Nepal: Everest BC i vår (-04)

Re: Mer frågor...

ogenhall; sa:
Jag hade tänkt stanna en eller ett par nätter uppe vid baslägret och hade därför tänkt ta med tält, kök, liggunderlag mm. Är detta en bra idé, och i så fall, är det en bra idé att tälta under hela trekken från Lukla?

Baslägret är ingen höjdare, bara sten o is, däremot vid Gorakshep kan det vara fint att tälta.

Allmänt gäller det, att det inte är någon som helst idé att tälta så länge man är på en tea-house rutt. Lodgerna är helt OK, t o m Pheriche, maten är god o man träffar folk. Att tälta är bara besvär eftersom man aldrig kan lämna tältet obevakat. Inte minst hundar kan bryta sig in.

Däremot om du tänker lämna den vanliga rutten och göra något extra, typ Cho La, kan det vara bra med tält. Det var några år sedan vi var där nu men då var lodgerna högre upp, ovanför Pheriche, inga höjdarställen, och är det många vandrare kan det vara trevligt att kunna dra sig tillbaka till sitt egna tält.

Per
http://www.lowdin.nu/Treks/Khumbu/Khumbu92trek1.html
 
Re: Re: Mer frågor...

ipg289h; sa:
Det var några år sedan vi var där nu men då var lodgerna högre upp, ovanför Pheriche, inga höjdarställen, och är det många vandrare kan det vara trevligt att kunna dra sig tillbaka till sitt egna tält.

Per

Var där våren 98 och återkom i höstas. Under mellantiden hade lodgerna ryckt upp sig rätt bra faktiskt.
 
Bra idé, men inte hela vägen

ogenhall; sa:
Övriga frågor: Jag hade tänkt stanna en eller ett par nätter uppe vid baslägret och hade därför tänkt ta med tält, kök, liggunderlag mm. Är detta en bra idé, och i så fall, är det en bra idé att tälta under hela trekken från Lukla? Min ryggsäck kommer då väga ca 18Kg, blir det för tungt? Och slutligen, skall jag ta min -10° dunsovsäck, eller spara 450g och ta min 0° syntetsäck?
[Ändrat av ogenhall 2004-01-21 kl 10:58]
Tälta kombinerat med att sova i lodge tycker jag verkar vara en bra idé. Du får bättre utrymme till trevliga sidoturer uppe i Chukkung eller mot Gokyo om så önskas OCH du slipper de förskräckliga lodgerna i Lobuche, Dughla och i viss mån Gorakshep. Själva sovsalarna är helt OK men maten och framförallt vattnet är under all kritik. Alltför många blir magsjuka.
Om trenden håller i sig (såtillvida maoistupproret inte eskalerar än mer)kan det även bli ganska mycket turister till våren.

Är du någotsånär van vandrare är inte 18 kg för tungt. Vandra till EBC låter betydligt jobbigare än vad det är. Ta för guds skull -10 säcken om du tänkt tälta några nätter över 5000.
 
Kom hem i november efter en 6 veckors trekking tur i Nepal(Annapurna BC,Everest BC och Cho Yuo BC). Flög med GULF AIR och kan varmt rekommendera dessa,de hade de bästa priserna dessutom när jag stack. Ska man tälta i BC så gäller det att ha dollares med sig...de gillar nämligen INTE att man tältar där,särskillt om det finns en expedition där, eftersom dom får betala för nedskräpningen och per person så kollar de alla som kommer dit. Lycka till
 
Re: Bra idé, men inte hela vägen

slob; sa:
du slipper de förskräckliga lodgerna i Lobuche, Dughla och i viss mån Gorakshep.

Vi började tälta vid Pheriche, eftersom vi hade tält o tyckte det var trevligt, i Namche finns en bevakad tältplats, så i princip skulle man kunna börja tälta där om man ville.

Per
 
Everest i maj

Jag planerar att trekka till Everest Base Camp från Jiri i maj. Om tiden och benen räcker till skulle jag gärna vilja gå via Cho La passet till Gokyo Ri också. Är det någon annan som kommer vara i Everestområden i maj och som kanske rent av har tänkt sig en liknande rutt?
 
Tack för massor av tips, Utsidan är verkligen toppen!
Jag har dock ännu fler frågor. Jag har i alla år gått med (teleskop)stavar, precis som nämns ovan, men mina gamla LEKI Ski&Climb är så slut att jag måste köpa nya. Är det bra och/eller billigt att köpa utrustning i Nepal, och isåfall var? Kathmandu, Lukla, eller? Går det att köpa begagnade prylar från expeditioner??? Jag hörde nån som sa att det gick att få tag på frystorkad mat uppe i Khumbu?
 
ogenhall; sa:
Är det bra och/eller billigt att köpa utrustning i Nepal, och isåfall var? Kathmandu, Lukla, eller? Går det att köpa begagnade prylar från expeditioner??? Jag hörde nån som sa att det gick att få tag på frystorkad mat uppe i Khumbu?

Det finns ett överflöd av avlagda klättergrejor att köpa. Vissa av dem används lokalt så att det är inte givet att de går att hyra eller köpa i expeditionskvalitet: t ex läderpjäxor, sovsäckar, dunjackor, o bra tält. Andra saker finns alltid att hyra och det billigt, t ex isyxor, plastpjäxor, karabiner, rep, o stavar, o de håller juste nivå, helt ok för allt utom möjligen just avancerad klättring. För sådan vill man gärna veta prylarnas historia.

Det finns i huvudsak två marknader. Den ena är i Kathmandu, nära Thamel, den andra är i Namche Bazaar. När vi gick över Chola hyrde vi isyxor i Namche.

Viss överbliven expeditionsproviant finns på marknaden. Ibland är den god, typ tyskt fullkornsbröd, men jag har även varit med om att ha konkat på en (frystorkad) kycklingrätt i veckor bara för att upptäcka att den smakade som spyor.

I Thamel finns f ö ett snabbköp med massvis med trekking mat. Men, om du går den vanliga trekkingleden behöver du inte ta med dig någon mat alls från Kathmandu. Det finns restauranger hela vägen. Och enl en alldeles färsk post på Yetizone går det numer att gå även Cho La i "tea-house" stil, d v s utan tält, kök o proviant.

Per
 
Bra!
Hur är det med visum o.dyl. fixar man det på flygplatsen när man kommer? Det lär även finnas en avgift för att gå in i Sagharmata (stavas det så?) nationalpark, var ordnar man det? Hur bör man göra med försäkringar när man skall resa till Nepal? Och till sist, finns det elektricitet när man kommer upp i bergen, och i så fall vilken typ av kontakt/adapter ska man ha med?
 
Visum säljs på flygplatsen. Kostar 30 USD in cash och man får 60 dagar. Kön kan emellertid vara lång. Fick stå 1½ timme och nästa gång skaffar jag i Sverige innan för att slippa detta.

Entrén till nationalparken är 1000 rupies. Kan betalas vid ingången i Khumbu eller på parkens kontor i Thamel. Vi blev rekommenderade att göra det i Thamel av någon anledning.

Jag körde den reseförsäkring som inkluderas i min hemförsäkring (Folksam). Har man med dyra prylar vill de att man tar tilläggsförsäkring. Faktum är att UD fortfarande avråder från alla icke nödvändiga resor till Nepal. Vet inte om det kan påverka reseförsäkringen. Är en del studentoroligheter i Kathmandu just nu. Kolla på http://www.nepalnews.com/

Elektricitet brukar finnas i mer eller mindre grad. Namche, Khumjung och Khunde får från vattenkraftverket i Thame, lodgerna högre upp kör solpaneler. Vill man ladda batteri kan de ta hyfsat betalt för det. 300 rupies såg jag exempel på. Adepter behövs, men jag går bet på att ange exakt vilken. De vanligaste stickkontakterna var små och runda. ”The supply is 220V and 50Hz using round two-pin and three-pin sockets in two sizes” står det i min guidebok.

/Svante
 
ang försäkring

Hej
Jag planerar att åka dit i april och har därför kollat upp lite.
Försäkring var lite knepigt pga UDs avrådan. Jag ringde först till mitt hemfösäkringsbolag (Salus Ansvar) och de sa att den inte gällde pga UDs avrådan. Då tänkte jag att jag får väl skaffa en separat reseförsäkring och frågade runt sådana som erbjöd det, t.ex. Europeiska, kilroy, mm. Ingen ville försäkra i nepal så länge UD avrådde.
Då tänkte jag att jag kanske skulle få teckan ny hemförsäkring och började kolla runt bland bolagen.
Det visade sig att Salus försäkrng visst gällde (!). dessutom Länsförsäkringar, Moderna Försäkringar och Folksam. Alla har dock begränsningen att den inte gäller för skada som har samband med krig, krigsliknande händelser, inbördeskrig, revolution eller uppror.
Vissa har även begränsningar att den inte gäller för vissa aktiviteter, som forspaddling, bergsbestigning mm, så läs i i villkoren om du tänkt hitta på något sådant kul.
 
Angående reseförsäkring till Nepal; efter att noggrant ha läst igenom mina försäkringshandlingar tyckte jag mej också komma fram till den slutsatsen.
Var skaffar man visum till Nepal här i sverige, finns det en ambassad?
Hur gör man med kontanter? Vilken valuta är bäst att använda?
[Ändrat av ogenhall 2004-02-09 kl 10:54]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.