Kök för friluftslivet

Valet av friluftskök kan vara svårt, här är en vägledande artikel.

Av: Johan Lorin

Kök för friluftslivet

Mycket i friluftsgarderoben används alltför sällan, vintersovsäcken samlar damm bredvid den största ryggsäcken men något som nästan alltid får följa med på tur är köket.

Jag packar nästan alltid ett kök om jag räknar med att vara borta mer än några timmar och det höjer garanterat stämningen på vilken skogspromenad som helst om man trollar fram en varm soppa eller en rykande kopp kaffe.
Visst smakar det bättre om man lagar sin mat över öppen eld men ofta har man inte den möjligheten och med ett kök kan man dessutom laga sin mat i skydd av tältet om vädret är surt.

Länge var det spritköket som dominerade marknaden men på senare tid har utbudet breddats betydligt och det är väl värt mödan att sätta sig in i olika principer, bränslen och inte minst handhavanden. Många tittar misstänksamt mot bensinkök och pekar på faran med bensin som är ett mycket explosivt bränsle men man bör tänka på att det är det ledande bränslet i USA som har mycket stränga konsumentlagar. Alla bränslen bör hanteras med största respekt och man ska alltid lära sig köket innan man använder det, det är inte helt ovanligt med kraftigt uppflammande spritkök som fyllts på innan brännaren har svalnat. Öva utomhus och använd inte köket i tältet om du är det minsta tveksam.

Innan man väljer kök bör man tänka efter vad man vill använda sitt kök till. Laga mat så klart men det är mer att tänka på än så, om du reser mycket är det viktigt att använda ett bränsle som finns att få tag i på plats. Om du är ute mycket på vintern gäller andra behov. Osv.

Vi har valt att bara ta upp kök för ett rörligt friluftsliv, större kök finns för den som campar med bil eller båt men man bär dom inte gärna någon längre sträcka.

Resa
Du behöver ett kök som kan drivas med bränslen som du kan få tag i, om du använder gaskök så se till att köket passar den typ av gasflaska som är internationell standard. Vikt och volym är intressant, många kök kan vara svårpackade. Tänk på att du oftast inte får ta med bränsle när du reser. Om du använder ett multifuelkök så tänk på att bränslets kvalitet kan vara svår att avgöra och kökets förmåga att klara orena bränslen sätts på hårda prov.

Vandring
Köket bör vara lätt och ha liten volym, man ska inte bära mer än nödvändigt. Under senare år har gasköken blivit ett starkt alternativ till det klassiska spritköket. Gas är mycket effektivt, sotar inte och har en fullt reglerbar låga som gör att man kan finlira och inte bränna fast fisken i stekpannan. Dom lättaste och mest kompakta gasköken skruvas fast direkt på gasflaskan och kräver att man håller i kastrullen när man ska röra om, det blir lätt lite vingligt. Spritkök är populära bland vandrare men under längre vandringar tappar spritköket poäng på den stora mängd bränsle som måste medföras men också gasköket lider av bränsleproblem, man kan inte fylla en använd flaska och måste kanske ta med en till istället. Gasflaskorna har samma volym när dom är tomma och fyller ut ryggsäcken. Tappar ordentligt i effekt om det blir kallt men går att förvärma med heatpads eller med händerna. Om du planerar en riktigt lång tur passar ett bensinkök bättre, bränslet tar mindre plats och du kan fylla på precis så mycket du behöver i lättpackade flaskor. Den som absolut ska ha det bästa använder ett gaskök i titan som trots att det väger under 100 gram har hög effekt och alla funktioner med piezotändning och perfekt reglering av lågan som större och tyngre kök. Tar ruggigt liten plats.

Klättring
Vikt är klättrarens stora fiende och låg vikt är inte bara angenämt utan också en säkerhetsfaktor. Under mer normala förhållanden är det gasköket som är det främsta alternativet med flera kök som väger under 100 gram. Om det är klättring under svårare förhållanden med kyla och snösmältning som hägrar kommer bensin/fotogenköket upp på första plats med hög prestanda vid låga temperaturer. Dock påpekas att Himalayaklättrare i allt större utsträckning använder gaskök som trots att dom lider av effektproblem under kyla kan användas om man värmer gasflaskan med heatpads eller med händerna. Ett spindelkök ger möjlighet att värma flaskan i sovsäcken. Betydligt mer lätthanterligt än bensinkök som ska pumpas och förvärmas.
Primus säljer en gasflaska för yrkesbruk med 60/40 blandning av Butan/Propan, den högre andelen Propan ger en högre effekt vid stark kyla och rekommenderas som vintergas.

Paddling
När man paddlar besväras man inte av lite mer vikt, tvärtom kan vikt göra kajaken eller kanadensaren mer stabil. Man kan kosta på sig lite mer lyx och i och med att man kan ta med mer matvaror så ställs högre krav på att köket lever upp till mer än snösmältning och stormkokad spagetti. Gas är det främsta alternativet med sin full reglerbara låga som gör underverk med matlagningen. Det finns modeller med två lågor så du kan hålla koll på både potatisen och köttbiten. Gaskök av spindelmodell, som står stadigt på backen istället för på flaskan kan ta mycket stora matlagningskärl, varför inte ta med en wokpanna?

Vinter
Det är mer än bränslet som gör ett lyckat vinterkök, man måste kunna hantera det med handskar i kyla och det bara måste fungera när det gäller. Främst är det bränslet som sätter begränsningarna och fotogen och bensinköken har en stark ställning. Om du förvärmer med sprit så kan du värma spritflaskan innanför kläderna först så är det lättare att tända. Snösmältning tar lång tid och kräver mycket bränsle. Sätt köket på en platta så det inte sjunker ner i snön. Ett spritkök kompletteras enkelt med en tillsats för att köra på fotogen och man får ett mycket effektivt kök med hög stabilitet och ett bra vindskydd. Många flerbränslekök går dessutom att modifiera så att dom passar i vindskyddet från Trangia och liknande spritkök. Det finns inget självändamål med att bygga in ett multifuelkök i ett Trangia de mfl-kök som finns på marknaden är gjorda för att fungera för sig själva, när du bygger in dem så fungerar de flesta inte tillfredsställande utan de får en minskad effekt, oftast pga för dålig lufttillförsel. Det är bättre att införskaffa en platta att ställa köket på för att få stabilitet, och om köket saknar vindskydd så skaffa ett separat.

Under en vintertur är köket så viktigt att det kan vara värt att ta med ett i reserv, utan kök kan man inte smälta snö för att få vätska och inte laga mat. Långt hemifrån har man ett delikat problem om köket av någon anledning ger upp. Det är inte heller alldeles angenämt att försöka laga ett krånglande kök i stark kyla. Driftssäkerhet och hög effekt under extrema förhållanden är tillsammans med lång brinntid krav du bör ställa på ditt vinterkök. Tänk på att snösmältning tar lång tid och drar mycket bränsle. Använd gärna lite större kastruller för att smälta snö effektivare, komplettera med vindskydd och lock. Det finns värmeväxlare som lindas runt kastrullen och maximerar effekten, dessa kan öka effekten med upp till 25%. Gas trivs inte i låga temperaturer men om du värmer kök och flaska innanför kläderna och använder sk Heat Pad så klarar det vinterförhållanden hjälpligt. Förvara gärna köket i en påse i sovsäcken så är det trevligare att hantera på morgonen.

 Text: Johan Lorin

Se fakta om olika kök på våra utrustningssidor.

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2002-05-03 19:46   Överste Forest - Man
Betyg: 2
Nja, jag skulle nog välja Primus Köket Multifuel
det verkar bättre
 
2002-06-23 17:27   ptengvall
Betyg: 4
Vad är en heat pad?
 
2003-09-06 18:53   bengtsgard
Betyg: 5
bra information.
 
2003-10-16 21:06   michaelolsson
Betyg: 4
Tack för detta, intressant och brett.
 
2004-03-12 19:44   122
Ang. avsnittet Resa
Under en resa till USA och Kanada blev jag stoppad av en tullare på flygplatsen som meddelade att det var olagligt och kunde ge dryga böter att även medföra själva köket (brännaren). De var rädda för ev. kvarvarande bränslerester. detta gällde även gaskök. Numera hyr eller köper jag ett enklare/billigare gaskök på plats om jag skall resa med flyg.
 
2010-10-22 11:28   glenn o.c.
Betygsätt gärna: 5
Utmärkt och lättfattat.
 

Läs mer

En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Är man ute och rör sig i naturen regelbundet så är det klart att man då och då stöter på djur. En del av dessa möten är mer minnesvärda än andra. Här ... 4 kommentarer
Vattensportare använder ofta torrdräkter. Dräkterna behöver ses över ibland. Sömmar kan läcka, dräkten kan ha skador och latextätningarna behöver ...
En efterlängtad tur i tvåmanskajak tillsammans med barnen fyra och åtta år gamla. 2 kommentarer
Anna Björnström har skrivit och illustrerat boken "Brisk och havskajaken" som handlar om en dag i kajaken på havet ur ett barns perspektiv. Här är ...

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.