Trotsa höstrusk och mörker - ut och njut!

Vi har fått lättade restriktioner vad gäller corona men naturen är fortfarande den bästa platsen att hålla kroppen igång och stärka vårt immunförsvar. Särskilt nu när även höstförkylningarna härjar.

Låt de goda vanorna att använda naturen till härliga utflykter fortsätta in i hösten. Även kvällarna kan utnyttjas med hjälp av fick- och pannlampor något som brukar vara uppskattat av barnen.

Ta reda på var det finns vindskydd att besöka, då finns alltid lite tak över huvudet om det är ruggigt och ofta eldstäder att grilla över eller bara ha som mysbrasa.

Lite tips för höstturen:

* Klä dig enligt lager på lagerprincipen, tunt underställ i merinoull eller syntet som bas, ett mellanlager i ull eller fleece. Vindtät jacka med huva.

* Ta med något värmande att ta på när du pausar, ta på det så snart du kan innan du börjar frysa. Torra fingervantar kan vara skönt för den som fryser lätt om händerna.

* Håll ett tempo som inte gör dig för svettig särskilt om du har regnkläder. Använder du huvan är en tunn mössa eller buff skön att ha under. Använder du stavar - korta ner dem så att armarna lutar nedåt och vattnet rinner av.

* Ta med en extra termos med varmt vatten då går det snabbt att få till en värmande kopp under turen.

* I skymning och mörker kan det vara svårt att se, en fick- eller pannlampa är perfekt att ha med.

* Extra godis och snacks är alltid bra att ta till för att höja motivationen om det blir motigt.

Att plocka svamp brukar vara bra motivation att komma ut.