Kroppens GPS

Det är länge sedan jag läste Hjortfot och lekte indian i skogen. Då trodde jag på de myter vi skapade om indianer. Dessa myter lever än i dag, både bland vit och Rödskinn

Det står på Connys webbsidor "Apache Scouts var kanske de främsta spårarna (Tracker) och levde utspridda i grupper (stammar) i USA. De var mycket medvetna individer och kunde lästa upp till 5000 spår i ett fotspår."

Jag kan bara säga en sak - inte illa att få så mycket information från ETT FOTSPÅR. Det är en myt.

Naturligtvis kan vi träna upp vår förmåga att spåra utan att svälja alla myter som florerar. Seriösa utbildningar finns, rikspolistyrelsen har utbildat poliser. Vill ni veta mer sök efter mannen som nämns i denna artikel Vill ni läsa på engelska kolla NASAR

Beträffande andra förmågor så vet allt att i stan skall man hålla sig till höger i rulltrappan om man står still.
 
Rungá; sa:
De var mycket medvetna individer och kunde lästa upp till 5000 spår i ett fotspår."

Jag kan bara säga en sak - inte illa att få så mycket information från ETT FOTSPÅR. Det är en myt.

Vet inte vad som menas med 5000 spår i ett fotspår?

Men om det menas från ett tassavtryck låter det absurbt mycket. Är det å andra sidan från ett långt spår så torde det väl vara möjligt beroende på meningen som sagt.

Men alla absoluta tal är ju generellt löjliga
då det sällan finns kvantitativ forskning att ha som underbyggnad för påståenden som dylika.

Varför inte 4400?

Det här stämmer ju i alla fall. "Spåren innehåller mycket information som; när hände det, vad hände, vem var det, hur många var det, vad kände de, vad var syftet, hur mådde de, vad bar de, vilken hastighet, vilken vikt, längd, personlighet, identitet, osv."
 
Snubben; sa:
Rungá; sa:
Jag kan bara säga en sak - inte illa att få så mycket information från ETT FOTSPÅR. Det är en myt.
Vet inte vad som menas med 5000 spår i ett fotspår?
Men om det menas från ett tassavtryck låter det absurbt mycket. Är det å andra sidan från ett långt spår så torde det väl vara möjligt beroende på meningen som sagt.
Snart vet jag inte vad som menas med vad, jag läste bara innantill. "5000 spår i ett fotspår" 5000 är ett tal och varför det är just detta tal vet jag inte, du kan ju fråga den som skrivit. Men det står "ett fotspår" alltså inte ett tassavtryck och inte heller ett "långt spår". Jag vidhåller att det författaren skrivit på den sidan är en myt.
 
Har vi SPÅRAT UT? hehe.

Jag är tacksam för ett sådan stort intresse som min diskussion skapat. Tack naturfolket. Jag har lärt mej massor. Ni har varit mina lärare.

Jag skrev i början "Kroppens GPS" i syfte att vi kan använda kroppens funktioner mer kreativt att navigera oss fram i tillvaron. Nu har diskussionerna hamnat i en källkritisk forskning om vem Tom Brown jr är, vad som är Indiansk filosofi, Perceptionspsykologi, om min firma Tracker school Sweden skulle vara ideell (?) för av verka mer seriös. något föraktfullt om Indianer, New age mm. Jag får en känsla över att en del skribenter har mycket kontrollbehov och tror sig ha en "absolut sanning". Mitt råd är att ni släpper på det. Livet blir roligare så.

Som svar på "upp till 5000 spår i ett fotspår" kan jag förklara begreppet spår. (observera:upp till 5000 spår är ingen exakt siffra)

Ur mitt perspektiv är spår en reaktion på en händelse. Synliga som osynliga (ljud, lukt, smak, känsel och ja även känsla). Varje sankorn som reagerar är ett spår. Det kallas för macro/micro spår. Lika logiskt som vi kan se att vår vän på avstånd må dåligt genom hans kroppsspråk, kan man se det i fotspåret, självklart. Hela kroppens tyngd och rörelse ligger i foten. Min inställning är principen; att inget kan förflytta sig utan att göra spår och Inget kan finnas utan att vara en reaktion av en händelse.

Jag vill återgå till den röda tråden efter vår utflykt i "tankens universum.

Några har delat med sig sina upplevelser av "känslan". Jag kan inte förklara, bara konstatera att den finns och att den är användbar. Den har räddat mej många gånger.
 
Snubben; sa:
johankse; sa:
Det här handlar ju inte om sinnesskärpning utom om beteendeändring.
Jag kan hålla med om att storstadsfolket lär sig läsa och utnyttja intrycksförvillningen, men elakt utnyttjande av andras svaghet är knappast snyggare för det....

Hur menar du? Har du blivit utnyttjad när du som lantis kommit till storstaden?

Nej det räcker med att se hur andra blir attackerade och fenomenet är globalt.
 
TrackerTeam; sa:
Några har delat med sig sina upplevelser av "känslan". Jag kan inte förklara, bara konstatera att den finns och att den är användbar. Den har räddat mej många gånger.

Vill man lära sig mer om sin egen känsla så krävs det mycket självanalys och självmedvetenhet på gott och ont. Det är bla väldigt tidskrävande.

Allt detta spelar stor roll även om det kanske för dig är ett sidospår. Därför att skall du tolka så handlar det att vara så objektiv som möjligt, därav källkritiken. Perceptionpsykologin i kombination med kognitionspsykologi blir då kärnan för den interna GPSn.

Mao så finns det mycket att hämta i den vetenskapliga literaturen. Det är många som varit intresserad av detta ämne. Tracking skiljer sig inte från andra områden som handlar om att se mönster och sätta det i ett kontext. Inte vad jag kan se i alla fall.

Skall man bli bra på det så krävs det djupare förståelse på så många olika plan.
 
Att påstå att någon på grund av ras eller kön har specifika egenskaper är bara fördommar.

Att indianer en gång i tiden var bättre på att spåra än vita invandrare var helt naturligt. Indianerna levde som jägare och krigare. Men inte ens då var alla indianer spårare eller spejare. Läs boken "Rödskinn" skrivet av en indian, jag har aldrig skrattat så gott åt mina egna och andras fördommar om indianer.

@ Conny: Ditt intresse för spårning har du i en kontext av "new age apache mystik mambo jambo". Ying/Yang märket med spåren och allt lyriskt om apache scouts som jobbade som spejare åt kavalleriet, så deras roll i historien är diskutabelt. Ditt sätt att marknadföra dig själv är bara ett geshäft som det varnas för på nästan alla indianska webbsidor. Eller är du indian?

Jag har inget kontrollbehov och påstår inte att jag har några sanningar men du påstår en massa om spåring och annat. Du skriver 2006-01-30 "Då spårning är fortfarande näst intill obefintlig i Sverige och speciellt inom polisen, har jag arbetat hårt för att göra det till en seriös vetenskap."

Jag refererar till denna artikel från 15 Maj 2005 där det står bland annat. "Den svenska polisen fastnade för en nordamerikansk sökmetod och under 1998 började polisen utbildas i den. Sökmetoden innebär bland annat att sökandet sker mer systematiskt. Nu finns över 300 polisbefäl utbildade i sökmetoden."

Men du har kanske en annan "metod" vilket följande omfattande citat pekar på: "Spårningens och Hermeneutikens filosofi harmoniserar med varandra och jag ser ett spårningssamarbete med arkeologer, psykologer, antropologer läkare m.fl. Där vi kan spåra förändringar och tolka händelser tillsammans. Jag kan se spårningen spåra sjukdomar, söka forntida gömda platser, förstå relationen mellan psyke och kropp vid spårning osv."

Inte illa spårning inte bara i tid/rum utan i fortid och kropp och själ. Jag förstår att du har en i det närmast religiöst förhållningsätt till vad du håller på med men förvänta dig inte så många frälsta på denna utsida ;-)

Jag anser att spårning är ett hantverk som man kan lära sig genom att spåra. Till det behövs inga 'magiska och mystiska' känslor. Mina känslor sparar jag för intimare situationer ...
 
Rungá; sa:
Jag refererar till denna artikel från 15 Maj 2005 där det står bland annat. "Den svenska polisen fastnade för en nordamerikansk sökmetod och under 1998 började polisen utbildas i den. Sökmetoden innebär bland annat att sökandet sker mer systematiskt. Nu finns över 300 polisbefäl utbildade i sökmetoden."
Det du hänvisar till är MSO=Managing Search Operations, en kanadensisk metod för att effektivisera eftersök efter försvunna personer.
Det syftar inte i första hand till en sökmetod utan ett sätt att styra eftersöket effektivt.
Under MSO förekommer helikopterspan, markfordonsspan, hemvärn, räddningshundar E-cert, mm mm.

När det kommer till att avrapportera en sökruta som avsökt och tom ,vâgar jag pâstâ att ett rätt utbildat RäH-ekipage är oslagbart, oavsett hur välutbildad en "spârare" är.
Att flumma om indianteknik lär inte hjälpa tant Agda 87âr med brutet ben i skogen. Var ska du börja spâra?
 
Det spelar ingen roll hur många som söker efter tex. en försvunnen person om sökarna inte vet vad de ska leta efter.

Det är som att titta utan att se!

Det är inget konstig med tracking. Jag påstår att alla spårar hela tiden. Vi kanske inte kallar det för spårning. Vi uppmärksammar och tolkar intryck hela tiden. Tracking går bara längre där man strukurerar intrycken och tolkar dem.

Nej, hehe, man behöver inte vara Indian för att spåra. Nej inte heller behöver man vara Japan för att träna karate. osv. Vi är alla männskor, skärpning. Lite låg nivå ibland på diskussionerna.
 
VAr börjar du spåra?

Jag börjar med frågorna! Det mest grundläggande i tracking är frågorna för de söker svar. Det skapar en helhet och fokus. Det ger dej en insikt om vad du ska söka efter och förstå hur människan tänker, känner, attraheras av, undviker, bär med sig, osv.

Frågorna hjälper dej även att utesluta platser, föremål och spår.

MSO är högs kompatibel med tracking.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.