Optimus Polaris i Trangia 25

Kolmonoxid behöver rätt mycket värme för att förbrännas - det är därför man behöver ganska bra fyr på en kolgrill innan man börja se blåa lågor i kolet, innan dess så går kolmonoxiden till stor del iväg oförbränd.

Det finns tragiska olyckor där folk försökt värmt sig med en engångsgrill i tält och innan det fått upp tempen så är de enormt stora CO-leverantörer och lätt fyller ett tält till dödliga nivåer på bara ett antal minuter och förgiftningen går också väldigt fort - enstaka minuter till dödlig nivå.

Samma sak när man kyler en låga med en gryta och fläns då mm närmast plåten inte har någon reaktion längre för att gaserna är för kalla just där för att reagera - det sker också i bilmotor med en film av obränd/dålig bränd bränsleluftblandning efter cylinderväggar och topp/ventiler mm. och ger den söta avgaslukten från bensinmotorer som inte har katalysatorer eller innan de 'tänds'

Gasvolymen precis innanför yttre blåa manteln i en låga består till stor del av CO då den sista steget sker just i gränsskiktet mot luft och värme avges just där för att CO oxideras till CO2.

På en planbottnad gryta så räddas en hel del av den obrända delen av att resten av varma lågan blandar upp den kalla skiktet kontinuerligt och åter igen får reaktionstemperatur igen och det är bara en liten del av gasmängden i slutet av lågspetsarna som fortfarande bär CO. Medans har man höjt gryta så att lågan helt slutförs innan den når grytbotten så är CO-bidraget lika lågt som när låga brinner fritt - därav i den norska undersökning så räcker det att bara höja någon enstaka cm för att drastiskt minska CO-produktionen i dom köken där CO-produktionen var hög.

Kylflänsad gryta har man nackdelen att flänsarna kyler långt in i den blåa lågan vid hårdare pådrag och istället för en sida som drar kyler så är det 3 sidor som kyler[1] och det är för mycket för att det skall återtändas igen och produktion av CO av delvis oförbrända gaser är mycket högre.

Därför skall man aldrig köra kök med kylflänsad gryta i tält/absid och CO-rika bränngaserna riskerar att säcka sig inne i tältet där tex. någon ligger och sover, medans planbottnat kan man överväga om det är busväder och man försäkrat tillräcklig ventilation och kort eldningstid.

CO-upptagen i blodet beror på koncentration och tid - vid låg koncentration CO som vid planbottnad gryta kan man tåla en längre tid (typ uppemot halvtimme) utan att det når faronivåer, medans högre CO-nivåer som vid kylflänsad gryta kan även enstaka minuters eldande ge mer upptag av CO i blodet och nå problematiska nivåer trots kort tid än kanske halvtimmes eldande under en planbottnad gryta ger.


[1] tekniken med stor kylande yta gentemot arean/volymen används i flamfångare - därför kan inte en låga ta sig igenom en tillräckligt tätrutad metallnät och tända på igen på andra sidan trots att tex. metallnätet är glödvarm.

Samma sak med långa smala gångar - väggarna kyler mer än reaktionen hinner bilda ny värme och lågan fadar ut.

För att CO skall brinna/reagera med luft så måste man upp till minst 1100 grader C om jag minns rätt...
 
Givande att läsa xxargs!

Min tanke är en baffelplåt som uppnår en mycket hög temperatur. Då kanske det skulle kunna fungera liknande en katalysator för en bensinmotor?

Thure
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Monteringen gick utmärkt, tack för instruktionerna.
Drog även dit några popnuts i vindskyddets nedre del för att kunna köra 4,5lit kittel på skruvar närmare brännaren.
 
Givande att läsa xxargs!

Min tanke är en baffelplåt som uppnår en mycket hög temperatur. Då kanske det skulle kunna fungera liknande en katalysator för en bensinmotor?

Thure

Det räcker inte - skall man få reaktion så krävs platina/palladium några atomer tjock för att få katalytisk verkan


Även glödande metallnät är så sval att lågan inte propagerar till andra sidan av nätet och fortsätter att brinna på CO och bränslegaserna som blåser igenom nätet - det redan på gasolgas som har betydlig lägre självantändningstemperatur än CO.

- det är så flamspärrar fungerar och fortfarande fungerar fast näten är riktigt varma. Du har säker sett den glödande hattbrännaren och det tänder ändå inte på bränslegaserna under hatten och i passagen genom hålen trots bränsle i perfekt utblandning av luft där.

- Blir det 'underburn' i en sådan så beror det på att det har varit för stor glipa någonstans eller att litet gnistrande spån från eldstål har hittat in genom hattbrännarens hål brinnande till hattbrännarens insida...
 
- Blir det 'underburn' i en sådan så beror det på att det har varit för stor glipa någonstans eller att litet gnistrande spån från eldstål har hittat in genom hattbrännarens hål brinnande till hattbrännarens insida...

Eller att man tänt lågan nere vid luftintaget till hattbrännaren.
/John
 
Då jag ville kunna använda trangiat på mina vinterturer så fixade jag en platta där jag kan spänna fast trangiat och bränsleflaskan. Jag kan sedan transportera hela anordningen i en plastlåda i pulkan och på 30s vara igång och smälta snö utan att behöva mecka med något, bara pumpa och köra igång. Utstickande skruvar agerar snöankare, skulle det inte räcka finns det tre hål där markpinnar kan stickas ner för att förhindra att hela plattan glider iväg. Denna konstruktion är än så länge inte testad i snö men jag tror den kommer funka fint :)

006962a9d90dea5ed9f23d972c7531a6.jpg

4f5f89c3e06b45523010dd3f917d0dec.jpg
998682f06d5b3a3ef1b91eb742e68c03.jpg

3ea05263c1bebf5df32b1436c84ec4e7.jpg
 
Ser bra ut. Köket kan vara ständigt uppkopplat med pumpen. Så behöver man inte ens lossa flaskan för att vända den och tömma slangen. Min lösning för pimpelutflykt är byggd på en serveringsbricka av laminat. Och ser likadan ut. Passar bra om man ändå har en pulka med sig.
Eller vid eftertanke, kanske man ändå måste tömma trycket i flaskan. Hm. Kanske borra ett luftningshål med skruv som det jag har på trangia-arctic pumpen.
/John
 
Forts

Kolmonoxid i rökgaserna ökar när man sätter en kastrull med vatten ovanpå brännaren i köket visar norska studier. Beror detta på avkylning från kastrullen med vatten och/eller sämre luftflöde till och igenom brännaren? Hoppas på synpunkter från t ex xxargs.

Thure

Om du hittar studien du refererar till bör det framgå i den. Skulle ju vara en intressant diskussion av föra i studien.
Jag skulle tro att det har att göra med förbränningstemperaturen eftersom lägre temperatur genererar skitigare förbränning.
 
Då jag ville kunna använda trangiat på mina vinterturer så fixade jag en platta där jag kan spänna fast trangiat och bränsleflaskan. Jag kan sedan transportera hela anordningen i en plastlåda i pulkan och på 30s vara igång och smälta snö utan att behöva mecka med något, bara pumpa och köra igång. Utstickande skruvar agerar snöankare, skulle det inte räcka finns det tre hål där markpinnar kan stickas ner för att förhindra att hela plattan glider iväg. Denna konstruktion är än så länge inte testad i snö men jag tror den kommer funka fint :)



006962a9d90dea5ed9f23d972c7531a6.jpg

4f5f89c3e06b45523010dd3f917d0dec.jpg
998682f06d5b3a3ef1b91eb742e68c03.jpg

3ea05263c1bebf5df32b1436c84ec4e7.jpg

Härligt 👍 ser riktigt bra ut. Varför har du en påse över bränsleflasksn ?
 
Härligt [emoji106] ser riktigt bra ut. Varför har du en påse över bränsleflasksn ?



Haft den i ryggsäcken och för att slippa eventuellt bränslespill så har jag den i en plastpåse då. Inte spillt en droppe men man vet aldrig och en plastpåse är ganska lätt. I pulkan kommer den inte vara plastad, nu var jag bara lat vid fototillfället [emoji851]

Ang. trycket i flaskan så kommer jag att släppa ut trycket innan transport, vill inte spraya ner allt om det skulle gå åt skogen, flippar bara flaskan när jag är klar,
 
Plastpåsar tenderar att få hål i sig när det stuvas upp och ned oskyddat - så skyddet är nog mer visuellt än verkligt den dagen läckan är ett faktum, det räcker med ett enda litet hål...

Har du provat efter någon/några turer att ta ut påsen och fyllt med vatten ända upp med några droppa diskmedel utblandat (för att minska ytspänningen och därmed lättare krypa genom väldigt små hål) och sett om det håller helt tätt över ett dygn???

bränslen har mycket lägre ytspänning och dessutom är bensin/fotogen väldig lika plast och därmed mindre barriär ytspänningsmässigt att ta sig genom små hål
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips