Spelar mycket schack....

Användarnamn: thegedd

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Litteratur, Navigering, Foto

Blåbärsplock....

Jag har tidigare ej varit särskilt förtjust i att plocka bär eller svamp, men i år blev ett undantag.

Efter syskonvandringen har jag vid två tillfällen varit uppe i Kilsbergen, då i annat syfte än vandring. Och inte trodde jag att det skulle gå så lätt, behövde definitivt inte leta efter dem. I vissa områden bokstavligen kryllade det av små blåa klot. Med en nyinköpt plockare och rikligt med bär, lyckades jag få ihop nio liter på cirka åtta timmar - rensade och klara.

Av blåbär kan man ju tillaga både det ena och det andra....

Mmmmm....glass och paj....det smakade utsökt....

2009-08-20 19:09   Öhrnell
Bild två är väl den som brukar avskräcka mig från bärplockning i allmänhet. Tur att maken inte är lika kinkig.

2009-08-20 23:48   Erik F
Kul att ni hittade bär. Tycker det har varit tunt med blåbär i år. Viss det finns men mest spridda skurar...

2009-08-21 11:05   Thomas Traneving
Gott med blåbärspaj! Måste ut och plocka......

Home away from home

För två veckor sedan köpte jag en cykel för blott 340 kr, ja ni läste rätt. Denna har jag enbart tänkt använda för småturer hemmavid. Igår blev det så dags för en liten sväng för att testa cykeln.

Färdväg och cykeln höll bra.

On the edge...

Det är valtider och samtidigt består ju också livet av massor av val...Should I Stay or Should I Go...

Det har varit alldeles för lite friluftsliv för mig de senaste månaderna. Jag tycker i och för sig att det varit för varmt för detta, har dock simmat en del i Ånnabodasjön under Juni, Juli och Augusti. I helgen blev det i alla fall en liten dagstur väster om Örebro. Och nu får det gärna bli höst och temperaturfall så att man får lite mer lust till övernattningsturer. Och kanske då också ett eller annat blogginlägg.

Hjulen rullar vidare

Det har ytterligare blivit två mindre turer på cykel i mina hemmatrakter. Och detta får väl då bli en förlängning på mitt förra inlägg Två små turer på två hjul

Färdväg 1 (246 km): Örebro - Nora - Striberg - små grusvägar till Grythyttan (övernattning) - Hällefors - Silvergruvan - små grusvägar till Älvsjöhyttan - små grusvägar till Kopparberg - Stjärnfors (övernattning) - Guldsmedshyttan - Mårdshyttan - Nora - Örebro