Hur mycket kolfiber alt. glasfiber?

Har en form med en Struer Tracer (motionskajak) som original. Nja egentligen är det ju två formar, en över- och en underdel, i vanlig ordning.
Om jag använder kolfiber (ingen gelcoat och värmehärdning) hur mycket fiber krävs/rekommenderas för att få en funktionsduglig kajak? Dvs starkt och styvt nog. Vilken vikt/m2 i vilken ordning med vilka vävtyper? Mer fiber i mitten av kajaken? osv.

Samma fråga med glasfiber (epoxy alt. polyester alt. vinylester som matris) men då med gelcoat..

Här kan man förövrigt se hur en Struer Tracer ser ut http://www.arnstrom.org/provpaddlat.php


/Ola
 
Siven..

Du skulle snacka med Siverbrant: http://www.paddelkraft.se/
Han har knåpat ihop några båtar och har ganska bra koll på hur det funkar. Han brukar inte heller vara så förtjust i att lägga på mer material än absolut nödvändigt..
Tyvärr är han nere i Australien och kör VM i några veckor till tror jag.

/ Ulf
 
Tack för svaret!
Jo, jag hoppades Siven skulle titta in och säga "en kolfiberväv på 200 gr/m2 torde räcka, blir nog styvt och fint seru" Hoppas han tar någon medalj med sig hem!


Messner..tack för e-mailet (ang sits). Jag har redan knåpat ihop en kolfibersits till Tracern (kopia av originalsits). Denn sitter nu i min förövrigt slitna och bedagade gamla Tracer (den jag gjort formen av).

/Ola
 
Glasfiber

Nu är ju inte jag någon paddlare eller kanotbyggare, men här kommer mina 2 cent.

En riktlinje på "vanliga" båtbyggen är 1 mm tjocklek per meter längd, en 5 meters båt bör således ha 5 mm tjockt skrov. En 450 g/m2 glasfibermatta med polyester bygger ca 0.8 mm.

Jag har gjutit en del pulkor som är 180 cm långa, och då har jag inte klarat mig på 2 lager + gelcoat, utan behöver närmare 3 lager för att den skall kännas tillräckligt stryktålig. Notera att jag inte har använt distansmaterial eller andra stabiliserande ting.

Det kanske är helt andra förutsättningar på en kajak? Och när det blir epoxi/kolfiber/kevlar så har ju det lite andra egenskaper, men du måste ju ändå få en någorlunda hård yta som inte viker sig av det tryck som uppstår.

/Jimmie
 
Intressant! Jag såg i en annan tråd att Siven använde 200 gr/m2 tillsammans med en 400 el. 450 gr/m2 biaxial till multisportkajak han byggt (glasiber). Funkade bra även om det inte var onödigt styvt som jag förstod det. Det stämmer väl bra med 1 mm tjocklek per meter som du skrev.

Sen är ju frågan hur lite kolfiber man kommer undan med.
 
Det finns ju några i Stockholmsregionen som bygger kolkajaker (på licens eller nåt) av den typen som Martin Nordstrand paddlat en tid. Fiberworks tror jag de heter, men de kan ha bytt namn...

De borde kunna ge lite tips utan att känna att du är en farlig konkurrent.
 
Handuppläggning

När man lägger upp laminatet för hand får man en glashalt på cirka 30% om man är en erfaren handuppläggare. är man inte så erfaren är det lätt att hamna mer åt 20% sträcket. Hursomhelst är valet av väv i det närmaste försumbart när man handupplägger eftersom 70-80% av laminatet består av Polyester.

Dom vanliga glasvävar som finns på marknaden duger gott.

Handuppläggning är ett hantverk som tar tid att lära

Exklusivare vävar är alltid hutlöst dyra och svåra för en amatör att handskas med.

Exclusivare vävar används uteslutande när man använder dyrare processer som vacuminjesering, autoclav. m.m och då nästan alltid ihop med epoxy.

Hans Friedel
 
Någorlunda i samma riktning pekar min erfarenhet. Jag har haft en motionskajak (Condor), som vägde 12-12,5 kg.
Den var gjord i glasfiber och trots det väldigt styv både i däck och skrov.

Med den kajaken i åtanke känns det som om de flesta borde klara sig med glasfiber.

Att få styvhet vid nedåt 10 kg med glasfiber kräver gissningsvis ett väl utfört hantverk och dessutom en fin glasväv.
 
Anders: Jo, det var bra tips. Har en Raven från dem. Det är f.ö. en bjässe till kajak och väger 14 kg med skott och luckor. Laminatet är tunnt, ovansidan flexar ordentligt om man trycker på den. Men den är styv. Precis vad jag vill åt med Tracer-kopian. Har inte tänkt hålla på och räddningsöva och klättra på den i vattnet, inte heller leta efter grynnor med den, utan det viktiga är att den är styv (och samtidigt lätt).

Ska göra ett besök, de bor nästgårds här i Nacka.
/Ola
 
Hans:
Jag behärskar handuppläggning även om jag kanske inte briljerar =) Det som är nytt för mig är kolfibern och tillhörande tekniker som tex. vacuum.

Jag ska inte bygga en uthyrningshavskajak utan jag vill bygga lättast möjliga amatörbyggda motionskajak. Utan detta mål (ursäkta om jag inte uttryck det tydligt!) och kontakter som ger mycket bra pris på det dyra kolet och epoxy skulle inte idén fötts. Det är klart jag kan lämna formen till tex Fibreworks så de får tillverka den men då kostar det mycket pengar, jag lär mig inget och framförallt kan jag inte självgott konstatera att jag byggt den själv. Men jag inser att jag inte kan få samma resultat som med kombinationen pre-pregväv, bra vaccum och värmehärdning eller vad nu den fränaste tekniken består i.

Ang. fiberhalt..används tunna vävar i flera skikt och man är flitig med tex en roller kan man nog nå 50% fiber iaf?! Oavsett fiberhalt tjänar jag på kolfibern om jag kan bygga den tunnare. Frågan är ju dock hur tunn man kan/vågar göra den.

/Ola
 
Det är ju lite knepigt med vad man bör eftersträva. Om man pressar ur matrisen så att det "bara blir armering kvar" och skalet därmed blir mycket tunt, så blir det ju mycket ostyvt (mot buckling). Fast kajaken som helhet är en skalkonstruktion och bli inte alls mindre styv av detta! Problemet är förstås att den i praktiken måste vara lite styv även mot buckling...

Vad är densiteten för expoxyn resp kolfibern?

Om epoxyn vore tillräckligt lätt skulle den ju göra nytta på samma sätt som distansmaterialet i sandwich. Men väger den i närheten av kolfibern så är det väl bättre att öka kolmängden istället...

(Från min sida är detta bara spekulationer, jag vet inte ens hur sandwichlaminat i just kajaker brukar se ut.)
 
"Ang. fiberhalt..används tunna vävar i flera skikt och man är flitig med tex en roller kan man nog nå 50% fiber iaf?!"

Nej Glashalten är beroende på vilken teknik man använder. När man handupplägger får man bara ett tillfälligt tryck när rollern passerar laminatet medans dom mer sofistikerade metoderna ger ett konstant tryck över hela ytan under hela härdningen.

Skräcken är förstås också att man får ett torrt laminat. Med betydligt sämmre hållfasthet än ett lite tyngre.

För att hitta rätt får man förstås prova sig fram och det ligger alltid en massa provande av olika material innan man har hittat rätt. Och man får ett skrov med hyffsad styvhet/vikt förhållande

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Hur mycket påverkar ojämnheter hastgheten Paddling allmänt 14
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
matilda1234 Mycket otrevligt bemötande hos Bolmåns Kanot & Fritid/Ågården Paddling allmänt 37
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Elwood Tack så mycket för hjälpen! Paddling allmänt 0
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Peaken Pagaj i kolfiber Paddling allmänt 17
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
Jakub kolfiber paddel Paddling allmänt 7
tiddelipom Kolfiber - hur ömtåligt? Paddling allmänt 19
Leo_73 Formar att armera glas/kolfiber i? Paddling allmänt 18
mielo Kolfiber eller kolfiber/kevlar? Paddling allmänt 3
Fibbe Vitudden kolfiber Paddling allmänt 0
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
Anders262 Klingavälsån alt. Björkaån Paddling allmänt 0
Nisse. Kajakplats hyres Göteborg(alt. 2:a hand) Paddling allmänt 0
Globetrotter Träna i bassäng i Blekinge alt. N-östra skåne. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.