Det sårbara samhället

Jag håller på att bygga upp ett litet förråd i hemmet inför exempelvis el och vattenavbrott, drivmedelsavbrott.
Har kikat på buteljerat vatten men kommit fram till att detta inte har särkillt lång hållbarhet och blir relativt dyrt. Är det någon här som vet hur ofta man behöver byta vatten på dunk om detta lagringssätt väjs?
Mvh
/Henrik
 
Rening.

Jag skulle nog snarare satsa på olika metoder för rening av vatten än att ha vatten stående.

Xinix, puritabs, olika filterlösningar..

Finns mycket att hämta genom att söka på forumen.

/m
 
Hinka; sa:
Jag håller på att bygga upp ett litet förråd i hemmet inför exempelvis el och vattenavbrott, drivmedelsavbrott.
Har kikat på buteljerat vatten men kommit fram till att detta inte har särkillt lång hållbarhet och blir relativt dyrt. Är det någon här som vet hur ofta man behöver byta vatten på dunk om detta lagringssätt väjs?
1. Frågor och svar vatten - Calsberg Google: vatten + hållbarhet
2. Jag har två dunkar i köket. En 10L och en 5L. Jag brukar ha med mig en av dom i skogen när jag behöver ta med mig vatten till ett basläger. Går fint på cykel.
3. Om vattnet hotar ta slut kan man fylla dessa dunkar med kranvatten. Hållbarhet 8 månader. Eller så kan jag rusa in på hemköp och köpa vatten.
4. I ren överlevnadsskräck borde jag flytta hem igen där jag kan dricka det naturliga vattnet och källorna inte är långt borta. Men jag kan alltid cykla upp till Bergsslagen :)
 
Rungá; sa:
Hinka; sa:
Jag håller på att bygga upp ett litet förråd i hemmet inför exempelvis el och vattenavbrott, drivmedelsavbrott.
Har kikat på buteljerat vatten men kommit fram till att detta inte har särkillt lång hållbarhet och blir relativt dyrt. Är det någon här som vet hur ofta man behöver byta vatten på dunk om detta lagringssätt väjs?
1. Frågor och svar vatten - Calsberg Google: vatten + hållbarhet
2. Jag har två dunkar i köket. En 10L och en 5L. Jag brukar ha med mig en av dom i skogen när jag behöver ta med mig vatten till ett basläger. Går fint på cykel.
3. Om vattnet hotar ta slut kan man fylla dessa dunkar med kranvatten. Hållbarhet 8 månader. Eller så kan jag rusa in på hemköp och köpa vatten.
4. I ren överlevnadsskräck borde jag flytta hem igen där jag kan dricka det naturliga vattnet och källorna inte är långt borta. Men jag kan alltid cykla upp till Bergsslagen :)

Hmm 8 månaders hållbarehet på kranvattensfyllda dunkar säger du - det får inte jag fram ev carlsbergs hemsida iaf - fast den var intressant och bra =)
Mvh
/Henrik
 
8 månader...

...mja det vete fan. Själv går jag i samma tankar och har köpt ett vattenreningsfilter, och avser köpa lite prylar man kan veva igång - ficklampa (se claesohlson.se) eller med kombo radio (se civil.se).

På civilförsvarets hemsida finns massa praktiska råd. Man kan gå en kurs o grejer (så långt har jag inte tänkt gå). I min beredskapslåda blir det batterier, vattenrening, vevdrivna grejjer, extra gasflaskor till Trangiat o nån to-do-lista.

Stormen Katrina har fått mig att iaf tänka tanken och fixa nåt litet kit. Sen har man som friluftsintresserad en hel del prylar hemma redan.
 
Rungá; sa:
4. I ren överlevnadsskräck borde jag flytta hem igen där jag kan dricka det naturliga vattnet och källorna inte är långt borta. Men jag kan alltid cykla upp till Bergsslagen :)

Hihi... jag kan se CNN-rapporteringen när Sverige kollapsar: "All of a sudden the Swedish highways are packed with bearded men on bicycles, claiming to be 'going north'"

Men att sticka från storstan kanske är en ganska klok idé. Förutom att jag inte kommer att ha skägg, då.
 
Temperatur

Kranvattnet från kommunala reningsverk är klorerat och håller sannolikt minst ett par månader om det förvaras mörkt och svalt och i rena dunkar. Möjligen är rostfria dunkar bättre än dito plast. Om vattnet skall hålla ännu längre så kan du koka det och därefter hälla i något vattenreningsmedel.

Is i frysen håller säkert många år.

Thure
 
Det finns ju mineralvatten (utan bubbel) på aluminiumburk. Sådant vatten lär väl hålla i all evighet.

Johannes
 
Hinka; sa:
Hmm 8 månaders hållbarehet på kranvattensfyllda dunkar säger du - det får inte jag fram ev carlsbergs hemsida iaf - fast den var intressant och bra =)
Klicka på Hållbarhet på vatten?
Garanterad hållbarhet i månader enligt bäst före datum:
Kolsyrat vatten
Stilla vatten (ej kolsyrat) 150 cl retur-PET 8
D:eek: 50 cl återvinnings-PET 4
Jag kan ju ha läst fel?
 
En populär rekommendation för katastrofberedskap är att man ska vara förberedd för att vara självförsörjande i 72h, dvs klara sig utan el, centralvärme och vatten från normal infrastruktur. 72h är framräknat som ett medelvärde på hur länge man får räkna med att det kan ta innan samhällsresurser kan sättas in vid en större katastrof, givetvis kan ett scenario pågå längre än så men efter 72h räknar man med att resurser ska finnas till buds.

Det brukar finnas Bag-in-box källvatten på ÖoB för 39kr, ett annat tips är att ha en vattendunk med tappkran under diskbänken. Vatten i förseglad förpackning står sig en väldigt lång tid, tillverkarna brukar dock sätta en gräns på cirka ett år.

Viktigast vid ett katastrofläge i en urbaniserad miljö måste ändå vara sunt förnuft och ett kallt huvud.

Göteborgs stad har gjort en intressant studie som kallas för "Ett elscenario" som finns på: http://tinyurl.com/dblwy

Vill man läsa mer så rekommenderas googlesökningar på t.ex. "preparedness", "shtf", "bug-out". Det gäller dock att sovra då dessa frågor är väldigt omtyckta bland "survivalists" (hade ingen bra översättning på det ordet). Jag gillar Doug Ritter's Equipped to Survive http://www.equipped.org/
 
"Förvara vattnet i mindre dunkar eller PET-flaskor i frysen. Det
fungerar då både som dricksvatten men även som
kylklampar som hjälper till att hålla låg
temperatur i frysen under exempelvis längre strömavbrott."

tips från civilförsvaret.
 
I brist på egen brunn

Ta reda på närmaste tjänliga källor och brunnar med mekaniska pumpar.
Sen strömmen gick i Bagdad 91 så har stora delar inte fått den åter till idag, 17 år senare!
Den Jugoslaviska lösningen med träpaddlar på tvättmaskinsmotorer för att ur bäcken få lite ljus förutsätter fiffighet, elmotor och bäck. Har du alla 3?
Frysarna mjuknar på några dygn även om värmen gått....
Cirkulationspumparna stannar direkt..... sen blir det snabbt svalt. Men tältet över sängen är en funkis lösning. Det blir betydligt konfortablare.
Vatten är en färskvara, smakskillnaden mellan dunkvatten och direkt ur källan märks direkt. Jo jag har en 25 liters dunk i källaren som jag byter på när jag veckotvättar dvs jag fyller tomma dunken först och sen häller jag ut den gamla (gammalt djungeltrick...).
//J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.