Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Stora Sjöfallet/Sarek i 8 dagar. Start/Mål vid Suorva. Dag 5.

Det var inte särskilt roligt att titta ut ur tältet denna morgon, dimma och regn omvartannat. Ingen hade någon speciell lust att göra sig iordning. Efter diskussion kom vi överens om att avvakta bättre väder. Så morgon och förmiddag tillbringades mestadels i tälten (emot min egentliga vilja). Då och då klev jag ut för att kolla läget. Och vid tolvtiden började det hända något. Molnen skingrades mer och ibland bröt solen igenom, vissa stunder kunde man blicka ner nordöst mot Gássaláhko med dess sjöar.

Niják

På kort tid hade vädret totalt slagit om. Nu bestämdes det definitivt för vidare färd, men först en rejäl middag. Vid tvåtiden var vi redo. Åt det håll vi skulle kunde vi se den fläckvis snöbetäckta höjden. Vandrade längs sjöns östra sida till dess södra ände. Tog oss sedan upp genom att växelvis vandra på snö/lös stenig terräng. Väl uppe där höjden bryts fick vi fantastiska vyer åt båda håll. Och en kort bit längre ner ligger sjön 1244. Det var svårt att hitta något att klaga på under vandringen ner till Ruohtesvágge.

Väl nere i vaggan tog vi en lång, lång paus. Av med kängor och upp med kläder och annat för att torka i det fullständigt vackra vädret. Vid ett tillfälle ställer sig Morgan, med armarna utsträckt, och skriker, DET HÄR ÄR LIVET....

Sedan en lugn och fridfull promenad sydöst till renvaktarstugan och vidare till sjön 896, där vi slog läger. I det kalla vattnet tog jag under kvällen ett dopp, skönt att bli av med all svett.

2010-08-14 21:25   Morgan
Väntar med spänning på de resterande dagarna :-)
De blir nog en vandring nästa år, i slutet på Aug-Sep.

2010-08-15 16:30   Håkan Friberg
Det är bara att hålla med Morgan :-)

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro