Plast eller gummi?

Hej hej,
Mina rump- och ryggproblem verkar nu vara över. Har skaffat en ny, begagnad kajak som jag sitter betydligt bättre i. Var ute 2,5 timmar i går och kände ingenting. Mycket glad över detta.

Nu till frågan: den nya kajaken läcker i den ovala bakluckan och jag behöver skaffa en ny. Vad säger den samlade erfarenheten, plast eller gummi? Den befintliga är i plast och den vill inte riktigt sluta sig mot ringen på långsidorna. Är det ett typiskt plastproblem eller en tillfällighet? De tre runda plastluckorna sluter tätt.
 
Senast ändrad:
Lite svårt att uttala sig om en kajak man inte har själv, men att luckor läcker är tyvärr rätt vanligt.

Felet kan sitta både i själva luckan och i karmen. Ovala gummiluckor skulle jag spontant tro mer på. Kajaksports funkar ofta fint.

Eller en styv armerad plastlucka med bra gummitätningslist på plan yta tillklämd med flertalet vred som funkar bra t ex på VKV-kajaker.

Thure
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nästan alla luckor har en benägenhet att läcka lite.. Men om det är Kajaksports luckor så finns det nya lock i flera varianter att prova; Click-on, helgummi och mittimellan.
Click-on väger minst och består nästan bara av plast med lite gummi runt kanten. Lätta att sätta på men jag upplever att de kan fukta lite ibland.
Helgummivarainaten är oftast tätast men också tyngst.
Mittimellan heter LRC-HT och har plast i mitten men mycket bredare gummikant runtom. Det tycker jag är den bästa kombinationen och har använt på alla mina kajakbyggen. Nästan alltid är de så täta att vakuum uppstår och jag packar numera det mesta utan vattentäta påsar. Jo det har hänt att jag fått in vatten men det beror oftast på att jag slarvat och nåt skräp, lina el dyl i kläm.. :)

Kajaksport har även en del utbytesluckor till andra kajaker. Brukar köpa direkt från fabriken (funkar om du har firma) eller Kanotcentrum i Göteborg, de tycker jag är bra.

Generellt så upplever jag att ovala luckor har en benägenhet att läcka mer. Dels är det svårare att få ett jämnt tryck runt om, dels är de känsligare att de sitter rakt. Föredrar helt runda. Tar kanske lite längre tid att packa men packningstiden är ju en ganska marginell del av paddlingen.. :)

Passa även på att dubbelkolla så att det inte är sargen som läcker. Inte helt ovanligt att de släpper efter ett tag. De kan också spricka ibland.

Och allt det här gäller kompositkajaker, glas/kolfiber osv. Helgjutna plastkajaker har ju oftast sargen ingjuten i samma material och den är betydligt grövre. De läcker mer och utbytes originallucka är nästan alltid det enda alternativet.

/ Ulf
 
Lite silikonspray på sargkanten får luckorna att lättare glida ner i rätt position. Det brukar bli undertryck i packutrymmet när luften kyls ner av det kalla vattnet och är förslutningen inte helt tät kan lite vatten sugas in.

Jag gissar som tidigare nämnts att sargen har släppt från skrovet, alt 2 gummit har torkat. Även skott kan läcka.

Jag hade en kajak byggd i sandwich där byggarna snålat med matris på innerväven med resultat att vatten skvalpade runt i distansmaterielet, dvs under skotten.
 
Lite silikonspray på sargkanten får luckorna att lättare glida ner i rätt position. Det brukar bli undertryck i packutrymmet när luften kyls ner av det kalla vattnet och är förslutningen inte helt tät kan lite vatten sugas in.

Jag gissar som tidigare nämnts att sargen har släppt från skrovet, alt 2 gummit har torkat. Även skott kan läcka.

Jag hade en kajak byggd i sandwich där byggarna snålat med matris på innerväven med resultat att vatten skvalpade runt i distansmaterielet, dvs under skotten.
Har du roder där linorna går genom akterskottet så kan det ssåklart läcka in vid lingenomföringarna - upplever jag ofta när jag rollövar. Inga mängder men tillräckligt för att jag vill torka ur.

/Patrik
 
Lite silikonspray på sargkanten får luckorna att lättare glida ner i rätt position. Det brukar bli undertryck i packutrymmet när luften kyls ner av det kalla vattnet och är förslutningen inte helt tät kan lite vatten sugas in.
Hade det problemet på min första kajak. Vattnet sögs in i skarven mellan sarg och däck främst på vårarna när det var kallt i vattnet. Hittade aldrig läckaget men ett borrhål i skottet var lösningen. 0,5-1 mm, inte större. När jag efter ett par år bytte kajak så fanns hålen där vid leveransen.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Akterluckan fick duktigt med silikon på sig och jag tror det löste problemet. Inget vatten i dag när jag tränade roll i alla fall.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.