Repa halvvägs genom nya plastkajaken

Hej! Jag är ny här, så hej på er alla paddlare. Jag köpte två billiga plastkajaker på rea för att börja paddla i västkustens skärgård. Vi var väldigt försiktiga med de fina nya glansiga plastbyttorna på premiärturen, men ändå fick den ena en ca 2.5mm djup repa från en havstulpan eller dylikt på kölen. Skrovet är väl ca (4.5-5mm tjockt?)

Det ser ut som nån gjort två djupa knivsnitt tätt ihop snett över kölen i aktern. Vet ni om kölen i plastkajaker gjuts med tjockare godstjocklek än sidorna, samt är det här något vi behöver bry oss om utöver att det ser helt jäkla för jävligt ut när resten av båten är i nyskick? Antar att det inte vore omöjligt heller att smälta i lite plast med värmepistol eller lödkolv eller dylikt annars, eller kanske tom bara hetta upp och trycka till med en spatel så det går ihop igen då det inte verkar saknas mycket alls av originalmaterialet, det har liksom bara blivit skuret väldigt väldigt effektivt av nån elak havshuligan som vill göra livet surt för mig. Hade väntat mig massor med repor då jag lånat en väns rainbow oasis kajaker, som är fyllda med dem men de har undkommit så här djupa revor som på min båt. Antagligen handhavandefel från vår sida, eller om billigare kajaker har sämre plast? Tycks vara hdpe iaf.

Ha det bra!/
 
Kanske du kan fylla i med plaststav för skidbelag och strykjärn eller kanske smältlimpistol, beroende på plast i kajaken.

Tycker det låter mer som du paddlat över sten än havstulpan.

/Patrik, med små repor i glasfiber istället, kanske det blir lite gelcaoting
 
Brukar inte bli stora/djupa repor i för eller akter eftersom det inte är så tung belastning där. Kan det vara materialfel dvs tillverkningsfel? Repor är vanliga i PE-plastkajaker men det här låter inte normalt på din beskrivning.

Jag skulle försöka reklamera.

Thure
 
När du skriver billiga, pratar vi 3000:- eller 1000:- här? Har en Riot från XXL som kostade 2995 ny och har inte lyckats repa den mer än väldigt ytligt trots att den paddlats in i sten och annat ett antal gånger. Vilken tillverkare/modell rör det sig om?
 
Uppdatering: jag mailade winner kayaks, alltså fabriken som tillverkar dessa kajaker åt det svenska ”märket”, och fick reda på att de görs i LLDPE plast och inte HDPE plast. Dvs mjuk plast som man tillverkar plastpåsar och typ ketchupflaskor av. Skickade tillbaka kajakerna då jag kommer att använda dem som kajaker är tänkta att användas och vill inte behöva oroa mig för hål och dylikt vid normalt bruk. Köpte istället två seabird discovery som även om de kanske inte har världens bästa kvalitetskontroll på så använder de hård HDPE plast (det finns ett gäng likadana kajaker här som fullständigt misshandlas på lokala uthyrningen, men ändå håller ihop bra trots detta). Måste ha korta kajaker pga väldigt litet takräcke och tillika liten bil, så två discovery blir förhoppningsvis bra för mig och flickvännen för paddling i bohus skärgård. Dessa kommer självklart också att bli repiga vid bruk, men ingen av de seabird båtarna jag undersökte hade repor som gick halvvägs genom godset typ, och jag behöver inte oroa mig lika mycket (även om alla repor är jobbiga för mig tyvärr). Rejält mycket styvare också, LLDPE båtarna flexar ganska mycket både vid transport och bruk.
 
Brukar finnas 1-lagers och 3-lagers plastkajaker. 1-lagers är mjuka och svampiga, smälter i solen och allmänt otrevliga att paddla. 3-lagers är hårdare och är betydligt trevligare att paddla.
 
även denna tillverkarens 3lagers båtar tillverkas i LLDPE och inte HDPE. Så även om det troligen förbättrar styvheten något så är det fortfarande en mjukare plast vi pratar om... Håller med om att trelagers verkar trevligare att paddla i, även om det säkert finns enlagers undantag med bra plast (prijon?). Seabird är mycket roligare att paddla än kajakerna jag precis skickade tillbaka, det är säkert.
 
Jo, Prijon är enlagers också, men görs med en annan teknik. Blåsmodulerade och blir rejält hårda. Kan dock också smälta och mjukna upp i starkt solsken.

Sällan man ser såna enlagers längre förutom hos vissa uthyrare.
 
Havspaddeln heter märket förresten. De tillverkas vad jag kan utröna av Winner plastics i Kina för Långholmen kajak, och använder enligt David från Winner LLDPE plast, vilket inte framgår på Havspaddelns hemsida som endast skriver polyeten. I övrigt har de (Långholmens kajak) varit bra att göra med så ingen kritik där. Funkar säkert bra det också beroende på ens bruksvanor och krav, men kan vara bra att veta att det är mjukare plast än HDPE som är det vanligare materialet i rotationsgjutna havskajaker. Det var inte tillräckligt tåligt för mig iaf, och jag är väldigt försiktig men också ganska känslig för repor. Är medveten om att alla kajaker blir repiga vid bruk, men jag vill åtminstone ha något som tål en del stryk under lång tid.
 
Det ante mig att det var den eller "Seahawk"-kajaken. Billigt skit som de låtsas ha på REA året om, fast det är deras ordinarie pris. De annonserar överallt och de två säljarna konkurrerar med varandra om vem som kan göra sämst kajak. Jag skulle aldrig sätta mitt arsle i en sån balja. 😄
 
Variation i kvalitet?
För dom pengarna får man inte kvalitet.
Jämför med Hobie eller Jackson Kayak, så ser ni vart man sparat.

/John
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.