Hur mycket vatten går åt?

Instämmer med Anders V helt och vill lägga till att man faktiskt kan be om lite vatten från större segelbåtar/motorbåtar vid krislägen. Som kanotist är 5 liter mycket men inte för lite större fritidsbåtar.

Obs! Se upp med vätskebrist. Kroppens varningssignaler är inte särskilt tydliga (i alla fall för mig) och när symptomen (huvudvärk, illamående, yrsel och allmän svaghet) kommer är det redan försent. Det är inte bara att hinka i sig nån liter för att återställa vätskebalansen. Det tar längre tid.
(Rätta mig gärna om jag fått till något fel).

mvh thomas
 
Det är inte bara att hinka i sig nån liter för att återställa vätskebalansen. Det tar längre tid.

Vätskebalansen återställs kanske snabbt, men huvudvärken brukar för mig ta 8-10 timmar innan den försvinner. Nu paddlar jag inte (än), men när jag vandrar har jag alltid vattenflaskor sitter på ryggsäckens axelremmar för att kunna dricka "på schema" istället för "när jag känner mig törstig". För jag vet att annars har jag svårt att få i mig tillräckligt.

Det är lättare att dricka en klunk var tionde minut än att försöka få i sig en halvliter varje gång man tar rast. (Tycker i alla fall jag.)
 
kaffe och tea räknas som + vätska i sjukvården så det borde det nog göra här med, koffein måste intagas i väldigt stora doser för att man ska kunna påvisa en vätskedrivande effekt. svårt att uppnå bara genom att dricka kaffe

I sjukvården räknas allt du dricker som + oavsett vätskedrivande effekt. Du räknar hur mycket in och hur mycket ut, + och -.
 
Vätskebalansen

Kroppen har ett mycket bra signalering system när du har fått i dig för lite vätska och det är mängden urin, färgen och lukten som talar om att du har låga halter med vätska i kroppen och detta signaleras i god tid innan huvudvärk etc. sätts in, lär dig signalerna...

Mvh troswe
 
Öl kan visst räknas som vätska. Det är först vid en viss promille i blodet som njurarnas återuppsugande förmåga blockeras. Så en mindre mängd öl, eller öl med mindre alkohol, bidrar klart med vätska. Lagom är bra, som vanligt.
 
Paddling i områden utan drickbart vatten finns det ingen vinst med torkad mat om du ändå ska ha med all vatten för matlagningen. Tvärtom, på kajakturer i skärgård har jag alltid blöt mat. Bacon, konserver, färska grönsaker, ägg (håller länge i rumstemp om du kan ha dem hela), ostbricka. T o m färdig blåbärssoppa och juice. Varför köpa dyrt pulver och ändå ha med vatten? Vikten är sällan ett problem som vid fjällvandring, så njut av lite godare mat.

Faktiskt en riktig klok tanke, har inte tänkt på det på det viset men inte alls dumt. Tackar för dina tips/Kjell
 
Intressant att folk använder östersjövattnet till matlagning - själv vill jag knappt bada i det, för så äckligt är det. Sjön känns död överallt och full med alger, bakterier och skit. Inte mycket liv annat än från algerna.

Men vore ju naturligtvis bra om man kunde rena det genom kokning? Eller är det bara vatten som ni sen häller bort när ni kokat klart, som till potatis och pasta naturell? Såna uppkok gör jag sällan - blir sås av pastavattnet eller halva byttan blir kaffe innan jag häller i pastan.

Gör ni kaffe på skiten? :)

Vore ju bra så man kan minska på mängden man tar med sig. Var ute nu två dygn och hade ca 5,5 liter vatten och det var nog i minsta laget i den här värmen.
 
Och ölen?

Gör ni kaffe på skiten? :)

Vore ju bra så man kan minska på mängden man tar med sig. Var ute nu två dygn och hade ca 5,5 liter vatten och det var nog i minsta laget i den här värmen.

Jaså? Då glömde du väl öl hemma...
Nej kaffe skippar jag helt på kanotturerna.

mvh thomas
 
Att rena vatten genom kokning är ju ett av de vanligaste sätten att rena vatten?

Kokning tar visserligen inte bort partiklar, men om man låter bli att ta ytvattnet så brukar man få klart vatten.

Jo men allt ohälsosamt försvinner ju inte vid kokning har man lärt sig.

Får du ingen reaktion i magen om du dricker kokat östersjövatten?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Snödrivan Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten Paddling allmänt 14
matilda1234 Mycket otrevligt bemötande hos Bolmåns Kanot & Fritid/Ågården Paddling allmänt 37
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.