte gŒr att uppgradera.
Sen Šr det ju inte "nšdvŠndigt" med handdator, men det Šr ju vŠldigt kul och det Šr nog sŒ viktigt.
 
DAGBOK

Är det några av er som har använt den vid tex. en resa utan tillgång till dator och internett. Jag vill då spara min dagbok kanske i 8 veckor... är det möjligt?
Men jag kommer säkerligen att ragga upp en dator och majla hem dagboken då och då.

Det här med kartor i handdatorn, i vilket format och hur stora kan de vara? Är det speciella Handatorer som kan hantera detta eller finns det inte?

Som slutsats ska jag välja en handdator med utbytbara batterier, för friluftsliv och fritid. Och kontorssnubbarna kan välja uppladdningsbara batterier. Rätta mig om jag har fel.

Det drar ihop sig snart...
Dan
 
Inte att rekommendera!!

Att använda handdatorn UTAN att synka den mot en annan dator är en MYCKET STOR risktagning. Skulle du v7 tappa den i golvet så har du inget kvar av allt du sparat. Det finns mig veterligt inget sätt att göra backuper förutom synkning. Inte värt det!
 
Exponeringsdata

Jag äger en Palm. Den är inte uppladdningsbar, vilket jag tycker är en fördel i utelivssituationer (eftersom man inte kan byta batteriet på uppladdningsbar, (väl ?), annars faller ju argumentet). Hur som helst drar den inte mycket ström, bl a eftersom den inte har en färgskärm.

Jag har tappat den ett par gånger från 1m höjd, och det har den hållt för, men nu ska den med ut i Sarek och då ska jag försöka greja ett sköljsäkert skydd till den (med allt vad det innebär, kondens mm).

Vad jag använder den till ?
-Dagligen som filofaxvariant.
-Utomhus för att hålla reda på exponeringsinställningar för de bilder jag försöker åstadkomma med kameran. Suveränt för nybörjare och andra som behöver kunna koppla inställningar till bildresultatet.

Håller med om att man bör synka hyfsat ofta. Har själv blivit av med data..

/Niklas
[Ändrat av nilkas 2001-05-11 kl 09:28]
 
Sant

Det håller säkert för mycket men jag tycker ändå att det är lite väl stor risktagning att inte kunna backa upp. Jag har många kollegor som råkat ut för detta. Ett annat alternativ är att det blir strul med batteribyte. Tar batteriet slut (eller nya inte funkar) så är det adjös till all info efter en stund.

Man kan köpa en resesynk sladd och hoppas på att träffa någon annan som man synka mot. Alternativet är att Beama över anteckningsdokumenten till annan man träffar med synk, men det låter lite struligt.

Har du mobil med så kan du koppla upp denna mot Palmen och surfa och förmodligen även lämna dokument.

När det gäller program finns ALLT. Det finns t.o.m möjlighet att koppla Nikon F90x med Palms OS datorer och få över alla exponeringsdata. Kolla in på http://www.download.com så kommer du att hitta allt möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.