GriGri vid trad?

Nja... Såg inte så traddigt ut på filmen. Faktiskt såg det lite sportigt ut.Jag har inte klättrat så extrema grejer, men jag här ändå klättrat flera gånger på repor där säkringsman och klättrare inte ser varandra.

För att man ska hinna med så krävs det nog att fallet är hyfsat väntat. Fel tajming borde kunna ske ganska lätt, är man för tidig hinner man ha hoppat färdigt så man är på väg nedåt istället för uppåt (inte så troligt), hoppar man sent så är risken att man hukar sig för att göra hoppet precis när man redan borde vara på väg uppåt (rätt troligt).
Ett sätt att undvika detta kunde ju vara att man står beredd med böjda knän hela tiden. Skulle nog inte vilja göra det på en standplats, när kompisen leder en repa på 50 m, och placerar 10 kilar under tiden.

Men i lägen när det funkar är det säkert bra. Om man nu inte är beroende av kort fallängd.
 
Warning inlägget postat på en tid då felaktigheter kan ha uppstått!

Nja... Såg inte så traddigt ut på filmen. Faktiskt såg det lite sportigt ut.Jag har inte klättrat så extrema grejer, men jag här ändå klättrat flera gånger på repor där säkringsman och klättrare inte ser varandra.

För att man ska hinna med så krävs det nog att fallet är hyfsat väntat. Fel tajming borde kunna ske ganska lätt, är man för tidig hinner man ha hoppat färdigt så man är på väg nedåt istället för uppåt (inte så troligt), hoppar man sent så är risken att man hukar sig för att göra hoppet precis när man redan borde vara på väg uppåt (rätt troligt).
Ett sätt att undvika detta kunde ju vara att man står beredd med böjda knän hela tiden. Skulle nog inte vilja göra det på en standplats, när kompisen leder en repa på 50 m, och placerar 10 kilar under tiden.

Men i lägen när det funkar är det säkert bra. Om man nu inte är beroende av kort fallängd.

Varning!

Då detta inlägg har skrivits en fredag omkring midnatt bör hela eller delar av inlägget betraktas med stor skepsis,dvs att hela eller delar av inlägget kan sakna verklighetsförankring...
 
Alternativt - att säkra ledklättraren direkt via ankaret! Som debatteras vilt på supertopo just nu. När ska vi börja snacka om den metoden? Högintressant, enligt mig.
 
Råkade hitta ett klipp som jag tycker talar för att använda grigri vid trad, eller åtminstone handskar och en och annan stopknut under bromsen om man inte gör det..

http://www.youtube.com/watch?v=3t-XheFGXH4&feature=youtube_gdata_player

Man får ju tänka på att man kommer flyga snabbare med grigrin än med valfri hink. Men i de fall som visas flyger man ju oavsett, och då kan det kanske vara bra med nåt som låser även om man själv tappar taget.
 
Visst lyfter man när någon faller, men aldrig på det viset?

Det är rätt rejäla fall de fångar, och däcken har inga armar och ben som kan flaxa runt och dämpa stöten. Sen har de väl dessutom riggat det hela så att det ska bli en del sidodrag också, förutom drag rakt upp, bara för att göra det lite knepigare.

Det stora rycket som uppstår är ju när säkringsmannen fångas av ankaret. Jag har aldrig fångat fall utan att stå på marken, så jag vet inte, men det ser rimligt ut med tanke på hur statiska grejer man bygger med.

Jag tycker man får se de förevisade fallen som realistiska, men halt klart i överkant av det spektrum "de flesta klättrare" utsätter sig för.

Men jag önskar att videon visade varje exempel för sig, i mycket mer detalj. Och att jag var bättre på tyska klättertermer.
 
Visst lyfter man när någon faller, men aldrig på det viset?

Ofta har man mycket mer friktion i systemet tror jag. I klippet så är det möjligt att det bara använts en eller några få karbiner som repet löper genom på toppen. Vid säkring av ledklättrare är det inte ovanligt med 5-10 karbiner när ett fall inträffar, som alla bidrar till extra friktion i systemet och minskar totala kraften på säkringsmannen. Fast det är klart, det är inte omöjligt att ta ett 5-metersfall efter första klippet.
 
Ofta har man mycket mer friktion i systemet tror jag.
Jo. Fallen som visades är väl kanske mest för att visa vad som kan hända. Mitt längsta fall var visserligen på sva, men det vart ett 10 meters fall rullandes ned, över en 1,5 meters kant och sen mera studsande och rullandes tills ena halv repet fångade upp mig... och min säkrare märkte ingenting (kunde ej se mig från stand) utom lite drag som kan anses normalt vid klipp. Lite repdrag och en bit över stand så tas förvånansvärt mycket kraft upp av repdraget.
 
Håller med om resonemanget med friktion osv.
Jag väger dessutom som en och en halv normal anorektisk klättrare, men har i princip aldrig lättat vid fall. Troligen har jag det, men det kanske handlar om en halvmeter.

Jag har däremot fallit så att jag dragit upp säkringsmannen (-kvinnan) åtminstone 2 m, och då har det ändå inte varit så märkvärdiga fall - men inte sva, och inte med 10 mellansäkringar.

Kanske är det så att när man börja ha en handfull mellansäkringar så blir risken för att man rycker upp säkraren rätt liten. Fallfaktorn minskar ju också snabbt med antalet säkringar.
 
Det är klart att fallen i klippet hör till det ovanliga. Om det vore normen skulle ju alla använda grigri eller andra alternativ. Men det är en realistisk situation som uppstår ibland, en gör bäst i att inte falla just då, särskilt om ens säkringsperson har valt en hink som säkringsdon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohannaAAFIN Lost Grigri 2 and Patagonia jacket in Galgeberget in Bohuslän Klättring allmänt 1
Robin Lindblom köper er grigri och klätterrep Klättring allmänt 7
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
embl Grigri 2 låter repet löpa Klättring allmänt 5
baddog Ny modell på Grigri Klättring allmänt 3
Patvest Petzl Lanserar Grigri 2. Klättring allmänt 1
knutigro grillon vs grigri Klättring allmänt 1
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.