Nepal: Everest BC i vår (-04)

ogenhall; sa:
Var skaffar man visum till Nepal här i sverige, finns det en ambassad?
Hur gör man med kontanter? Vilken valuta är bäst att använda?

Det är bara bökigt att skaffa visum i Sverige, eftersom Nepal inte har någon beskickning här. Du får visum på flygfältet, se till att ha passkort, ett par stycken, och dollarsedlar i SMÅ denominationer.

Dollar är fortfarande bäst. Resecheckar enklast. På vandringen använer man Nepalesiska rupier.

Per
 
billigt flyg

Hej!

Du kan flyga Aeroflott till Delhi och flyga därifrån till Kathmandu med Royal Nepal Airlines eller Indian Airlines. Annars är Gulf Air och Qatar Airways de billigaste till Kathmandu. Austrian airlines flyger också dit men kostar nästan lika mycket som Thai. Det kan vara svårt att få tag på biljetter så boka SNART!

Jag guidar själv vandringar till EBC så mejla gärna om du har fler frågor!

:) Inka

inka@farawayadventures.com
<www.farawayadventures.com/>
 
Om man läser längre upp i diskussionen så ser man att jag bokade resan (och betalade) för länge sedan...
Men, jag har ytterligare frågor av praktisk karaktär (börjar bli en hel del nu, hoppas fler kan ha nytta av svaren). Hur gör man med hygienen under vandringen och hur håller man bäst borta magsjuka mm, köper man vatten t.ex?
 
Hej,

Det finns dusch-möjligheter på många tea-houses. Ofta är det en hink med uppvärmt vatten som man kan gå bakom ett hörn och tvätta sig med. Jag hade även med mig våtservetter som var rätt praktiska.
Magsjuka: jag blev rejält dålig trots alla försiktigthets åtgärder ( åt inget kött, renade allt vatten med Xinix osv.). Jag hade med mig Lexinor ( antibiotika) och Imodium. Det verkar som alla blir mer eller mindre dåliga i magen. Men det är det värt!
//Eva
 
ehaddleton; sa:
Hej,

Det finns dusch-möjligheter på många tea-houses. Ofta är det en hink med uppvärmt vatten som man kan gå bakom ett hörn och tvätta sig med. Jag hade även med mig våtservetter som var rätt praktiska.
Magsjuka: jag blev rejält dålig trots alla försiktigthets åtgärder ( åt inget kött, renade allt vatten med Xinix osv.). Jag hade med mig Lexinor ( antibiotika) och Imodium. Det verkar som alla blir mer eller mindre dåliga i magen. Men det är det värt!
//Eva

Jag fattar inte vad alla snackar om att de blev dåliga i magen. Jag var i regionen i ett halvår och den enda tiden jag var bra i magen var när jag vandrade upp till Everest BC. Och jag har känslig mage. Jag använde något rött läskigt till att rena vattnet. Iodin (eng) tror jag det hette. Nog inte speciellt nyttigt men uppenbarligt effektivt. Jag var nog även ganska van vid bakterieflroran vid det laget. :)
 
crazy; sa:
Jag fattar inte vad alla snackar om att de blev dåliga i magen. Jag var i regionen i ett halvår och den enda tiden jag var bra i magen var när jag vandrade upp till Everest BC. Och jag har känslig mage. Jag använde något rött läskigt till att rena vattnet. Iodin (eng) tror jag det hette. Nog inte speciellt nyttigt men uppenbarligt effektivt. Jag var nog även ganska van vid bakterieflroran vid det laget. :)

För en gångs skull kan jag instämma i något Crazy skriver. Vi brukar aldrig bli magsjuka, mkt för att vi äter indisk mat med förtjusning, särskilt i Kathmandu, hellre än det västerländska köret.

Iodine är jod på svenska. Sannolikt använde Crazy en liten flaska/burk som lätt köps apotek. Det fungerar och är formodligen det mest kostnadseffektiva sättet att rena vatten. Vi brukar också ha en liten flaska jod med men använder det sällan, eftersom det finns vatten att köpa hela vägen eller så dricker man läsk eller thé eller hotlemon eller kaffe. Högre upp, ovanför 3000 m, kan man i allmänhet dricka vattnet, både det som serveras och det som rinner i bäckarna, fast då kollar man om det finns någon by ovanför i vilket fall det inte är drickbart.

Per
 
Hej,

Tja, man kan ju bara utgå från det man själv varit med om, och jag såg många som hade mer eller mindre problem med magen. Jag tyckte jag gjorde allt ( åt bara indisk/nepalesisk veg. mat, renade vattnet, Ducoral vaccin..). Jag brukar å andra sidan bli lite risig i magen utomlands, så man får väl utgå från sina egna förutsättningar.
Boktips: "Chomolunga sings the blues" av Ed Douglas ( som också har magproblem under sin vandring i området..)

//Eva
 
Hade med Xinix, som är klorbaserat, men använde det inte så värst mycket eftersom jag mest beställde kokat vatten i form av te i lodgerna. Xinix ska tydligen hjälpa mot det mesta utom möjligen Giardia (kunde inte hitta bekräftelse på att det hjälpte mot det) Ett annat alternativ är de jodbaserade tabletterna Potable Aqua som man kan köpa i Kathmandu. Använde dem en tidigare gång och klarade mig bra. Smakar rätt pyton dock. Ett handpumpat vattenfilter blir det nog för mig nästa gång i Nepal. Verkar säkrast och mest praktiskt.

Blev magsjuk en gång på två månader, och det var givetvis i Lobuche. Tycks vara ett särdeles osunt ställe. Hade blivit varnad innan, men trodde att te skulle vara säkert. Icke! Såg gott om skitiga kalsonger runt lodgerna i Lobuche som folk hade dumpat. Mötte de som hade blivit rejält saftigt magsjuka i Nepal, och en annan som hela tiden drack vattnet direkt ur bäckarna överallt i landet utan att bli det minsta magsjuk! Blir inte klok på't.
 
OK, det verkar som att förutstättningarna när det gäller magen är mycket individuella. Andra tips när det gäller hälsa? Ska man släpa med en massa mediciner eller? Och vad händer om man blir riktigt sjuk?
 
riktigt sjuk

Om du blir så sjuk (peppar peppar) att du snabbt måste till sjukhus blir det helikopter! Se till att din försäkring täcker en eventuell helikopterevakuering och ha alltid med dig försäkringsbolagets namn, telefonnumer och ditt försäkringsnummer. Du kan köpa många mediciner receptfritt i Kathmandu. Någon slags antibiotika och immodium är bra att ha. Diamox fungerar mot höjdsjuka.
 
När jag var i Nepal behövde en kompis bli hämtad i Gorak Shep, jag vill minnas att notan för en helikopterräddning hamnade på 9500 USD. Men är det allvar är det värt varenda öre. Ett bra försäkringsskydd är därför nödvändigt.

Det är bättre att vara försiktig än att utsätta sig för stora risker. Vädret är ofta dåligt (molningt och mörker) vilket gör att piloterna inte kan flyga. Man får räkna med att kunna få vänta upp till flera dygn för att bli hämtad.

Tänk på att många försäkringsbolag inte ersätter skada pga krigshandlingar. Men vi får hoppas att stridigheterna snart slutar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.