Utrustning för sommarvandring i Transylvanien

Tar med mina vuxna barn på vandring i Transylvanien i Juli. Det som jag är osäker på är på vilket sätt som jag behöver anpassa utrustningen på för dessa berg jämfört med fjällen i Sverige:

Vatten. Är vattnet drickbart som det är eller behöver jag rena det på något sätt?
Klimat. Skiljer det sig mycket från Norrbottensfjällen i Juli?
Björn. Det ska finnas en hel del björn här och min dotter ör ganska orolig för detta. Jag hade tänkt att vi skulle tälta en hel del men av det jag läst så ska man inte laga mat i närheten av tältet eller ha kläderna man lagade mat i och maten i närheten heller. Något annat tips på hr man undviker ovälkommet besök.
Mat. Kan man köpa mat i bergen eller bör man ha med sig detta?
Tältning. Frihet att tälta var man vill? Tält eller bo i stuga?
Annat?
 
Ingen som varit i Transylvanien och vandrat?
För att kunna svara på dina frågor måste man ju veta VAR ni tänker vandra - Transylvanien är stort och naturen skiftar från slätt till berg över 2500 m ö h! Skall ni bara vandra på högplatån, eller uppe i de omgivande bergen?
Vattnet är för det mesta drickbart högst upp i bergen, men inte längre ner, där man vallar får.
Klimatet är generellt mer inlandspräglat än i fjällen, det kan vara torrt och hett på dagarna längre ner, men ändå kallt på natten, och nattfrost och snö mitt i sommaren längst upp. Men man slipper myggen!
Både björn och varg finns i skogsbältet, men inte nere bland byarna på platån och inte högst uppe på kalfjället. Det var ett tag sen jag var där själv och jag har inte tillräckligt underlag för att påstå något med säkerhet, men nyligen vandrade ett gäng jag känner därnere, tältade, lagade mat som vanligt, och ingen hade hört talas om några björnbesök i ett tält - vad jag fattar är de fortfarande mycket skyggare än t ex deras släktingar i Tatrabergen.
Högplatån och de lägre partierna av de omgivande bergen är ganska tätbefolkade, på fjällängarna slår man ännu hö och vallar får. Folk är mycket vänliga, jag blev bjuden på både mat och övernattning i de fäbodar jag passerade, annars kan man gå ner till byarna och småstäderna. Men det finns också mer folktomma delar, så även i detta avseende är det helt omöjligt att ge dig några konkreta råd. Tälta går bra uppe i bergen (åtminstone är det ingen som kommit på motsatsen), kanske även längre ner men jag har inte försökt där.

I Bucegi- och Fagaras-kedjan i södra kanten finns fina vandringsspår och trevliga bergshyttor på lagom dagsetapp-avstånd, men jag hade nog tagit med tält i alla fall. De övriga delarna av de berg som kröker sig rumt högplatån vet jag mindre om. Det är i alla fall fullt av vackra små städer och byar med välbevarad träarkitektur.
Det skiljer kulturellt rätt mycket på de tysk- ungersk- och rumänskpräglade delarna.
 
Precis som Joanna skriver så behöver vi veta mer precis var du ska vandra. Förhållandena skiljer sig kraftigt mellan olika berg.

Vatten är generellt drickbart på alpin höjd, men ofta finns ganska gott om djur som kan kontaminera vattnet och i så fall är rening bra. Lederna brukar passera bra vattenkällor, men i kalkstensberg brukar källorna vara få på hög höjd. Så återigen beror det på var du ska vandra... Jag brukar bära en extra vattenpåse att fylla om jag ska korsa ett alpint område av kalksten el.likn.

Klimat. Brukar vara behagligt i Juli på över 1500 meter. Kan vara väldigt varmt på låg höjd. Bra solskydd är ett måste! Plötsliga åskväder är inte ovanliga på eftermiddagarna, så bra regnplagg behövs också. Temperaturen KAN krypa under nollan på nätterna, på 2000+ meter.

Mat. Om ni vandrar mellan stugor så har de nästan alltid en enkel restaurang och säljer snacks.

Tält. I de nationalparker som har stugor får man bara tälta intill fjällstugorna, fårherdestugor och angivna tältplatser (även om lokalbefolkningen tältar var som helst ändå...). I andra områden gäller samma regler som allemansrätten (så länge man är i bergen).

Björn. Tältar ni under trädgränsen och har mat inne i tältet så finns det kanske en liten risk... Jag vill inte säga att det är helt ofarligt, men risken är iaf väldigt liten.

Övrigt. Bergen är betydligt brantare än fjällen, så ni bör nog bära på färre kg än i fjällen. Det kan vara långa branta stigar uppåt/neråt (stavar är bra att ha!) och ofta går man uppe på steniga kammar. Scrambling kan förekomma, beroende på var ni ska vandra.

Jag har gått i Bucegi, Fagaras, Retezat, Valea Cernei, Ciucas, Piatra Mare, Trascau och Bihor. Tjejen har även gått i Piatra Craiului. Ska du till något av dessa berg?
Jag ska faktiskt till Rumänien och vandra nu på torsdag :)
 
Tack för två riktigt bra svar! Det lutar åt Fagaras just nu men vi är flexibla om ni skulle föreslå något annat. Jag är van vid svenska fjäll medan barnen har lite skiftande erfarenhet.

Kommer inköpa en vattenrenare efter dessa råd.

Ser ut som om det kommer att bli varmare än i de svenska fjällen. Kommer inte att snåla in på vind och regnskydd men kommer kanske att satsa på kyligare plagg därunder än vad jag skulle göra i svenska fjällen efter dessa råd.

Kan man äta i stugorna kanske man kan köpa med sig matsäck därifrån också att ha med sig på dagens vandring? Typ bröd etc.

Räcker en 1,5 liters pet-flaska per person när man ska ta sig förbi ett kalkstensparti?

Min dotter blir glad åt björn-tipsen. Hon har varit lite rädd sen hon hade en ap-incident på en vandring i Kina.

Tar gärna emot råd på vackra högfjällsleder som tar 1-1,5 veckor. Vi har 2 veckor men skulle vilja hinna med lite turistande också.

Än en gång, tack!
 
Fagaras är ganska vilt. Om ni vill vandra i 7-10 dagar så kan ni korsa hela Fagaras. Dock skulle jag rekommendera tält eftersom det är glest mellan stugor/nödskjul på vissa håll.
I Fagaras vandrar man längs huvudkammen. Stugorna ligger oftast en bit ner i sidodalarna så man sparar mycket tid & möda om man istället tältar uppe på kammen.

På 7-10 dagars vandring finns det inte så många alternativ om ni vill sova i riktiga stugor varje natt. Mitt tips är i så fall att utforska Bucegi-bergen, varefter ni går ner till byn Bran, sover där en natt och fyller på matförrådet, och sedan vandrar ni vidare in i Piatra Craiului-bergen. Då kan ni sova i stugor alla nätter, eventuellt en natt i nödskjul i Piatra Craiului. Dessa två berg är antagligen de mest besökta i landet och har den mest välutvecklade infrastrukturen för vandring.

Stugorna säljer godis, bröd, korv & ost, men jag skulle hellre ta med ett kök för luncher. Gastuber finns att köpa i Brasov.

1.5 liter är väl i minsta laget tycker jag. Varför inte ta med en extra behållare? Väger inte så mycket utan vatten...
 
Tack för svaret.
Vi har tält och sovsäck med oss och bor helst i det så Fagaras låter ganska lämpligt.

Ska vi vandra på kammarna så får vi helt enkelt ta med oss mat för hela vandringen om jag förstår dig rätt.

Ännu en följdfråga gällande vatten. Om man vandrar på kammarna i Fagaras. Hur länge kan man förvänta sig att inte stöta på vatten?
 
jag är från Rumänien... ett alternativ är att åka till Retezat, en bergsmassiv väster om Fagaras. Ni kan bo eller tälta i närheten av en fjällstuga som heter Pietrele som ligger på ca 1500 m höjd. Därifrån kan ni göra dagsturer, det finns en hel del att se, några toppar över 2400 m i närheten, vackra dalar. Sedan kan ni tälta vid Bucura sjön på ca 2000 m höjd, också bra/bättre utgångspunkt för andra dagsturer. Nackdelen är att det är lite längre med tåg från Bukarest än till Piatra Craiului eller tom Fagaras .

Tälta i Bucegi är inte att rekommendera inte runt Padina stugan speciellt, Bucegi är ganska björntätt och pga många turister är björnarna där intresserade av turisternas mat.

Fagaras och Retezat och även Piatra Craiului känns säkrare, bara man inte tältar mitt i skogen.

Hur som helst vad ni nu väljer så är det fint överallt, planera bara så ni har bra förbindelser, bussar/tåg
 
Tack Vago!
En fråga gällande lokal kommunikationer. Går de varje dag och måste man förboka eller är det bara att ge sig iväg?

Vi hade tänkt att bege oss till Brasov och åka ut till Fagaras därifrån. Funkar det eller bör man åka direkt från Bucharest?
 
från Bukarest skulle jag åka tåg till Busteni (ligger mellan Bukarest och Brasov).
Från Busteni ta linbanan upp till Bucegi och Babele stugan - ni får skjuts till ca 2000 m, slipper gå med ryggsäckar
därifrån lättvandrat 3 timmar till Omu topp 2505 m
Från Omu ner till Bran (ca 800 m) och Dracula slott (som ni kan skippa), en vacker nedstigning på några timmar. Ont om vatten mellan Babele och Bran, bara om det finns att köpa vid toppstugan Omu.

Från Bran finns det bussar till Brasov varje timme har jag för mig.

Från Brasov går tåg mot Sibiu, och även minibussar från närheten av jvg stationen
Ni kan hoppa av tåget i t.ex. Avrig.

Från Avrig bör ni fixa skjuts eller gå ca 15 km till Poiana Neamtului, därifrån kan man börja uppstigningen i Fagaras mot Barcaciu stugan ca 1500 m (max 3 timmar). Från Barcaciu kan ni gå till Negoiu stugan via topkammen (inte att rekommendera om ni bara vandrat i svenska fjällen, det finns ett parti som heter Custura Saratii som är exponerad och obekväm att göra kanske med ryggsäckar). Ni kan gå under kammen också, en lättare variant, ca 3 timmar. Från Negoiu uppstigning till Negoiu topp 2535 m näst högsta i Rumänien. Och därifrån kan ni fortsätta några dagar till Sambata stuga. När ni klarat av Fagaras kan ni besöka Sibiu som är kanske ännu vackrare än Brasov. På väg tillbaka till Bukarest kan ni stanna igen i Brasov därifrån går ofta tåg och buss till Zarnesti som är en liten stad i närheten av Piatra Craiului. Från Zarnesti tar ni er upp på 2-3 timmar till Curmatura stugan och därifrån kan ni gå på huvudkammen i Piatra Craiului.

Ni behöver inte boka tåg eller buss i förväg, bara eventuellt skjutsen från Avrig till Poiana Neamtului, det brukade finnas en bybo i Avrig som man kan kontakta via telefon och han ordnar skjuts mot betalning 15 km.

Kontakt till han ordnar skjuts finns här:

http://www.barcaciu.ro/date-contact-cabana-barcaciu/
Gubben heter enl sidan Eugen Blaszani se längst ner

Tåg i Rumänien:

www.infofer.ro
 
Hej, du har ju fått tillgång till bästa möjliga expertis! Tack vago, jag lusläser också dina inlägg, för jag vill gärna komma till dessa vackra trakter igen och se allt jag missat.

Jag skulle ändå vilja tillägga två saker:

1. Oradeas stadskärna i jugend/art nouveau är helt enastående - helt klart värd en omväg!
2. Det där med att klä sig lättare än till en fjälltur tror jag inte riktigt på, åtminstone inte om ni tänker er till Fagaras. Uppe på kammen kan det vara väldigt blåsigt och mycket regn (eller snö ;)). Huvudkammen ligger i öst-västlig riktning, mot söder är bergen snällare med fina betesängar, mot norr brantare och mer dramatiska.
 
Tåg och bussar behöver generellt inte bokas i förväg. Nattåg med sovplats kan vara bra att boka några dagar i förväg, sägs det, men det lär inte ni behöva åka.

I stora delar av Fagaras är det dåliga kommunikationer (ofta vandrar man ner från berget, går sedan ganska långt på en mindre bilväg för att komma till en by, och sedan går typ ett par bussar om dagen till närmsta tågstation där det går långsamma tåg till Brasov...). Jag känner bara till två praktiska anslutningar: Turnu Rosu längst i väst har tåg till Sibiu, Zarnesti längst i öst har tåg till Brasov. Men kontakten i Avrig som Vago tipsade om lät ju bra :)

Det som lockar mest med Fagaras, tycker jag, är att man kan gå ensam och tälta fritt ute på alpina ängar. Annars tycker jag att både Bucegi och Piatra Craiului är mer säregna, vackra och spektakulära berg med större variation. Där kan ni lämna tältet hemma och bara bära på ett kök och lunchmat. Dessutom är kommunikationerna där superba.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.