Plast eller gummi?

Hej hej,
Mina rump- och ryggproblem verkar nu vara över. Har skaffat en ny, begagnad kajak som jag sitter betydligt bättre i. Var ute 2,5 timmar i går och kände ingenting. Mycket glad över detta.

Nu till frågan: den nya kajaken läcker i den ovala bakluckan och jag behöver skaffa en ny. Vad säger den samlade erfarenheten, plast eller gummi? Den befintliga är i plast och den vill inte riktigt sluta sig mot ringen på långsidorna. Är det ett typiskt plastproblem eller en tillfällighet? De tre runda plastluckorna sluter tätt.

Senast ändrad:
Lite svårt att uttala sig om en kajak man inte har själv, men att luckor läcker är tyvärr rätt vanligt.

Felet kan sitta både i själva luckan och i karmen. Ovala gummiluckor skulle jag spontant tro mer på. Kajaksports funkar ofta fint.

Eller en styv armerad plastlucka med bra gummitätningslist på plan yta tillklämd med flertalet vred som funkar bra t ex på VKV-kajaker.

Thure

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips