Från Punta Arenas till La Paz

6.500 km på cykel genom Sydamerika, genomförd av Mikael Engberg 28/11 2000 till 14/2 2001.

Av: Mikael Engberg

Jag, Mikael Engberg, är en natur- och kulturintresserad kille på 41år, som tycker att det är skoj att upptäcka nya länder. Mina tidigare resor har gått genom Östeuropa, Afrika, Asien, Australien och Nordamerika, mestadels genom att lifta, åka buss eller tåg.
Med åren har det vuxit fram tankar om att ta sig fram för egen maskin, på ett tyst sätt och utan att påverka omgivningen allt för mycket. 
Cykeln har många fördelar. Cyklisten är oberoende av väckarklockor och tidtabeller och det är möjligt att stanna ett tag och titta närmare på den där långhalsade sköldpaddan som kommer krypande. Dessutom kan du äta obegränsat av det nya landets alla läckerheter utan att gå upp i vikt.
Mina första planer på att använda cykel utanför Norden var under en resa genom södra Kina 1995. Jag planerade att köpa en cykel och färdas c:a 2000 km genom Vietnam. Efter att ha tittat in i den vietnamesiska cykelshopen föll jag för den mänskliga bekvämligheten och köpte ett busskort för hela landet…
För att inte falla för samma bekvämlighet 1997 ordnade jag en cykel i Sverige och flög till Perth i västra Australien och cyklade 4056 km under mycket varma förhållanden upp till Darwin.
I år blir det förhoppningsvis en spännande cykeltur genom Sydamerika med start i november.

  

Planerad resrutt i Sydamerika
Resan börjar i Punta Arenas i södra Chile och fortsätter igenom det vindpinade och glest befolkade Patagonien, Argentina. När jag når Pampas svänger jag av österut över Anderna mot Chiles kust, där jag förhoppningsvis kan ta ett välbehövligt bad i Stilla havet. Resan fortsätter sedan upp genom de endast 150 km breda Chile med de upptill 6.960 m höga Anderna på ena sidan och det mäktiga Stilla havet på andra sidan. Sedan kommer jag att cykla genom ett av jordens torraste områden, Atacamaöknen och slutligen upp genom Anderna till 4000 m.ö.h. i södra Peru och Bolivia för att nå staden La Paz i februari 2001. Sträckan beräknas vara c:a 6500 km (puh!). Resrutten kommer förmodligen att ändras något under resans gång beroende på de lokala förutsättningar.

Mål med resan
Syftet med resan är att få större kunskap och förståelse över Sydamerikas växt- och djurliv samt människornas historia och nutida förutsättningar genom att komma dessa nära på ett naturligt sätt. Jag hoppas även att denna sida kan ge dig lite tips och idéer inför framtida projekt eller kanske bara en resa framför skärmen medan mörkret faller utanför fönstret……..

Förberedelser
Det jag i tid under de tre senaste åren har lagt ner mest energi på är att försöka lära mig spanska via kvällskurser och nu senaste året via dagtidsstudier på Komvux. En annan trevlig sysselsättning har varit faktainsamling från böcker för berörda länder. Den totala fysiska träningen under år 2000 kunde vara bättre och har bestått av: 700 km cykling mestadels till arbetet, 160 km långfärdskridsko och 80 km löpning.

Utrustning
En komplett utrustningslista kommer senare, men med den erfarenhet jag fick via Australiencyklingen och de andra förutsättningar som gäller för den här resan kommer jag att prova en del nya saker för att komma ner i vikt och få en bättre fungerande utrustning. Här är några av dem; Ett lätt självstagande tält från Ferrino, bra när underlaget består av grus eller sand. Ett lätt reselakan i silke från Sea to Summit, bra när jag kryper ner svettig och smutsig i sovsäcken. Damm och vattentäta cykelväskor från Vaude. Ett lättviktskök från Triangia. Fler växlar och bättre komponenter på en Cresentcykel, bra när jag skall upp för Anderna två gånger.

Mikaels utrustningslista för cykelturen genom Sydamerika

Cykeln

  • Ram Crescent Balder, i stål, vilket är bra om något måste svetsas.
  • Shimano Acera växlar, framdrev 42/32/22, bakdrev 8 kransar 11 - 30 kuggar.
  • Framnav Shimano, baknav Crescent.
    Från början hade jag Nokia City Runner däck med extra tjocka innerslagar. Bakdäcket sprack i sömmen efter ca 2000 km. Nu sitter det ett grovmönstrat Pirellidäck där.
  • Sadel Selle Royal.
  • SPD-pedaler. Jag kunde ha haft standardpedaler, då jag använt vanliga skor de sträckor jag har fått gå mycket.
  • Enkla plastskärmar.
  • Pakethållare bak av stål och lowrider för framväskorna, för att få ned tyngdpunkten på packningen. Lowridern är av aluminium (fick inte tag i stålhållare innan avresa. Den gick av efter 440 mil. 65 mil senare hittade jag ett ställe som klarade av att svetsa ihop den.
  • V-bromsar från Shimano.
  • Cykeln har gått mycket bra.

Cykel-
tillbehör

  • Cykelskor av märket Wellgo för SPD-padaler, sköna även då det är +40 grader.
  • Fyra cykelväskor, Vaude World Tramp. Som verkligen varit damm och vattentäta. Lätta att knäppa på. Bakväskornas utanpåliggande ficka är dock för trånga när väskorna är fullpackade. En dragkedja till fickorna släppte dessutom i limningen första gången jag skulle använda den. Jag hoppas Vaudes treårsgaranti täcker det.
  • Cykelhjälm (som också är ett bra skydd mot solen). Cykeltröja, byxor, handskar i polyester. 
  • Skiftnycklar och fasta nycklar för nav, ekrar och kedjekrans.
  • Cykelpump
  • Alltid en ny cykelslang och rep-sats för slang. Kabellås och hänglås

Bo och sova

  • 55 liters ryggsäck
  • Tält Ferrino Colorado, vikt 2,4 kg, med två alu-stänger. Redan den tredje natten kröktes en av stängerna i den hårda vinden, men den rätade jag med lätthet över knäet. Efter att ha låtit tillverka några extra tältpinnar och skaffat ytterligare stormlinor har det fungerat bättre i de extrema vindarna. Ytterligare två fästöglor för tältpinnar i absiden hade varit bra. De två som finns är för få när det blåser ordentligt. För mig kunde tältet ha varit 20 cm lägre för att minska vindfånget utan att ge avkall på komforten.
    För säkerhets skull borde jag kanske valt ett tält med tre eller fyra stänger, men då hade ju vikten ökat betydligt.
    Tältets uformning har passat mig bra. Jag har haft cykelväskor och ryggsäck i absiden och haft lyxigt gott om plats i innertältet. Därinne finns takkrok, fickor och myggnätsdörr. 
    Tältpinnarna av stål har fungerat utmärkt på de besvärliga underlagen av sand, grus och stenhård lera. Jag tror jag har legat en natt på gräsmatteliknande underlag. De alupinnar jag hade på min cykeltur i Australien fungerade betydligt sämre. 
  • Sovsäcken är en Ferrino Alaska. Vikt 1,4 kg och helt i syntetmaterial. I södra Patagonien hade jag ett eller två lager kläder på mig när det var några plusgrader. Då utnyttjade jag möjligheten att stänga säcken ovanför axlarna. Säcken är formsydd och bred över axlarna, vilket jag uppskattar.
  • Silkeslakan gör att jag slipper tvätta sovsäcken. Varma nätter räcker der med lakalnet. Kanske är bomull behagligare, men lakanets låga vikt och volym är en stor fördel.
  • Liggunderlaget är ett standard 10 mm tjockt i fullängd.

Mat

  • Basen är pasta i olika former, med buljongtärningar. Jag kompletterar med kött, fisk, grönsaker, frukt, bröd och godis efter behov. Vattenflaskor, 2 x 0,75 liter på cykelramen. Kompletteras med vanliga 1,5 liters läskflaskor efter behov. Jag dricker bara vatten under cyklingen, då min erefarenhet är att vätskebehovet ökar med söta drycker.
  • Stormkök Trangia T25. Jag upplever Trangias spritbrännare som mycket säkert och bränslesnålt. Bensinbrännare drar betydligt mer. I Australien förbrukade jag 0,7 liter på 28 användningsdagar. Här har jag förbrukat 0,5 liter på 16 användningsdagar, med betydligt kallare och blåsigare väder.
    Under mina resor har det varit lätt att lätt att få tag i motsvarigheten till T-röd. I Australien heter det methylated spirit och i Sydamerika alcohol des naturalizado.
  • Jag har valt Trangias titankastrull, som är lättare än aluminium. Den är mycket hållbar, trots att den är tunn, och det känns som att det går fortare att koka upp vatten. När man lagar lite torrare maträtter måsta man vara snabb med spar-ringen för att inte bränna vid maten.
  • En sked räcker som bestick, men jag har den här gången med mig en gaffel också, bl. a. till spaghettin.
  • Konservöppnare
  • Tändare till Trangiaköket

Kläder

  • Snö/regnlås i gore-tex, som skydd för skor och vador.
  • Regnställ från Fjällräven, som efter 1 - 2 timmars cykling gör mig lika blöt på insidan som utifrån. Det enda i min utrustning som jag riktigt missnöjd med.
  • Träningsoverall och vanliga kläder för temperaturområdet -10° - +40°.
  • Lågskor med gore-texmembran med kraftig och hård sula, bättre än kängor då de inte hindrar tramprörelsen.
  • Ett par mycket enkla, lätta sandaler för varma dagar och i allmänna duschar.
 
  • Vanliga toalettartiklar, tvättmedel, myggmedel.
  • Första förband och immodiumtabletter mot diarré, så jag kan ta mig till närmaste sjukvård. Jag tror, om jag skulle drabbas av någon sjukdom, att de lokalt vet bäst vilka preparat som bör användas.
  • Solglasögon, solskyddskräm
  • Mammut multiverktyg med bra bitshållare. Jag kompletterade med de insex-bits jag behöver för cykel och väskor ( 3, 4, 5 och 6 mm), då orginalen är i tum. Bra kvalité.
  • Eltejp
  • Ficklampa
  • Skrivmaterial
  • Kartor, guidebok och lexikon
  • Pass, pengar, resecheckar, Visakort, gula vaccinationskortet och flybiljetterna hem.
  • Systemkamera med 35 - 200 mm zoom, blixt, film och ett ministativ, som jag ännu inte använt.
 
  • Total vikt inklusive cykel, men utan cyklist, mat och vatten är 46 kg.

 

 

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...