Det stora skärgårdsbandet

Det blå bandet, det blåvita bandet och det vitröda bandet har fått en lillebror, det stora skärgårdsbandet! Det är ett äventyr, en resa som inte kan köpas för pengar men som kan göras i en kortare tidsperiod

Av: delfinen

INLEDNING
I detta nu har ca 40 paddlare erövrat det Blå-Vita bandet vilket som paddlingssträcka går på ca 1200-1400 km. En av de främsta uppgifterna för Finlands långfärdspaddlare är att både vårda de fina traditionerna i att paddla den finska havskusten och i värna om intresset för det blå vita bandet. Rutten utgör för många långfärdspaddlare en kunssträcka, en sorts drömmars uppfyllelse. Av praktiska orsaker (att kombinera arbete med semester osv) kan många intresserade inte uppfylla sin dröm, för det blåvita bandet kräver i praktiken en hel månad dvs hela semestern.


Därför skulle det kanske finnas ett behov av en tidsmässigt kortare sträcka och som skulle ha ett eller flera teman. Ett sådant kunde vara fästningarna vid kusten och till skillnad från det blåvita bandet finns det vissa obligatoriska punkter/platser längs med rutten som måste besökas. Förutom de obligatoriska punkterna finns det även några fritt valbara objekt och av dem måste tre stycken besökas. På samma sätt som i det blåvita bandet har riktningen inte specificerats dvs man får paddla antingen i öst-> västlig eller väst-östlig riktning.


Mitt förslag till rutt är följande: Fort Slava / Kotka - Svartholms fästning söderom Lovisa - Sveaborg - Raseborg / Snappertuna – Gäddtarmen / Hangö- Åbo slott - Bomarsund / Åland - Kastellholm / Åland. Rutten löper istort sett i öst-västlig riktning och startpunkt kunde vara antigen från Kotka eller från Aland, helt beroende på preferenser. Det finns åtta stycken fritt valbara besöksobjekt och de är Aspö söderom Kotka, Klovaharun i Pellinge, Söderskär / Sibbo, Gustafsvärn / Hangö - Bengtskär / Hitis, Borstö / Nagu, Björkö / Korpo, Väderskär / Vårdö/ Åland. Reglerna är i övrigt ganska lika som i det blåvita bandet men här accepteras även en tvåmanskajak och därtill sägs det uttryckligen att det inte är fråga om en tävling.

I den sista paragrafen konstateras det att FlåP administrerar Skärgårdsbandet och har rätt att göra ändringar i reglerna.


Eftersom ruttens huvudtema är fästningar / borgar vid längs med finska kusten blir historien levande (1788-1789, 1808-1809, Krimkriget 1852). Men därtill ebjuder rutten utsökta smakbitar både av inner- och ytterskärgård. Som ruttens längd mätte jag 640 km och sträckan mellan Åbo och Åland mätte jag på enligt rutten Åbo - Gustavs - Brändö - Kumlinge - Vårdö - Kastellholm. För en vanlig genomsnittspaddlare skulle det innebära en ca 2,5 veckas paddling (640 km / 17 dagar = 38 km /dag). Det skulle då vara fråga om ett färd med tillräcklig utmaning men som ända kan uppnås av de flesta aktiva motionspaddlare, det är fråga om både en färd som inte kan köpas för pengar och om ett litet äventyr. Och allt detta går att genomföra i en rimlig tidsperiod.
med en vänlig hälsning Johan Holmberg
Svedjefällarvägen 8 E 46, 02100 Esbo, FINLAND
Email: iamjohan.holmberg@dlc.fi
puhelin telefon +358-400-172 816 tai / eller +358+9+4129895
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
DET STORA SKÄRGÅRDSBANDET -
REGLER

1. Havssträckan mellan Fort Slava i Kotka och Kastellholm vid Åland skall paddlas och färden får företas i valbar rikting. Färdens ena ändpunkt är fästningen Fort Slava och den andra Kastellholms slott på Åland. Färden skall både fullbordas inom ett och samma kalenderår och företas i samma riktning.


2. Det finns obligatoriska sightseeingpunkter längs med paddlingsrutten och var paddlaren/paddlarna skall göra strandhugg och bese platsen. Platserna är följande: Fort Slava vid Kotka - Svartholms fästning utanför Lovisa - Sveaborg utanför Helsingfors - Rasebors ruinfästning i Snappertuna / Ekenäs– Gäddtarmen/Tullholmen/Hangö - Åbo Slott - Bomarsunds ruiner på Åland. I Åbo är det accepterat att göra strandhugg i Runsala och varifrån man på annat vis kan bege sig till Åbo slott.

3. Längs med paddlingsrutten finns det även valbara sightseeingpunkter och paddlaren/paddlarna skall åtminstone besiktiga tre av dessa valbara ställen. De valbara punkterna är följande: Aspö söderom Kotka - kobben Klovaharun (=Tove Janssons holme) i Pellinge skärgård - Söderskär (öppet för allmänheten efter 1.8) i Sibbo skärgård - Gustafsvärn utanför Hangö - Bengtskär söderom Hitis - Borstö i Nagu Skärgård – Björkö i Korpo skärgård - Väderskär / Åland


4. Både början av paddlingsfärden och ankomst till slutpunkten skall skriftligen meddelas till:
Havspaddlarnas Skärgårdsband
c / o Finlands Långfårdspaddlare r.f.
PB 36
00240 Helsingfors, FINLAND
I anmälan skall man uppge: a) paddlarens/paddlarnas namn b) paddlarens ålder c) startpunkt (Kotka eller Kastellholm) d) startdatum e) kajak/kanot modell


5. Färden skall företas i enmans eller tvåmans kajak eller kanot och som längfärd. Ifall det är fråga om en färd med tvåmans kajak eller kanot så får man inte byta paddlingskamrat under färden och bägge paddlarna skall paddla hela sträckan mellan Kotka och Åland. All utrustning jämte proviant skall medföras ombord av paddlaren/ paddlarna själv/själva. Byte av kajak eller rendez vous med följebil eller dylikt för kompletering eller avlastning är inte tillåtet.

6. Varje dagsetapp skall noga inritas på karta eller sjökort samt bokföras i medförd loggbok och därtill skall man specificera både ankomst och avfärd gällande de obligatoriska sightseeingpunkterna. Antalet paddlingsdagar kommer inte att publiceras. Paddlingsfärden får pga arbetsförhinder eller motsvarande skäl även genomföras i två eller tre deletapper men dock så att man alltid fortsätter ifrån det stället var färden sist avbröts. De valbara och de obligatoriska sightseeingpunkterna skall besökas anefter färden framskrider.


7. För framdrivning av kajaken får endast paddel användas, ej segel, ej motor, ej drake aller ngt annat hjälpmedel.

8. Inga kontroller längs färden. Paddlarens kajakära borgar för att reglerna följs och han gör färden på eget ansvar. Paddlaren skall i efterhand skriva en kort färdberättelse som skickas till Finlands Långfärdspaddlare.

9. Havspaddlarnas stora skärgårdsband är inte en tävling utan dess syfte är istället att erbjuda både en utmaning och ett äventyr som inte kan köpas för pengar. På grund av dessa skäl kommer Finlands Långfärdspaddlare inte att publicera antalet paddlingsdagar för de som slutför det Stora Skärgårdsbandet.


10. Alla som i enlighet med dessa regler har paddlat sträckan mellan Kotka och Kastellholm-Åland och som längs med rutten har besökt både de obligatoriska sightseeingplattserna och minst tre av de valbara punkterna erhåller Havspaddlarnas Skärgårdsband oavsett antalet förbrukade dagar. Samma paddlare kan erövra Skärgårdsbandet flera gånger.

11. Finlands Långfärdspaddlare rf administrerar Skärgårdsbandet och ansvarar bland annat för publicering av namnen på paddlarna som erövrat Skärgårdsbandet och för arkivering av färdberättelserna. Föreningens årsmöte äga rätt att förändra stadgarna för Skärgårdsbandet.

www.fma.fi/virtualboat; www.hango.fi; www.ekenas.fi; www.lovisa.fi

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?

Läs mer

Att bygga broar

Common Values United jobbar för att öppna upp den svenska naturen för "barn från tredje kulturen". 7 kommentarer
En damgrupps färd med kajak från Pielavesi i mellersta Finland ner till Lahtis, det blev en långtur på 17 dagar och 398 km. 1 kommentar
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Från Kalmar, Rafshagens Camping till Stockholm, Vaxholm. Ett alternativ till långtur med kajak. Men man slipper paddla! De touringkittar en gammal ... 11 kommentarer
Bengt Larsson har precis kommit ut med 4:e upplagan av sin bok Kusten är klar ! Om en kajakfärd runt hela Sveriges kust. Utsidan har fått ett utdrag ...

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.