Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Värdefulla timmar....

När mina sinnen blir alltför stela och slöa förs de inre landskapen automatiskt till obygd. Där ljud/dofter är annorlunda och ens synfält hela tiden verkar finna nya mönster/perspektiv, oavsett om man besökt området tidigare. Kroppen går in i en annan rytm. Bort från de räta och ofta likformiga konturer som ens sinnen absorberar i vardagen.

Det blev en njutfull dagstur runt Falkasjön (Ånnaboda) denna gång, cirka 10 km.

Samtidigt spanade jag efter nya lägerplatser och hittade ett intressant ställe (eventuellt vinternäste). Ska testa att sova där innan vintern, "känna på" helt enkelt.

Lunchen tänkte jag käka uppe vid Falkaklippan men tyckte det blåste lite mycket, hittills hade vädret varit kanon.

Istället knallade jag ner till ett par vindskydd där det var betydligt lugnare. Efter en stund dök mer och mer moln upp (inget regn). Detta gjorde mig ingenting då jag efter lunch la mig i vindskyddet för att läsa och lösa sudoku.

Även små turer är givande och gör skillnad....

2011-10-07 09:20   äventyrssugen
Tack Jesper för att du lyfter fram en VIKTIG bit av friluftslivet. En del som lätt försvinner bredvid adrenalinstinna jätteprojekt. Jag ska försöka ta mig en sån dag snart.

Svar 2011-10-07 10:39   thegedd
Tackar och absolut ! Detta har dock tagit tid....att "verkligen" uppskatta de små/korta turerna i ens närhet. Man lär så länge man lever....

2011-10-13 15:52   Alis Volat Propriis
Harliga hostbilder!
Dessa bilderna far mig nu att langta hem efter det svenska klimtatet dvs hosten och vintern.
Halsningar fran Borneo.

Svar 2011-10-14 12:28   thegedd
Tack så mycket ! Borneo måste vara en riktigt höjdare också.....

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro