Kungsleden på 7-8 dagar.

Hej. Jag planerat att vandra hela kungsleden sommaren 2026. Pga olika omständigheter så har jag inte så många dagar på mig. Har tänkt att det borde gå att genomföra på 7-8 dagar.Ge gärna era synpunkter på det och gärna erfarenheter? Har tänkt bo i tält så packningen kommer att vara ca. 15 kg. Har till största del tänkt vandra möjligtvis jogga på lättaste partierna. Och nu innan all säger att det är omöjligt kan jag tillägga. Att jag är 38 år och i fysikt i toppskick och är ganska van att utsätta kroppen för tuffa saker under längre tid. Har också en hel del vana att vandra i fjällen. Så tror ni att detta alls är möjligt?

Ser att rekordet är under 4 dagar så det går. Tvivlar dock på att de hade 15 kg ryggsäck.

Man ska nog vara i en väldigt bra form och räkna med långa dagar för att göra det på 7-8 dagar.

Förutom vandringen finns det ju vissa vattenpassager som tar tid, samt busstur Kebnats-Vakkotavare. Att springa med 15kg i stundtals starkt kuperad terräng är givetvis individuellt dock inget för mig😉.
De vandrare som går hela Kungsleden i på samma tur brukar planera ca en månad för lite marginal även för vila, krämpor och inte minst väder.

Förutom vandringen finns det ju vissa vattenpassager som tar tid, samt busstur Kebnats-Vakkotavare. Att springa med 15kg i stundtals starkt kuperad terräng är givetvis individuellt dock inget för mig😉.
De vandrare som går hela Kungsleden i på samma tur brukar planera ca en månad för lite marginal även för vila, krämpor och inte minst väder.
Tack för svar. Vet om att det blir en utmaning att tajma vattenpassagerna, plus att väder och vind kan ställa till. Har nog tänkt mig främst att vandra att endast möjligtvis löpa på de bästa och lättaste stigar. Har istället tänkt göra långa dagar.

Hur många kilometer brukar du vandra per dag när du är uppe i fjällen?

Svaret på frågan ovan bör ge dig en indikation på om det kommer att fungera för dig. Jag skulle själv inte ge mig ut och vandra en vecka med 60 km per dag. Det skulle numera inte vara möjligt, och när jag eventuellt skulle klarat av det fysiskt så har jag svårt att se nöjet med det hela.

Det officiella rekordet är väl 4 dagar, 7 timmar och 12 minuter. Det gör att det du planerar inte är omöjligt, bara dumdristigt. Om det fungerar för dig vet bara du. :)

Även om man vandrar och knatar på i rätt bra tempo tror jag man skall räkna med 4km/h i hyfsat väder som genomsnittsfart.
450km på 8 dagar blir drygt 14 timmar per dag exkl vila, sömn, matpauser, båtpassager mm. Det gäller att kroppen håller för det

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
De man sett springa i fjällen har bott i stugor ock köpt mat där då har de hunnit med 3-4 mil. i Abisko fjällen kanske ej elit men kanske som jag när var som bäst.
De hade max några kg packning dvs regnkläder ev.tarp lite godis+vattenflaska eller kåsa.
På 70 tal gick vi ca 20 km oledat tex Sarek med 30 kg.
Du planerar 6-7 mil/d utan vila.
Nu går jag ca 10-15 km/d om som i somras med 1000 höjm/d blev det i bland under 10 km pga att det var - 4 gr C med vind kompenserat och även med regnställ och andas T-shirt gick det ej hålla värmen så många timmar fast ca 18-20 kg packn i sitt med 22.5 kg startvikt.
Men -10 år dubbelt så gammal som du.

Senast ändrad:
Hur många kilometer brukar du vandra per dag när du är uppe i fjällen?

Svaret på frågan ovan bör ge dig en indikation på om det kommer att fungera för dig. Jag skulle själv inte ge mig ut och vandra en vecka med 60 km per dag. Det skulle numera inte vara möjligt, och när jag eventuellt skulle klarat av det fysiskt så har jag svårt att se nöjet med det hela.

Det officiella rekordet är väl 4 dagar, 7 timmar och 12 minuter. Det gör att det du planerar inte är omöjligt, bara dumdristigt. Om det fungerar för dig vet bara du. :)
Tack för synpunkter. Har tidigare vandrat 40 km plus per dag under några dagar och det kändes ganska lätt.Det är tvärtom för mig att halva nöjet för mig är ifall det är lite brutalt.

Även om man vandrar och knatar på i rätt bra tempo tror jag man skall räkna med 4km/h i hyfsat väder som genomsnittsfart.
450km på 8 dagar blir drygt 14 timmar per dag exkl vila, sömn, matpauser, båtpassager mm. Det gäller att kroppen håller för det
Tidigari under mina vandringar så har ganska lätt hållit än fart 5-6 km i timmen. Som sagt för mig är det tjusningen att kolla ifall kroppen håller för det.

Jag är inte riktigt säker på vad din fråga egentligen är eftersom du avfärdar alla som säger att det verkar lite väl jobbigt.

Så jag tänker att det är väl bara att du kör. Ta en karta och markera ungefär hur långt du behöver hinna varje dag. Du kommer ganska snart att märka om du halkar efter planen. Kolla upp vilka punkter du kan ta dig ut ifrån och gå så långt du hinner på den tid du har.

Jag är inte riktigt säker på vad din fråga egentligen är eftersom du avfärdar alla som säger att det verkar lite väl jobbigt.

Så jag tänker att det är väl bara att du kör. Ta en karta och markera ungefär hur långt du behöver hinna varje dag. Du kommer ganska snart att märka om du halkar efter planen. Kolla upp vilka punkter du kan ta dig ut ifrån och gå så långt du hinner på den tid du har.
Tack för feedbacken. Vet att det kommer att vara jobbigt och det inte alls säkert att det skulle lyckas. Men som sagt är det det som är tjusningen för mig. Dessutom skulle det krävas tur med vädret.

Tidigari under mina vandringar så har ganska lätt hållit än fart 5-6 km i timmen. Som sagt för mig är det tjusningen att kolla ifall kroppen håller för det.
Nu vet jag inte hur bra eller dålig stigen på kungsleden är men min erfarenhet är att hastigheten varierar rätt mycket med hur stigen är. 6 km/h kan vara lätt på en fin stig men med lite rötter och stenar så blir det svårt att gå i den farten. Kupering kommer också i tillägg.

Men är ju bara att försöka. Hur fort och långt folk vill och kan gå i varierar väldigt mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips