Högalpin sommarkurs i Kebnekaise

Klätterinspiration för sommarens nybörjare med Kebnekaise som bas.

Av: Gustav Cronhamn

Fem mycket lyckade dagar i Kebnekaise massivet, som omfattade både klättring, glaciär och två vackra turer. Från början var det tänkt att kursen skulle hållas i STF:s regi men när bara två var anmälda ställde de in kursen. Den militära bergsguiden Fredrik Nyberg som skulle hålla kursen anordnade den istället i privat regi.

Dag 1
Efter att ha provat storskor och klätterutrustningen började vi lite lätt med grundläggande klättring på Kaipak. Andremans arbete, topprep, standplats och firning ingick, liknande grundkurs i klippklättring.

Dag 2
Vi prickade in en mycket vacker dag för toppturen Sveriges tak. Både jag och min nyfunna vän Omar var lite nervösa för en klätterpassage på östra leden. Fredrik nämnde något om en nyckelpassage, vilket fick hjärtat att banka. När vi hade passerat nyckelpassagen så berättade Fredrik ``det där var passagen´´ och då skrattade både jag och Omar. Föreställningen var något enormt svårt, men det där kunde vem som helst passera.

Vi fortsatte sedan mot toppen och strax innan knöt vi in oss för att kunna fortsätta mot nordtoppen. Det var det andra läskiga ögonblicket, men när guiden började gå längs kammen kunde man inget annat än att följa med, som en hund i koppel. På nordtoppen kunde vi sitta och fika för oss själva medan det var rusningstrafik på sydtoppen.

Dag 3

Med färsk fiskgryta i guidens ryggsäck vandrade vi upp mot Tarfala stugan. Vi passerade forskningsstationen där Fredrik hade ett dolt lager. På eftermiddagen och kvällen övade vi glaciär och stegjärns teknik på Kebnepakteglaciären. Vi genomförde också en lättare isklättringsövning och berörde lite om sprickräddning. Denna dagen var vädermässigt den sämsta dagen och det kom flera skurar på glaciären.

Dag 4
Dagen blev inställd p.g.a. dåligt väder. Istället berörde vi orientering och navigering i fjällmiljö. Sedan hade vi mycket repövningar i sängarna. Vi byggde standplats och räddningssystem mellan sänggavlarna.

Dag 5
Åter en mycket vacker dag, vi klättrade längs Södra klippbergets kam och firade ner mot Storglaciären och gick med kortrep till restauranghyllan. Sedan korsade vi Storglaciären och upp på Kebnetjåkka för att avsluta dagen på Kebnekaises fjällstation.

Dag 6
Den avslutande dagen på kursen fortsatte vi med klippklättring på Kaipak. För Omar gick det i fortsättningskursens bana medan jag fortsatte på basnivån.

Vi avslutade med en fantastisk middag i restaurangen på fjällstationen.

Dag 7
Nog för att kursen var slut, men jag och Omar ville göra något examensprov genom att lätt klättra längs Tuolpagornis nordkam. Det var ganska lätt men mycket exponerat på sina håll. Fredrik följde också med ``för skoj skull´´ och det kändes tryggt när två nybörjare skulle upp på topparna och vela.

Den högalpina sommarkursen är en kombination av lärande och fina turer. Syftet är att man ska få känna på allt för att sedan kunna fördjupa sig i något område. Fredrik var mycket duktig och kunnig och sen dess har vi anlitat honom även för den högalpina vinterkursen och en alpin klätterkurs sommaren 2009 då vi klättrade på Kaskasapakte och Kaskasatjåkkas sydöstkam.

Foto: Gustav Cronhamn och Omar Filmersson

Guide: Fredrik Nyberg

www.altitur.se

2010-04-27 16:44   LinneaMavie
Vilken fantastisk kurs! Verkar hur bra roligt som helst :) Vet du om den kommer hållas igen? Blev jätte sugen...

Svar 2010-04-28 23:33   Gustav Cronhamn
Kolla med Kebnekaise fjällstation när kursen går i år. Annars kan man alltid hyra en privat guide om man är några styckna. Hör med www.altitur.se (Fredrik Nyberg).