Aconcagua / Den vita vinden

Reseberättelse från en resa till Sydamerikas högsta topp Aconcagua år 2000. Berättelsen går i samma kåserande stil som min tidigare från Everestområdet och skall ses som en fortsättning på den.

Av: Rune Ahlström

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa sida Visa alla

Reseberättelse från en resa till Aconcagua i Sydamerika år 2000.

I början är det litet skralt med bilder men håll ut, det tar sig.

Alla foton av mig såvida inte annat anges.

Och reagera gärna!

_________________________

Ut1acon

"Rapporterna från alla de sällskap som kämpat sig upp till toppen är samstämmiga i att det ur klättersynpunkt är ett av de minst lockande berg man kan tänka sig. Ur alpin synvinkel finns det få, om ens några, svårigheter. Däremot är dess höjd så stor, dess kyla så bitter och dess stormar så svåra, att bestigningen kunna räknas till de hårdaste prövningar bland klättrare.
– En outhärdlig monoton slagghög, sydamerikas soptipp – detta är endast två av de mer tryckbara epiteten från dess plågade och utmattade utmanare."

James Ramsey Ullman, 1928.

Resan till Aconcagua börjar på Mont Blanc den första augusti 1999. I Goûter-hyttan närmare bestämt. Ur en orolig slummer vaknar jag strax efter klockan ett. Jag lyckas få tyst på mitt reseväckarur innan dess pipande väcker hela rummet och sätter mig upp i mörkret, rädd att somna om. Vanligtvis brukar inte tanken på sömn skrämma mig, tvärtom faktiskt, men den här gången gnuggar jag frenetiskt gruset ur ögonen. Och jodå, att döma av stönandet till vänster har även Våfflan vaknat. Jag drar på mig pannlampan, trevar mig ned från britsen och placerar en fot i ansiktet på mannen i underslafen. Excusé moi. Mitt väckarur skall jag aldrig mer återse. Jag greppar mitt kök, en bränsleflaska och tassar ut i natten och fyller en kastrull med snö. Fingrarna blir omedelbart stela. När brännaren tar fyr går jag in i stugvärmen igen och drar på mig ytterkläderna och kängorna. Jag breder en dubbelmacka, dricker litet sportdryck och undrar vad i helvete jag egentligen håller på med.
     Det tar tre timmar innan det går upp för mig. Vi har passerat Vallot-hyttan och befinner oss på Les Bosses på över 4 500 meters höjd med en bra bit kvar till den sista kammen före toppen. Natten har varit stjärnklar och gnistrande kall. Och så tyst som bara ett högt berg nattetid kan vara. Knäpptyst. I mörkret hörs bara ljudet från frasande GoreTex och krasande snö under våra stegjärn. Ett par kilometer under våra fötter strålar Chamonix nattbelysning. Horisonten i öster börjar gå från blåsvart till rosa. Mjuka former och bråddjup framträder alltmer. Bakom oss i mörkret skvallrar ett litet pärlband av fladdrande ljus att vi inte är ensamma om upplevelsen. I normala fall skulle närvaron av andra människor ha förtagit en del av naturupplevelsen. Jag brukar vara litet kinkig med sådant. Men inte nu. Det är så förbålt tjusigt alltsammans. Och så går solen upp. Vi blir tvungna att stanna. Efter en stund börjar folk gå förbi oss, men Våfflan och jag står kvar och fryser en stund till. Vissa ögonblick får man bara inte missa.

Ut2montblanc

Från Mont Blanc på morgonen den 1 augusti 1999.

Klockan åtta på morgonen når vi toppen. Vårt dricksvatten har bottenfrusit så vi är duktigt törstiga och utmattade. Men två lyckliga polacker kommer fram och halar upp en flaska Gula Änkan ur en ryggsäck och bjuder. Något som tar min mage med total överraskning. Under några oroliga sekunder funderar jag allvarligt på att återbörda skumpan i ansiktet på polacken framför mig. Men det är en bra årgång så jag låter bli. Men det är nära. I stället ringer jag ett samtal till Idre och bölar en skvätt i örat på broder Håkan. Det är en mycket speciell upplevelse. En sådan man vill göra om. Nej, inte vill. Måste.

Vi har inte mer än hunnit hem till Sverige igen förrän vi båda inser att upplevelsen på Mont Blanc måste upprepas. Det är helt enkelt livsnödvändigt. Bestigningen i Chamonix har gett mersmak. I synnerhet gäller detta Våfflan som under de senaste tio åren mest har ägnat sig åt familjeliv. För min egen del är jag redan såld. Intresset för klassisk alpinism har alltid funnits där. Och inte har det minskat efter mina Nepalresor heller. Det tillför vanlig bergsklättring nya dimensioner där tunn luft och logistik bara är två exempel. Det är inslag som ju inte alls existerar under en tur i våra egna nordiska fjäll. Deltagarnas personliga egenskaper kommer också fram i dagen på ett annat sätt när det blir tuffare tag vilket för det mesta enbart är angenämt. Det ligger också i sakens natur att riktigt höga berg inte ligger i tätbebyggda områden, ett faktum som innebär att man kan påräkna högklassiga naturupplevelser på betryggande avstånd från vardagen. Vill man bestiga ett berg över låt oss säga 5 000 meter får man följaktligen räkna med en längre utlandsresa. Antagligen till något främmande exotiskt land på en helt annan kontinent med allt vad det innebär. Och ändå, i slutändan kanske man inte ens kommer halvvägs upp på berget. En stor del av lockelsen och utmaningen ligger just i de här faktorerna. Det och givetvis jakten på äventyret. Framförallt jakten på äventyret.
     Våfflan verkar ivrig och jag är som sagt inte nödbedd.

Beslutet

En sak är alltså klar. Vi vill bestiga ett högt berg. Och vi vill känna oss som äventyrare när vi gör det. Men vilket berg skall vi välja? Alperna i all ära, men vi vill högre upp än Mont Blanc den här gången. Vi lägger Alperna åt sidan. Vi diskuterar heller inte Himalaya vilket kanske annars hade varit naturligt. Men det finns andra alternativ. Kaukasus, Afrika, Anderna och Alaska far ut och in genom huvudet under några veckor. Det blir till att damma av en del gamla böcker för att skingra dimmorna. Det och internet. Internet behöver dock inte dammas av. Där finns alltid aktuell information.
     Det tar väl någon månad eller två. Hösten kommer och mot min vilja har jag börjat återgå till svenssonrollen med arbete och vardagsrutiner. Jobba, äta, sova. Enligt badrumsvågen börjar det bli hög tid att fatta ett beslut.
     Jag har fått Alaska och Mount McKinley på hjärnan när Våfflan en dag föreslår Aconcagua, Andernas högsta topp. Vi bestämmer oss i princip omgående. För egen del grundas beslutet mer på känslor än på topografiska överväganden. Visserligen uppfyller Aconcagua alla krav vi har på vårt berg, men det finns det även andra berg som gör. Här handlar det mer om att bejaka utforskarådran och äventyrslusten och att komma hem med en bra historia värd att berätta. Att sedan berget statistiskt sett är sydamerikas högsta, södra halvklotets högsta, ja faktiskt världens högsta utanför Himalaya är ju bara grädde på moset. En annan sak. På Aconcagua infaller klättersäsongen när vi har vinter på norra halvklotet, ett faktum som får oss att inse att vi antagligen kommer att vara de högst belägna människorna på hela planeten om vi kommer upp på toppen. Och namnet gör inte saken sämre heller. Aconcagua. Det klingar magiskt. Vi tycker valet är synnerligen välgrundat.
     Eventuellt har bergets höjd - 6 962 meter - något med beslutet att göra också.

Eftersom dopparedagen redan står för dörren inställer sig frågan om vi skall åka om ett år eller vänta i två år, till vintern 2001/2002. Av ekonomiska skäl börjar jag luta åt två år. Jag har nämligen nyss tagit ett medlemslån och tänker investera litet i min lägenhet. Jag misstänker också att min kropp skulle uppskatta två års uppbyggnadsträning. De kommande somrarna skall vi ändå kunna hinna med några träningsturer i Alperna tänker jag. Varpå Våfflan frankt föreslår en satsning redan på vintern 2000. Typiskt. Det innebär att en stor del av mitt lån får bekosta resan i stället för möbler och att kroppen skall späkas. Jag tvekar men lockas samtidigt av äventyret. Jag inser att det kan gå. Efter några dagars vånda säger jag ok och vi börjar genast planera.

forts »»»

Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa sida Visa alla
2009-01-09 15:08   Staffan Andersson
Mycket bra skrivet tycker jag. Undrar dock vad det är för mening med alpin start om man iaf når toppen (mt Blanc) redan klockan 8 på morgonen? LIte sovmorgon hade ni väl kunnat unna er?

2009-01-09 22:51   Rune Ahlström
Hej Staffan och tack för berömmet.
Att kliva upp mitt i natten för att bestiga toppen på Mont Blanc under morgonens tidigaste timmar är definitivt inte ett utslag av någon sadomasochistisk läggning. Motsatsen skulle däremot vara det. Faktum är att det vore direkt dumdristigt att ligga och dra sig i slafen på morgonen när man skall bestiga Mont Blanc.
Anledningen stavas givetvis nedstigningen. Som du vet är man ju bara halvvägs när man når toppen, det gäller alla berg man bestiger oavsett höjd.
Dom flesta som bestiger Mont Blanc via Goûter-rutten gör det på två, kanske tre dagar utan att ha acklimatiserat sig ordentligt. Och det är brukligt på Mont Blanc och inget konstigt alls. Våfflan och jag gjorde samma sak. Det gäller helt enkelt att passa på när väderprognoserna är gynnsamma. Och gudarna skall veta att de ändrar sig snabbt. Därför brukar en viss brådska vara av nöden när tillfället väl dyker upp. Men när man i så snabbt tempo når höjder på 4000 meter och högre mår man av förklarliga skäl ganska dåligt. Våfflan och jag gjorde det definitivt eftersom vi hade kommit direkt från Stockholm på havsnivå.
Därför är det också rekommendabelt att ta sig så långt ned från toppen man kan direkt efter toppbestigningen. Att nöja sig med att ta sig tillbaka till Goûter-hyttan är förstås en möjlighet men att lägga sig där samma dag som man har tagit toppen lär ändå bli plågsamt. Det klokaste är därför att försöka hinna så långt ner som möjligt direkt efter bestigningen.
Och då infinner sig tidsfaktorn. Och med tidsfaktorn menar jag inte att hinna ner från berget innan det blir mörkt på kvällen. Utan jag menar att hinna förbi de farliga sprickområdena uppe på Le Grand Plateau innan solen gjort underlaget alltför förrädiskt. Och det sker allt snabbare ju högre solen står. När solen har försvagat snön och gjort allting till snömos vill man inte vara kvar där uppe, tro mig Staffan. Folk försvinner ned i sprickor och dör varje år av många olika orsaker men dom stackare som råkar illa ut på grund av att dom pulsar omkring i snösörja till knäna, utmattade, uttorkade och halvt förbi av huvudvärk och den starka solstrålningen uppe på berget mitt på dagen befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt. Vid den tidpunkten borde de redan ha hunnit långt ned förbi det farliga sprickområdet.
Det är anledningen till den tidiga starten. En fråga om säkerhet alltså.
Och konsekvensen av att gå upp så tidigt - att bestiga Mont Blanc i gryningsljus - är verkligen inte något att beklaga. Det är en otroligt hänförande upplevelse.

2009-01-11 00:20   tobiasdr
Långdragen men detaljerad berättelse. Fina bilder på topparna i kvällssol. Gratulerar till lyckad bestigning!

2009-01-11 13:38   Onesport
Rolig läsning och det första som slår mig är att det var starkt att ladda om när ni drivits tillbaka ner till Mulas.
Jag tyckte själv att Nido var en riktigt påfrestande plats att vara på, vår grupp tappade tålamodet och stack direkt från Nido till toppen(vilket som tur var funkade och vi nådde toppen men det var inga stora marginaler...)
Som sagt, mycket starkt att hålla ihop som ni ändå gjorde.
Gatulerar

2009-01-14 21:47   Medon
En mycket entusiasmerande berättelse!

2009-01-17 04:31   linuus
Jävligt härlig läsning! Just helheten med din story, planering och det oberäkneliga är ju det som iallafall jag finner som det bästa med alpina expeditioner som dessa. Både med- och motgångarna. Får hänvisa frågande polare till din berättelse när dom undrar varför man är beredd att offra så mycket pengar på att utsätta sej själv för så mycket besvär.

Grattis till en lyckad bestigning också!

2009-01-17 15:50   Rune Ahlström
Tack linuus! Det där gjorde min helg! ;-)

2009-01-18 09:18   Polarnatt
En verklig utförlig redogörelse för din bestigning av Aconcagua. Det var synd att du inte publicerade denna tidigare, då jag definitivt hade haft nytta av den inför min egen bestigning. Du skriver informativt och inspirerande på en och samma gång.

2009-01-18 14:03   Groundcontrol Glenda
Tack ! Jag har återupplevt min och vännernas resa till Elbrus hemma under några spännande timmar i vardagsrummet. Kylan, huvudvärken, illamåendet, evig snösmälning och synen av Flämtande fotskådargäng. Underbart! Tack också för att du delar med dig av praktiska och relationella problem som kan uppstå när olika viljor, principer, mål och väder ska koka i samma gryta.

2009-01-18 15:36   jamo
Mycket välskrivet och intressant!

2009-01-22 08:50   petter leife
iQue viaje!
Fantastiskt fina bilder också!

2009-02-03 20:14   pallarn
Fantastiskt fin och levande beskrivning. Härligt med alla detaljer. Jag var där 02-03 men tog tvärslut 200m ovanför Berlin.

2009-02-06 21:39   YAsker
Grattis till toppen! Jag kom precis hem från Aconcagua men jag vände på 6600 m. Spännande läsning och bra skrivet. Fina bilder med.

2009-02-07 16:30   Rune Ahlström
Tack för alla kommentarer. Speciellt kul att få respons från tjejer!

2009-03-12 21:07   Hardy Bobermien
Tack för den fina beskrivningen och GRATTIS till toppen!

2010-07-26 17:41   vonlarsson
Oj, oj, oj... Vilken fantastiskt inlevelsefull beskrivning! Helt klart toppbetyg och starkt jobbat trots motgångar i form av oväder och brytningar inom gruppen.

2016-01-27 16:59   JOgranit
Hej
Inte sett denna berättelse tidigare. Kul o utförlig.
Intressant nog så referar du till en kamrat till mig.
The Swede klara sig fint men blev av med några tår.
Vi var fyra st tillsammans o klättra polacken strax innan er.
Vi kom dock i otakt o två av oss (inte jag) tog vad jag tycker ett felbeslut o gick vidare trots dagen var för sent. Dom bivakera utan något i en glaciär spricka nära toppen. Kom sjuka ned ett dygn senare men verkade ändå kunna ta sig ned själv. Nästa dag stack vi upp på toppen, "uneventful", men fick på nedväg reda på att våra båda kamrater (mest den ena) fått bäras ned... Inte kul. Mkt oro, men inte mkt vi kunde göra då.
Han låg på sjkhus i Mendoza men fick snart åka hem.
Några tår mindre blev det sedemera.
Inte helt ofarligt med A men lärorikt.
Kul läsa från ert perspektiv.

Svar 2016-04-08 14:11   Rune Ahlström
Hallå JOgranit!
Ursäkta att jag inte svarat tidigare men jag såg din kommentar först nu.
Sjukt intressant att höra din beskrivning av vad som hände med er grupp. Ja man har ju undrat. Skönt att det slutade lyckligt för killen trots att han blev av med några tår. Livet är alltid viktigast.
Och stort grattis till toppen. The Polish Route är ju litet knepigare än normalrutten av flera skäl. Men oavsett rutt så är det ju samma topp man kommer upp på. Om man nu gör det vill säga. Ha det gott! :-)