Jägarsoldat - träning

Har skummat igenom tråden och det verkar som målet är att gå upp i vikt...Kanske dags att tänka i nya banor om jag inte missuppfattat ngt.

Det du ska öva upp inför en jägartjänst är en djävulsk seghet.
Kanske dra ner på gymmandet. Den bästa träningen som du har mest nytta av är att springa långt med ryggsäck, samt att gå långt med tung packning. Det kan göra din tid på k3 MYCKET behagligare om du är van att röra dig med tung utrustning under lång tid i stället för vara en hejare på att lyfta vikter. =P
 
Re: vet ni vad ni pratar om?????

puttepatrik77; sa:
Till alla neandertalare!

Att proteinpulver skulle vara dyrt är bara skitsnack för varje portion du gör kostar det c.a 10-20kr beroende på hur mycket du tar. Varför man tar det är för att man så snabbt som möjligt vill få i sig proteinet så kroppen kan börja återhämta sig direkt efter träningen....vilket kan vara svårt om man ska ta sig hem och sedan laga mat. Ett alternativ är att äta kokta äggvitor men det är typ samma sak och lika dyrt...men mjölk innehåller inte speciellt mycket protein.

Frågan från början var ju hur den här killen kunde gå upp mycket i vikt i muskler på kort tid så därför rekomenderar jag proteinpulver som det helt klart bästa sättet tillsammans med träning!

Som den neanderthalare jag är tar jag tillfället i akt att svara.

Proteinpulver och träning = Framgång?

Svar NEJ

Du kan äta hur mkt proteinpulver du vill och samtidigt träna fel eller vila för lite osv och resultaten uteblir. Samtidigt kan du träna rätt, vila rätt och skita i pulvret och samtidigt få kanonresultat.
Allt beror på vad du gör i övrigt.

Ska man få bra resultat så måste man se till helheten. Fattas någon komponent uteblir resultaten.
Ska man öka i muskler måste man träna proggresivt med tunga vikter samtidigt som man äter mer kalorier än man förbrukar och dessutom måste dom kalorierna ha en hyffsad balans mellan näringsämnena. Om kalorierna kommer från pulver eller vanlig mat spelar ingen roll.

Ovan är grunden för muskelbygge. Sedan man man optimera genom att vila olika länge, byta kvalitet på näringen och träningen osv i oändlighet men dessa ändringar ger små resultat i verkligheten och INGA resultat alls om inte helheten stämmer.

Näringsfysiologi hör hemma på sjukhusen, när det gäller träning verkar det som om vilken energi som helst duger fint i rätt propotioner.
 
.Nisse.; sa:
Har skummat igenom tråden och det verkar som målet är att gå upp i vikt...Kanske dags att tänka i nya banor om jag inte missuppfattat ngt.

Det du ska öva upp inför en jägartjänst är en djävulsk seghet.
Kanske dra ner på gymmandet. Den bästa träningen som du har mest nytta av är att springa långt med ryggsäck, samt att gå långt med tung packning. Det kan göra din tid på k3 MYCKET behagligare om du är van att röra dig med tung utrustning under lång tid i stället för vara en hejare på att lyfta vikter. =P

Om man styrketränar rätt så blir man segare, en muskel som är stark använder mindre del för att utföra samma arbete som en svagare muskel. Att gå upp lite i kroppsvikt om det görs genom att man lägger på sig "kvalitetsmuskler" gör att man kan bära mer, orkar gå länge och framförallt har mer marginaler om man börjar tappa styrka pga av utmattning och lite mat.
Det man i stort sätt ska undvika är ren byggarträning utan man bör satsa mest på att öka styrkan den första tiden och sen några månader innan inryck så kör man en kombination av maxstyrka och uthållghet på gymet.
Självklart kombinerat med terränglöpning och att gå med ryggsäck.
Att gå med ryggsäck är förövrigt något jag skulle starta med så fort som möjligt för att kunna öka last och distans i långsammare tempo än de som får för sig att hårdsatsa några månader innan inryck.
 
z_bumbi; sa:
Det man i stort sätt ska undvika är ren byggarträning utan man bör satsa mest på att öka styrkan

huh? men.. men.. vad är det byggarna gör, kör tant-träning? stor=stark nästan alltid, det e en fjantig myt om att byggare skulle vara svaga, det e nån liten kille som hittat på det.. Kanske samma kille som innom kampsporter myntade att en liten kan klå en stor.. tror inte det!!

Ur jägar synvinkel så behöver man inte vara speciellt musklig eller tung, satsa på lått och uthållig.. Det lönar sig, det som avgör i slutändan är ändock viljan och inte något jädrans proteinpulver..
 
-Patric-; sa:
z_bumbi; sa:
Det man i stort sätt ska undvika är ren byggarträning utan man bör satsa mest på att öka styrkan

huh? men.. men.. vad är det byggarna gör, kör tant-träning? stor=stark nästan alltid, det e en fjantig myt om att byggare skulle vara svaga, det e nån liten kille som hittat på det.. Kanske samma kille som innom kampsporter myntade att en liten kan klå en stor.. tror inte det!!

Ur jägar synvinkel så behöver man inte vara speciellt musklig eller tung, satsa på lått och uthållig.. Det lönar sig, det som avgör i slutändan är ändock viljan och inte något jädrans proteinpulver..

Gjorde lumpen på K4 96/97, kan nog intyga att en liten, seg och envis person har mer att hämta på en jägartjänst än en muskelbyggare. De gallras ganska snart ut efter några veckor i fält med lite mat och mkt att göra, de har för mkt muskler som behöver bränsle antar jag. Föll ifrån gjorde dom iallfall.

/Tommy
 
*Man kan ju alltid träna på att ta order man inte förstår, utan att ifågasätta den.
*Efter det kan man ju träna på att inte garva åt alla konstigheter (stuk) en del befäl håller på med skärmmössan.
*Sedan om ni har tid över kan man öva in 5 knopar i en iskalldusch på tid.
*Eller spring upp mitt i natten och packa ryggan på under 5min.

Lycka till.. Uhhhhh.
 
-Patric-; sa:
[huh? men.. men.. vad är det byggarna gör, kör tant-träning? stor=stark nästan alltid, det e en fjantig myt om att byggare skulle vara svaga, det e nån liten kille som hittat på det.. Kanske samma kille som innom kampsporter myntade att en liten kan klå en stor.. tror inte det!!

Viss skillnad på musklerna hos en byggare och en som tränar enbart för styrkan, det är ingen direkt myt att en styrkelyftare på 100 kg oftast lyfter mer än en byggare på 100 kg. Självklart ger styrkeökningar i längden volymökningar men det går att reglera träningen efter vad man prioriterar.

Ska man vara liten och lätt men ändå vara stark får man alltså avpassa träningen efter dessa mål och de som säger att byggartyper faller ifrån och därmed nästan helt sågar styrketräning kanske inte inser skillnaden på olika träningsformer.
Det stora flertalet av alla maratonlöpare, orienterare, multisportare etc styrketränar av en anledning..
 
z_bumbi; sa:
Viss skillnad på musklerna hos en byggare och en som tränar enbart för styrkan, det är ingen direkt myt att en styrkelyftare på 100 kg oftast lyfter mer än en byggare på 100 kg. Självklart ger styrkeökningar i längden volymökningar men det går att reglera träningen efter vad man prioriterar.

Just det.. En viss skillnad finns mellan byggare och lyftare och visst ger olika typer av träning olika ändresultat men att för den saken skull tro att byggare är svaga är en löjlig myt.. Dessutom så är ofta byggarna just gamla lyftare, varför? Joo, stora vikter ger stora muskler..Svårare än så är det inte!!



z_bumbi; sa:
Ska man vara liten och lätt men ändå vara stark får man alltså avpassa träningen efter dessa mål och de som säger att byggartyper faller ifrån och därmed nästan helt sågar styrketräning kanske inte inser skillnaden på olika träningsformer.
Det stora flertalet av alla maratonlöpare, orienterare, multisportare etc styrketränar av en anledning..

Missförstå mig inte, styrketräning borde vara en naturlig del av all idrott, det finns ingen idrott var man inte gagnas av styrketräning, titta på var gympassen gjort för Fru Sörenstam.. MEN.. Det är inte gymmpassen som kommer att avgöra ens förmåga att lyckas som jägarsoldat utan just inget annat än hederlig vilja och uthållighet..
 
-Patric-; sa:
Just det.. En viss skillnad finns mellan byggare och lyftare och visst ger olika typer av träning olika ändresultat men att för den saken skull tro att byggare är svaga är en löjlig myt.. Dessutom så är ofta byggarna just gamla lyftare, varför? Joo, stora vikter ger stora muskler..Svårare än så är det inte!![/QUOTE

Har jag påstått något annat? Jag vet självklart att byggare inte är svaga människor men även att t ex Jörgen Ljungbergs ben skulle göra många byggare avundsjuka.. Men det är ju skillnaden mellan volym med ett syfte att bli stark och volym för volymen skull som alltså bör avgöra träningen i många idrotter och så även inför en tjänst som jägare. Det går under de första åren att göra stora framsteg i styrkan utan att nämvärt öka i volym om man inte har lust med det.


Missförstå mig inte, styrketräning borde vara en naturlig del av all idrott, det finns ingen idrott var man inte gagnas av styrketräning, titta på var gympassen gjort för Fru Sörenstam.. MEN.. Det är inte gymmpassen som kommer att avgöra ens förmåga att lyckas som jägarsoldat utan just inget annat än hederlig vilja och uthållighet..

Om du då tjänar t ex 2% vad gäller uthålligheten genom att styrketräna, är det inte den skillnaden som kan avgöra det hela?
Att förebygga stressfraktur i fötterna genom vettig styrketräning?
Att kanske ha några procents mer styrka runt knät som gör att det som i annat fall skulle bli en skada som skulle få dig att avbryta gör att du pallar med en stund till?
Självklart är det uthållighet, kondition (Jag gör en skillnad mellan dessa i det här fallet.) samt främst viljan som avgör men jag inser inte varför man inte kan använda sig av varje metod som finns som hjälpa en att förbereda sig för det hela.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.