Om du kapsejsar - eskimåsväng

Det snabbaste, torraste, varmaste, minst energikrävande och i särklass säkraste, bästa sättet att återställa ordningen efter en kapsejsning, är att rolla upp kajaken – göra en eskimåsväng. Den som påstår något annat är bara dum.

Av: Karin Mentzing

Eskimåsväng

Kan du rolla, minskar dessutom risken att du ska kapsejsa, för du är mer avslappnad i kajaken och säkrare på paddeln.

Dessutom är det skitskoj att kunna rolla sin kajak och det öppnar så mycket nya möjligheter med paddlingen. Och som sagt, det är alltid kul att lära sig nya saker. Det inspirerar, stärker självkänslan och ger ett rikare liv.

För en forspaddlare är det en fullständig självklarhet att man snarast möjligt lär sig rolla i alla möjliga situationer, åt båda håll och med olika tekniker. Det borde vara lika självklart för långfärdskajakisten att göra så och i de flesta länder är det också så, men inte här i Sverige i alla fall. Jag vet inte om eskimåsvängen har blivit en lika infekterad fråga i de övriga nordiska länderna, jag hoppas verkligen inte det.

Så jag tycker: Lär dig rolla! Gå gärna en kurs så lär du dig fortare och det blir rätt från början.

Nu finns eskimåsvängsskolan här på Utsidan. Läs och lär!

2003-10-31 02:23   michaelolsson
Betyg: 5
Till våren skall jag gå en kurs tänkte jag.

2005-09-30 23:33   Gruvbragden
Betyg: 3
Risken med den illustrerade eskimåsvängstekniken, är att armen är uppåt, bakåt och utårroterad - den mest riskabla positionen för att dra axeln ur led. Det finns bättre tekniker. Kajaktiv säljer en instruktionsfilm "The kayak roll", som visar en lätt modifierad teknik. Jag håller föredrag om axelskador för paddlare / Bobbo Lidström fd landslagskanotist slalom och läkare/www.kanotslalom.se

2006-09-08 12:06   MBillberger
Visst är det bra att kunna rolla och visst är det kul att lära sej och visst hjälper det upp självkänslan. Jag har aldrig uppfattat eskimåsvängen som någon särskilt infekterad fråga, men jag har aldrig hört eller läst något bra skäl att det skulle vara en själklarhet och av hög prioritet att alla långfärdspaddlare kan rolla. För säker paddling finns andra aspekter som är betydligt mer angelägna och som tyvärr ofta slarvas med.

Så jag tycker: Lär dej rolla - det är kul, nyttigt och utvecklande. Men, för din egen säkerhet bör du prioritera kunskap som sjövett, navigering, väder, nedkylning och insikt om hur liten och osynlig man är i en kanot till havs.

Hur vanligt är det att en "långfärdare" välter ofrivilligt eller befinner sej i risk för detta? Står den erfoderliga träningsinsatsen i proportion till behovet? Jämför med forspaddling där rollen är ett regelbundet inslag.

2007-04-24 22:34   HOMEJA
Betyg: 3
Behärskad roll i bassäng och skyddad vik innebär en risk för falsk trygghet i verkliga förhållanden. Men visst är det roligt att kunna och ge uppvisningar utöver det vanliga. Rolla på exempelvis först sakta och därpå allt snabbare utan paus... eller i kölvattnet på en strykful lyxjakt med mardrömsstort eftersvall. Också behändigt i sommarhettan. Öva också på balans, stödtekniker, olika kajakmodeller och andra räddningstekniker för både ensamräddning och assiserad räddning. Här i Finland har det gått feber i rollingövningar i bassäng.

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...
Andra deltagaren i Äventyrliga dagen blev Olle 19 år, det blev paddling på Södra Storsjön och övernattning på en av öarna i sjön.