Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Ett ögonblick i evigheten........

Ute i det oändligt svarta, sterila universum - i en upplyst gränd en höstnatt - där breder galaxen vintergatan sig ut. Dess storlek svårbegriplig med flera hundra miljarder stjärnor. I detta domän hänger det nio planeter varav en avviker. Denna lilla blågröna planet är vackrare, stoltare, märkligare än alla de andra....

En enorm stor stjärna som bara sprutar ut energi möjliggör för just detta klot att upprätthålla myriader av livsformer. En av dessa livsformer är du och jag - människan - stjärnstoft, atomer, miljarder år i ålder....

En livstid för denna organism är kort - ej för evigt - hennes/hans medvetande är ett oändligt nu....

Det är ett under att han/hon finns till - allt inom har alltid funnits - finns och kommer alltid finnas....här....någonstans....ingenstans....

Nyfiket blickar jag upp mot det mörkblåa gränslösa landet - stjärnorna är tända och månen lyser skarp som en slipad knivsegg. En ny dag kommer snart att randas....långt där bak....i mitt stilla sinne....i hemlighet....med blicken kvar....längtar jag hem....

2008-09-06 22:27   Karin Hofvander
Ja, det är skönt och tryggt att minnas det där lilla hemmet ibland. :-) Speciellt när naturen överväldigar en så där.

2008-09-08 10:19   thegedd
Tackar för kommentar - alltid intressant att höra/se andras tolkningar på texter - även fast denna ej hade något med friluftsliv att göra - men väl livet i sig........

2008-09-09 21:37   brigas
Det är alltid tryggt och förtröstansfullt att se stjärnhimlen.Det ger mej en känsla av gemenskap med allt som funnits och kommer att finnas

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro