Hit och dit i vår vackra natur.

Användarnamn: ulindh

Intressen: Alpinism, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Paddling, Foto, Utförsåkning, Skriva

Toppturstävling i Hammarbybacken

Igårkväll åkte jag till Hammarbybacken för att kika lite på tävlingen Hammarbybacken 2H, en toppturstävling där man går uppför med stighudar och på toppen drar man av hudarna och åker nerför backen. Det går ut på att samla så många höjdmeter som möjligt, en vända är 90 höjdmeter och flest vändor vinner förstås. Det finns tre klasser, solo dam, solo herr och lag (2 personer). Jag var inte med och tävlade själv men det såg väldigt roligt ut men också jobbigt.

Jag åkte egentligen dit för att träffa Ylva från STF Kebnekaise turiststation, Svenska Turistföreningen är med och arrangerar tävlingen Keb Classic som går den 6 - 10 april och då kommer Utsidan att liverapportera därifrån. Det kommer att bli spännande!

Här är lite bilder från igår.

Här har starten just gått.

Rekordmånga startande i år.

På väg uppför.

En åkare på väg ner.

De tre vinnarna i respektive klass blev:

Solo dam

3. Lars Martinsson - 20 varv

Lag
1. Björn Gustavsson & Emanuel Wiklund - 24 varv
2. Dennis Svärd & Jonas Ahlman - 22 varv
3. Johan Larsson & L-O Nilsson - 21 varv

Fullständigt resultat från tävlingen kommer snart på Hammarbybacken 2H Facebooksida.

Nallar på grönbete

Foto: Christer Lindh

Så fick vi äntligen se björn i verkligheten och inte bara en björn utan en mamma med tre små ungar!

Vårkollen gjord

Nu har jag gjort en medborgartjänst och kollat av hur långt våren kommit. Det var inte svårt och tog inte lång tid och kul att kunna bidra med att samla in vårtecken.

Observationerna ger Svenska Botaniska Föreningen (SBF) i samarbete med forskare från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) underlag att analysera hur växterna tar emot våren och om det finns några trender som visar på att det är bestående skillnader från förr, på grund av klimatförändringar.

Skogen är härlig!

Den här vintern har snötäcket här i södra hälsingland varierat, snö har fallit och sen smält bort i flera omgångar. Skridskoisarna har varit fina långa perioder så en del skridskoåkning har det blivit, men inte mycket skidåkning eller snöskovandringar vilket vi hade hoppats på.

Fantastiskt fin skridskois i januari.