Min farmors systers Sarek-vandring någon gång under 40- eller 50-talet

Min käre far är förvaltare av den otroliga bildskatt av gamla foton som finns i min släkt på min farmors sida. Både min farfar men även andra runt omkring den generationen var ruskigt flitiga på att fota och dokumentera. Idag hade han i anallerna hittat ett album som min farmors syster satt ihop.

Jag vet att hon var fascinerad av fjällen och jag för min egen del har förbarmat mig över både STF-årsböcker från hennes samlingar men även en drös med fjällkartor samt generalstabens karta över stora delar av fjällkedjan. Vad jag inte kunde drömma om var dock en sådan här fantastiskt fin dokumentering av en Sarekvandring hon gjorde någon gång under 40-talet alternativt 50-talet. Snacka om hard core!! Det var allt annat än ultralätt på den tiden kan jag tänka. Jag själv älskar fjällen och känner mig som en del av det och det värmer otroligt mycket att få reda på att även min farmors syster höll det så nära hjärtat. Får gåshud när jag kollar igenom bilderna och läser texten och ser att jag själv har gått på samma stigar och tältat på någorlunda samma platser!

Se och njut!

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    730.4 KB · Visningar: 38
  • 10.jpg
    10.jpg
    600.1 KB · Visningar: 37
  • 09.jpg
    09.jpg
    575.6 KB · Visningar: 33
  • 08.jpg
    08.jpg
    543.4 KB · Visningar: 34
  • 07.jpg
    07.jpg
    541.3 KB · Visningar: 35
  • 06.jpg
    06.jpg
    494.5 KB · Visningar: 37
  • 05.jpg
    05.jpg
    500.1 KB · Visningar: 36
  • 04.jpg
    04.jpg
    550.7 KB · Visningar: 36
  • 03.jpg
    03.jpg
    561.4 KB · Visningar: 32
  • 02.jpg
    02.jpg
    628.4 KB · Visningar: 36
Fortsättning

Bilagor

• 11.jpg
    11.jpg
    591.1 KB · Visningar: 22
  • 12.jpg
    12.jpg
    525.3 KB · Visningar: 23
  • 13.jpg
    13.jpg
    523.4 KB · Visningar: 22
  • 14.jpg
    14.jpg
    617.1 KB · Visningar: 22
  • 15.jpg
    15.jpg
    508.8 KB · Visningar: 24
  • 16.jpg
    16.jpg
    547.9 KB · Visningar: 24
  • 17.jpg
    17.jpg
    508.1 KB · Visningar: 23
  • 18.jpg
    18.jpg
    502.4 KB · Visningar: 23
  • 19.jpg
    19.jpg
    551.4 KB · Visningar: 23
  • 20.jpg
    20.jpg
    489.2 KB · Visningar: 23
Helt otroligt. Man får gåshud. Undrar när backlashen ska komma och folk ska börja se tjusningen i att utmana sig med vildmarksliv med "traditionell" utrustning, bara för att visa hur hardcore det är, på riktigt. Kvinnor dessutom, tänker kanske någon, men det var inga veklingar på den tiden. Satt nog snarare i möjligheter/kultur, om det blev några fjälläventyr eller ej och för vem.

Fina bilder har du tex någon packlista eller text som du vill lägga ut.

Mina erf från "sommaren" Norska Breeheimen utan pfas med enbart lite kvar i gamla HB unna, var lika blöt som på 70 talet då av kondens nu av att det regnade in i allt fast helt nytt Gortex ställ och ryggsäck samt sk regnskydd och täta påsar.
Jag fick vara längre i tältet än planerat och därmed längre tur samt även ont om mat som resultat av nytt miljötänk(pfas är godkänt i besprutningsmedel av tex potatis men ej i outdoor utrustning)

Vilken skatt! Fina bilder, men jag blev mest tagen av hennes teckningar på titelsidan. Så mycket rymd och stämning, fångat med få streck. Din pappa kanske vet mer om henne, eller hittat fler teckningar/målningar hon gjort?

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Vilken skatt! Fina bilder, men jag blev mest tagen av hennes teckningar på titelsidan. Så mycket rymd och stämning, fångat med få streck. Din pappa kanske vet mer om henne, eller hittat fler teckningar/målningar hon gjort?
Jag vet en del själv faktiskt och har träffat henne flera gånger när jag var barn, men då var hon för mig bara en gammal tant =P Hon och hennes gubbe hade damast-väveri på Kinnekulle så nog var hon allt konstnärlig :) Hon hade inga barn så det var min far och hans syskon som städade ur hennes lägenhet i Arvika när hon tog tåget vidare till livet efter detta. Tyvärr vet jag inte om det fanns så mycket teckningar.

Jag vet en del själv faktiskt och har träffat henne flera gånger när jag var barn, men då var hon för mig bara en gammal tant =P Hon och hennes gubbe hade damast-väveri på Kinnekulle så nog var hon allt konstnärlig :) Hon hade inga barn så det var min far och hans syskon som städade ur hennes lägenhet i Arvika när hon tog tåget vidare till livet efter detta. Tyvärr vet jag inte om det fanns så mycket teckningar.
Tack för att du delar med dig av detta. Arvika har ju lite speciell historia med sina nyskapande design- konsthantverks- och konstnärskollektiv. Klässbols Linneväveri (som vävde damastdukar) har samarbetat med ett antal framstående formgivare, även lokala. Helt säkert värt att forska vidare i din begåvade släktings roll i det hela.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips