Wild Woodgas Camp Stove (vedkök)

Vi får en levande eld utan att behöva lägga energi på att samla ihop och hantera några större vedmängder (vilket ofta inte heller är möjligt om man skall följa Allemansrätten i de områden vi befinner oss). För mig/oss är det alltså rätt mjuka värden som boostas och jag finner det värt inköpspriset. :)

Inköpspriset 29 kronor menar du? :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30011832/

För om man inte bryr sig om verkningsgraden så funkar ett sånt precis lika bra som nåt dyrare.
 
Ikeas diskställ är ett litet billigt alternativ för 29:- som sagt. Jag köpte en liten billig säck med småved från Jula som kallades braständare. Det var små bitar som passade precis in på höjden och efter att ha fyllt hela burken så blev det en rejäl brasa med en koncentrerad låga på metern.
Kul att se, rena rama eldkastaren...
 
Ojdå. Ja, om vi skall märka ord på den nivån får jag väl förtydliga mig lite. En konservburk med lite ståltråd ovanför skulle vara ännu billigare och också funka. Eller bara gräva en liten eldgrop. Varför jag valde Woodgasen framför IKEA:n berodde på att den ger mindre rök och packar ihop till ett lite mindre paket. Mindre rök går säkert att härleda till verkningsgrad om man roas av det. :) Det finns säkert andra lösningar som ger ännu mindre rök och blir ännu mindre ihoppackade, men den här fanns lätt tillgänglig och uppfyllde mina behov och önskningar. Det jag menar med att jag inte bryr mig mycket om effektivitet är att verkningsgraden mätt i vaddetnuskallvaraförmåttsystem inte var en parameter jag använde när jag jämförde denna burk mot andra. Jag respekterar att andra har det som en viktig måttstock.

Andemeningen i min post kanske var otydlig eller svårförståelig, hoppas detta hjälper. Jag försöker inte övertyga någon, utan vill bara ge min syn på varför denna pryl hamnade i min ägo.
 
Andemeningen i min post kanske var otydlig eller svårförståelig, hoppas detta hjälper. Jag försöker inte övertyga någon, utan vill bara ge min syn på varför denna pryl hamnade i min ägo.

Jag förstod precis vad du menade. Är själv inne på samma spår. Skulle kunna tänka mig att använda den på samma sätt som du beskriver. Paddelutflykt, Sörmlandsleden o.dyl. låter som bra användningsområden för mig. (Liten) rökutveckling skulle vara en av de viktigaste egenskaperna att prioritera vid val mellan olika stove-lösningar.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
När det gäller vedköket som finns att köpa så finns den med i min önskelista. Den är givetvis en helt annan konstruktion än den nämnda burken från ikea, eller andra små burkar... Med möjlighet att enkelt sätta en kastrull på avsedd hållare.
Lycka till med all matlagning på ett kul sätt.
 
Nu har jag gjort slag i saken och skaffat mig ett vedgaskök - Ett wild woodgas stove (eller åtminstone en kopia).
http://www.aliexpress.com/item/New-...able-and-Compact-Cooking-Stove/708400516.html

Mycket välgjort, har svårt att tro att originalet är bättre gjort.

Imponerande effekt på det. Vid första provkörningen kokade jag en liter krankallt vatten på fyra och en halv minut.

Har kört det några gånger nu och kan konstatera att det fungerar mycket bra. Givetvis tar det någon minut längre att göra kaffe än vad det gör på bensinköket, men man får ju göra en liten brasa och det är inget som slår en öppen låga =)

Bara att riva ner en näve torrkvistar från stammen på en tall/gran, knäcka ner dessa i köket, lägga på en nypa fina kvistar/näver, tända på, vänta en minut, och starta koket.

Sotar betydligt mindre på kastrullen än öppen eld, men däremot blir det istället väldigt mycket tjära. Antar att sotet brinner upp i högre utsträckning, och tillåter tjäran att få fäste.

Mitt optimus Svea kommer få allvarlig konkurrens!

uploadfromtaptalk1440443505210.jpguploadfromtaptalk1440443523566.jpguploadfromtaptalk1440443536699.jpguploadfromtaptalk1440443558365.jpguploadfromtaptalk1440443571515.jpg
 
Jag har nog fel.

Det verkar som om både mk1 och mk2 är gjorda i rostfritt.
Jag saxade detta från hemsidan.
----------------------
Wild Woodgas Stoves

Here we present the range of Wild Woodgas Stoves. These amazing little stoves were introduced by Wild Stoves in 2011, and have taken the outdoor world by storm: just type the name into YouTube and you'll get a sense of how many people have used and loved these.

There are a number of different versions out there now (they say imitation is the highest form of praise!)

The MkIIt is the lightest, most finely engineered stove, weighing just 270g, with the latest design pot support which takes even the smallest vessels - even a mug. Every detail on the MkIIt is carefully thought through, and stoves come with 1 year warranty and are all embossed with a unique serial number.
The Budget is our original model, 340g so a little heavier (thicker stainless), and bearing the old-stye pot support. This is a lower-cost option, a good workhorse, but without all the refinement or versatility of the MkIIt. 6 month warranty.

All our stoves ship with detailed assembly, safety and usage instructions, and carry bags.
/John
 
Jag kör Emberlit titanmodellen. Ingen gasbrönnare men ändå lika effektiv. Blir dock mer sot på kastrullen men då jag har separata kastruller till vedköket så bryr jag mig inte. 154 gram och blir helt platt när man packar det. En stor fördel är att man kan trycka in rätt tjocka pinnar genom sidohålet vilket gör att enkelt att elda.
 
Varför skulle man vilja ha ett eldkök med MINDRE rökuveckling? Är inte röken en av anledningarna ATT man vill elda? Så man slipper mygg osv...? Kan man elda så ser man ju endå till att inte få röken på sig...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.