Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Mot Kebnekaise

Jag är nu på väg till Kebnekaise turiststation för att följa och rapportera från Keb Classictävlingen som går där.

Tillbringat en längre stund på den provisoriska centralstationen och blev hämtad av STF och sitter nu i kafét i Luossavaarabacken där kvällens Solosprint ska gå av stapeln, tävlingen bjuder på både höjdmeter och alpina moment. Utanför fönstret faller ett väldigt lätt snöfall på gränsen till regn så det är inte särskilt kallt. Här är utsikten från kafét.

Hemma har jag kikat på vår gamla karta över Kebnekaise för att kolla in området där tävlingarna på fredag och lördag går. Jag hade också fått material från förra årets tävlingar där man såg hur banorna då var dragna. Sydtoppen varierar ju ständigt i höjd och på den gamla kartan från 1987 var den 2117 möh men på kartorna från förra årets tävling hade den en höjd på 2106 möh. Varje år mäts ju Sydtoppen av forskare på Tarfala forskningsstation så den är väldokumenterad, höjden är väl inte samma på någon karta.

Kebnekaises karta håller på att ritas om och den högalpina kartan kommer att ges ut av Bokförlaget Calazo. På SVT finns ett inslag där professorn och glaciologen Per Holmlund intervjuas, läs och titta på inslaget här.

Nu förberdeds det för nummerlappsutedelning inför Solosprinten och banläggning med mera här i Luossavaarabacken.

Imorgon hoppas jag att jag hinner komma iväg på någon tur på skidor eller snöskor runt turiststationen, det skulle sitta fint!

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.