Kroppens GPS

dave1; sa:
Jo, tack jag har studerat bland annat perceptionspsykologi och kan inte på något sätt förstå hur man kan "förnimma spår med känslan". Det hela liknar lite "ying, yang och Jung-teori" med lite inslag av new age "frigör din inre kraft" och naturreligion.

Att lära sig spåra i naturen är i sig intressant men man ska som alltid vara lite kritisk om någon hävdar att man t ex kan förnimma något med enbart känsla. Särskilt när det är affärsverksamhet inblandat..

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"
Carl Sagan

Det där beror ju helt på vad man lägger in i ordet känsla. Jag ser inget problem med det. Men jag förstår vad du menar. Jag har en väldigt balanserad tro på våra förmågor. Problemet här är ju dock inte att folk är lite kritiska. De förkastar saker helt.

Du kanske har någon seriös literatur att reka?
 
Snubben; sa:
dave1; sa:
Jo, tack jag har studerat bland annat perceptionspsykologi och kan inte på något sätt förstå hur man kan "förnimma spår med känslan". Det hela liknar lite "ying, yang och Jung-teori" med lite inslag av new age "frigör din inre kraft" och naturreligion.

Att lära sig spåra i naturen är i sig intressant men man ska som alltid vara lite kritisk om någon hävdar att man t ex kan förnimma något med enbart känsla. Särskilt när det är affärsverksamhet inblandat..

"Extraordinary claims require extraordinary evidence"
Carl Sagan

Det där beror ju helt på vad man lägger in i ordet känsla. Jag ser inget problem med det. Men jag förstår vad du menar. Jag har en väldigt balanserad tro på våra förmågor. Problemet här är ju dock inte att folk är lite kritiska. De förkastar saker helt.

Du kanske har någon seriös literatur att reka?

Jag avfärdar ingenting. Jag säger bara att jag antar en kritisk hållning utifrån vad jag läst på sidan. Visst kan man öva upp sinnen och lära sig spår men jag misstänker att trådstartaren antar ett mer filosofiskt förhållningssätt till det hela. Och kanske metafysiskt också. Jag har iaf sett allt för mycket av new age för att känna mig helt lugn med den här affärsidkaren. :)

Litteratur? Inom perceptionspsykologi? Ja, det finns ju t ex Sensation and perception, Goldstein. För mer neurobiologi om våra sinnen rekommenderas Kandel, Scwartz Principles of Neural Science.
 
dave1; sa:
Jag avfärdar ingenting. Jag säger bara att jag antar en kritisk hållning utifrån vad jag läst på sidan. Visst kan man öva upp sinnen och lära sig spår men jag misstänker att trådstartaren antar ett mer filosofiskt förhållningssätt till det hela. Och kanske metafysiskt också. Jag har iaf sett allt för mycket av new age för att känna mig helt lugn med den här affärsidkaren. :)

Litteratur? Inom perceptionspsykologi? Ja, det finns ju t ex Sensation and perception, Goldstein. För mer neurobiologi om våra sinnen rekommenderas Kandel, Scwartz Principles of Neural Science.

Det var inte riktat mot dig. Du har ju en tendens att skriva nästan exakt samma saker som jag. :)

Literaturen var angående tracking.
 
Snubben; sa:
dave1; sa:
Jag avfärdar ingenting. Jag säger bara att jag antar en kritisk hållning utifrån vad jag läst på sidan. Visst kan man öva upp sinnen och lära sig spår men jag misstänker att trådstartaren antar ett mer filosofiskt förhållningssätt till det hela. Och kanske metafysiskt också. Jag har iaf sett allt för mycket av new age för att känna mig helt lugn med den här affärsidkaren. :)

Litteratur? Inom perceptionspsykologi? Ja, det finns ju t ex Sensation and perception, Goldstein. För mer neurobiologi om våra sinnen rekommenderas Kandel, Scwartz Principles of Neural Science.

Det var inte riktat mot dig. Du har ju en tendens att skriva nästan exakt samma saker som jag. :)

Literaturen var angående tracking.

Nej inte direkt. Det är ganska nytt och jag vet för lite för att uttala mig självsäkert. Dock så har jag läst 60p socialantropologi med Christer Lindbergh i Lund som väl är vår främste indiankännare i Sverige. Men vi berörde inte specifikt spårningstekniker utan mer tankesystem, religion och sånt.
 
Boktips? Jo absolut!
Jag vill rekommendera min lärare Tom Brown jr böcker.

En bra start är Nature observations and tracking. En annan lite djupare är The science and art of tracking.

Tom har skrivit även om tracking i praktisk nytta: Casefiles of the tracker samt the way of the Scout.

Filmen "the hunted" är baserad på en av Toms "casefiles" som du kan läsa i kapitlet "my Frankenstein"
 
Jag vill påstå att "maggropskänlsa" i själva verket består av en lagom blandning av kunnande och erfarenhet. Det händer mig då och då på jobbet, exempelvis, där jag arbetar med något så artificiellt som elsystem för maskiner. Ibland "känner jag på mig" att ett märkligt fel beror på något speciellt, som ingen annan tänkt på än, och det visar sig att jag har rätt.

Likadant kan det vara när jag tävlar i orientering. Rätt vad det är "känner jag på mig" att den rackarns kontrollen står nog där bakom busken, inte där framme, dit jag egentligen var på väg.

Men det är inget hokus-pokus, tillbaka till naturfolken (vilket väl väl stöds av att det fungerar inom elautomation också) eller något annat av magisk natur. Det är helt enkelt kunnande och erfarenhet, som gör att jag ibland, utan att riktigt veta hur jag tänkte, kommer fram till rätt svar.
Den mänskliga hjärnan är ett stort "content addressable memory", skulle man kanske kunna säga, som gör den mycket effektiv till uppgifter av "fuzzy logic"-karaktär.

Jag tror det är en tillvänjning att bättre utnyttja denna kapacitet som gör att en del blir bättre spårare, automationstekniker eller trollpackor.

Anders
 
Kunskap väger inget. Dom flesta av oss här inne kan nog lära sig en hel del från naturfolken när det gäller att läsa av och använda naturen på ett bättre sett.

Men skall det bli intressant för mig skall det vara minimalt med filosofi och besparat från religion och annat hockus pockus.

Tom Brown är en ganska kontroversiell person. Eftersom forumets regler inte tillåter att man diskuterar andra människor så avstår jag. Ni kan googla och dra egna slutsatser.
 
Den siste mohikanen?

apersson850; sa:
Jag vill påstå att "maggropskänlsa" i själva verket består av en lagom blandning av kunnande och erfarenhet. Det händer mig då och då på jobbet, exempelvis, där jag arbetar med något så artificiellt som elsystem för maskiner. Ibland "känner jag på mig" att ett märkligt fel beror på något speciellt, som ingen annan tänkt på än, och det visar sig att jag har rätt.
Jag känner igen mig väl i detta påstående, jobbar inom datorbranchen. Ju högre kännedom man har inom ett område desto större är sannolikheten att man hittar svaret på problemet. Stöter man på tillräckligt många konstigheter är det lättare att göra det som populärt kallas "think out of the box" - okonventionellt problemlösande. Även det efter erfarenhet.

"Tracking" borde vara en träningssak och samma sak borde vara giltigt inom de flesta områden. Det måste ha varit viktigt för naturfolk för överlevnad, men kan inte denna egenskap ha överdrivits under en viss tidsperiod i litteraturhistorien (läs: "Den siste mohikanen")?
 
apersson850; sa:
Jag vill påstå att "maggropskänlsa" i själva verket består av en lagom blandning av kunnande och erfarenhet. Det händer mig då och då på jobbet, exempelvis, där jag arbetar med något så artificiellt som elsystem för maskiner. Ibland "känner jag på mig" att ett märkligt fel beror på något speciellt, som ingen annan tänkt på än, och det visar sig att jag har rätt.

Likadant kan det vara när jag tävlar i orientering. Rätt vad det är "känner jag på mig" att den rackarns kontrollen står nog där bakom busken, inte där framme, dit jag egentligen var på väg.

Men det är inget hokus-pokus, tillbaka till naturfolken (vilket väl väl stöds av att det fungerar inom elautomation också) eller något annat av magisk natur. Det är helt enkelt kunnande och erfarenhet, som gör att jag ibland, utan att riktigt veta hur jag tänkte, kommer fram till rätt svar.
Den mänskliga hjärnan är ett stort "content addressable memory", skulle man kanske kunna säga, som gör den mycket effektiv till uppgifter av "fuzzy logic"-karaktär.

Jag tror det är en tillvänjning att bättre utnyttja denna kapacitet som gör att en del blir bättre spårare, automationstekniker eller trollpackor.

Anders

Så är det. Det handlar om främst om logiskt tänkande. Då "omedvetet" vilket skapar en konstig "känsla".
Jag får det ofta när det är något konstigt som jag inte kan ta på.

Som allting annat handlar det om erfarenhet och brain. MEN man kan optimera hur man använder erfarenheten. Avskärma distraktionsmoment. Inom psykologin talas det ibland om flow känsla. Fullt focus och optimering av kroppen och hjärnans kapacitet. Det går nog att dra liknelser till ZEN och annan mystik från österlandet. Därav mystifieringen.
 
Det förklarar väl lite den defensiva hållning vissa har (mig inkl).

"He smokes, drives a Hummer and wears a Rolex watch. He can also break down sobbing at the destruction that is happening of the Earth at the hands of humans."

Om det stämmer verkar han ganska vilsen. Typiskt guru sekt känsla.

Amerikanarna är bra på sånt. Herbal life, viktväktarna, Padi osv. Det är synd att kunskap inte kan spridas på mer ideel basis.
 
Jag kan intyga att Tom inte är en charmknutte, en kille att snacka skit med och slänga bort ett par timmar i en bar eller på ett cafe´. Jag har deltagit vid 2 av hans kurser och skall deltaga i en 3:e i vår.

Jag är inte intresserad av Tom som människa utan de kunskaper han kan inspirera till. Han är en mycket duktig lärare och fenomenal tracker. Thats all for me...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.